ظرفیت خوبی برای همکاری ایران و روسیه در زمینه نفت و گاز وجود دارد

رئیس‌جمهوری گفت: با توجه به فناوری روس‌ها در بخش نفت و گاز ظرفیت خوبی برای همکاری وجود دارد که می‌تواند سبب رشد تعاملات اقتصادی دو کشور شود.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، سیدابراهیم رئیسی، شامگاه سه‌شنبه (پنجم بهمن‌ماه) در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برخی مخالفان و منتقدان دولت، گسترش روابط با روسیه و چین را ناقض شعار نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی می‌دانند، نظر شما چیست، گفت: جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی فعالیت‌ها و تلاش‌های بسیاری داشته و دارد، اما به شکل متوازن عمل نشده است.

ظرفیت عظیم تجاری و اقتصادی می‌تواند با ۱۵ کشور همسایه برقرار شود

وی افزود: برای مثال آنچنان که ارتباطات سیاسی کشور در عرصه بین‌الملل پیش‌ برده شده، به ارتباطات و تعاملات اقتصادی و تجاری توجه نشده است و نوعی عقب‌ماندگی در این زمینه داریم. خطاب به کسانی که این بحث‌ها را مطرح می‌کنند می‌گویم که تاکنون متوازن عمل نشده و باید نوعی توازن در روابط خارجی کشور برقرار کنیم. چرا ما به همسایگان توجه نکردیم و چرا توجه نمی‌کنیم؟ ظرفیت عظیم تجاری و اقتصادی می‌تواند با ۱۵ همسایه کشور برقرار شود.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: در نتیجه توافق‌های به‌دست‌آمده در سفر بنده به تاجیکستان، روابط اقتصادی و تجاری دو کشور سه برابر شده است، همچنین در سفر  به ترکمنستان، غیر از بحث سوآپ، ارتباط ترانزیتی دو کشور برقرار و تحرک خوبی در روابط تجاری - اقتصادی ایجاد شد. اخبار تحولات ایجادشده در روابط کشورمان با جمهوری آذربایجان را خود رسانه ملی پخش کرد. امروز به نوعی کمبودها و کاستی‌ها دارد جبران می‌شود و درباره روسیه نیز همین‌طور است.

رئیسی اظهار کرد: ظرفیت تجاری ایران با روسیه آن چیزی نیست که امروز شاهد آن هستیم. حجم روابط تجاری امروز دو کشور به‌راحتی می‌تواند به ۱۰ میلیارد دلار برسد. کالاهای زیادی را می‌توانیم از روسیه وارد کنیم و محصولات کشاورزی و کالاهای بسیاری نیز داریم که می‌تواند به بازار روسیه صادر شود.

وی گفت: در زمینه نفت و گاز با توجه به فناوری که روس‌ها در اختیار دارند، ظرفیت خوبی برای همکاری وجود دارد که می‌تواند سبب رشد تعاملات اقتصادی دو کشور و رشد اقتصادی ما شود.

رئیس‌جمهوری افزود: زمینه همکاری در ترانزیت، حمل‌ونقل، انرژی، کشاورزی، صنعت، هوا فضا و حوزه‌های مختلف با روس‌ها وجود دارد. ظرفیت‌های بسیاری در هر دو کشور وجود دارد و این ظرفیت‌ها می‌تواند تبادل شود. ما مزیت‌هایی در کشورمان داریم که این مزیت‌ها مورد نیاز روسیه است و مزیت‌هایی آنجا وجود دارد که می‌تواند مورد استفاده ما قرار گیرد.

تعامل با همه کشورها برنامه سیاست خارجی دولت سیزدهم است

رئیسی عنوان کرد: بنای ما تعامل با همه دنیاست. من این را در برنامه‌های انتخاباتی اعلام کردم و همین را دنبال می‌کنم، تعامل با همه کشورهای جهان که بخواهند با ما تعامل داشته باشند خواهیم داشت، اما کشورهایی که بخواهند تقابل داشته باشند طبیعتاً ما در مقابل آنها مقاومت خواهیم کرد. اما آنچه که در برنامه سیاست خارجی ماست تعامل با همه کشورهاست.

وی در پاسخ به پرسشی درباره حواشی سفر وی به روسیه از جمله نحوه استقبال از او و نیز اقامه نماز در کاخ کرملین گفت: اگر محصول و نتیجه یک سفر لبخند باشد، خب اتفاقی برای مردم نمی‌افتد. نتیجه سفر باید توسعه روابط در حوزه‌های انرژی، کشاورزی، صنعت و زندگی مردم باشد. مسئله ما منافع مردم است، یعنی آنچه که در روسیه در نشست سه ساعته با آقای پوتین دنبال کردیم، از ابتدا تا انتها مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی با محوریت منافع ملت ایران بود.

رئیس‌جمهوری اظهار کرد: آنجایی که در مسائل بین‌المللی مواضع مشترک داشتیم، برنامه‌ریزی شد که چگونه کار دنبال شود و آن بخش‌هایی که مربوط به مسائل داخلی بود نیز به همین ترتیب بود. آقای لاوروف به آقای امیرعبداللهیان گفته بود که بلافاصله بعد از دیدار ما، آقای پوتین به وزیران مأموریت دادند که سریعاً تصمیم‌هایی که ما با رئیس‌جمهوری ایران گرفتیم باید اجرایی شود. بنده نیز به وزیر امور خارجه، وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر نفت و وزیران مربوطه مأموریت دادم که سریعاً توافق‌هایی را که داشتیم اجرایی کنند تا آثار آن در اقتصاد و مسائل مختلف روشن شود.

کد خبر 452433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =