اعلام آمادگی وزارت علوم برای ایجاد زمینه احداث نخستین پارک شیمیایی

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: وزارت علوم آمادگی دارد همکاری لازم را با مجموعه پتروشیمی برای اخذ مجوزهای واحدهای فناور و پارک‌های علم و فناوری به‌منظور ایجاد زمینه احداث نخستین پارک شیمیایی کشور داشته باشد.

به گزارش خبرنگار شانا، علی خیرالدین امروز (سه‌شنبه، پنجم بهمن‌ماه) در آیین معرفی پتروشیمی کارون به‌عنوان نخستین شرکت دانش‌بنیان گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس اظهار کرد: ۴۹ پارک علم و فناوری، ۲۲۳ مرکز رشد، ۱۰ هزار و ۷۰۰ واحد فناور و ۶۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور وجود دارد که حدود هزار و ۸۰۰ از این دانش‌بنیان‌ها در پارک‌های علم و فناوری هستند.

وی یکی از بزرگ‌ترین معضلات کشور را بیکاری خواند و ادامه داد: حدود ۴۰ درصد بیکاران کشور فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند و این نشان‌دهنده این است که ما نتوانستیم در جذب فارغ‌التحصیلان در بازار کار موفق باشیم.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه ۶۵ هزار اشتغال دانش‌بنیان در کشور ایجاد شده است، افزود: شرکت‌های دانش بنیان توانسته‌اند حدود ۵۰ هزار فارغ‌التحصیل دانشگاهی را جذب کنند، بنابراین زمینه‌ای مناسب برای اشتغال دانش‌بنیان است.

خیرالدین با تأکید بر اینکه برای موفقیت در این بخش باید روی لبه فناوری و مرز دانش فناوری کار کنیم، تصریح کرد: وجود دفاتر انتقال فناوری در هلدینگ‌های مختلف به‌ویژه در بخش پتروشیمی بسیار ضروری است و این موضوع باید تقویت شود.

وی بر تبدیل واحدهای فناور به شرکت‌های دانش‌بنیان تأکید کرد و گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی که به‌تازگی قرار شده است ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه داشته باشد، بیشترین حمایت را از شرکت‌های دانش‌بنیان انجام می‌دهد. با ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان دیگر خام‌فروشی نخواهیم کرد و به سمت بهره‌وری بالاتر خواهیم رفت.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره طرح میزبانی توضیح داد: در این طرح دانشجویان فعال در دانشگاه‌ها را شناسایی و علاقه‌مندان حوزه فناوری را وارد شرکت‌های دانش‌بنیان می‌کنیم، بنابراین صنعت پتروشیمی نیز می‌تواند در صورت توان از علاقه‌مندان به حوزه پتروشیمی در این طرح حمایت کند.

خیرالدین به موضوع نیازسنجی و نیازآفرینی برای آینده اشاره و اظهار کرد: صنعت پتروشیمی باید تمرکز بیشتری بر پارک‌های شیمیایی داشته باشد. برای نمونه هم‌اکنون کشور چین ۶۸۰، عربستان ۳ و آلمان ۶۰ پارک شیمیایی احداث کرده‌اند، اما در ایران یک پارک شیمیایی نیز وجود ندارد که پارک‌های علم و فناوری می‌توانند زمینه مناسبی برای ایجاد این پارک‌ها باشند.

وی اظهار کرد: وزارت علوم این آمادگی را دارد که همکاری لازم را با مجموعه پتروشیمی برای دریافت مجوزهای واحدهای فناور و پارک‌های علم و فناوری داشته باشد تا نخستین پارک شیمیایی کشور ایجاد شود.

کد خبر 452417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =