۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۹
  • کد خبر: 452898
۴۳ سال گازرسانی

دهه فجر انقلاب اسلامی فرصتی مغتنم برای بررسی تازه‌ترین دستاوردها و خدمات انجام‌شده در حوزه‌های مختلف است و صنعت گاز هم که همواره در این عرصه پیشگام بوده، از این قاعده مستثنی نیست.

به گزارش شانا، روند گازرسانی به شهرها و روستاهای کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی شتاب بیشتری گرفت و صنعت گاز توانست گام‌های بلندی برای خدمت‌رسانی به مردم بردارد، تا جایی که مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به‌تازگی اعلام کرده است گازرسانی به همه شهرها و روستاهای کشور تا دو سال آینده تکمیل می‌شود.

هم‌اکنون و در چهل‌وسومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی هزار و ۲۱۶ شهر شامل ۹۸.۴ درصد شهرها و ۳۴ هزار و ۸۸۴ روستا شامل ۸۴.۸ درصد روستاهای کشور به شبکه گاز طبیعی متصل هستند و مجموع شبکه گاز شهری و روستایی اجراشده در ایران به ۴۰۷ هزار و ۵۷۷ کیلومتر رسیده است.

گازرسانی به نیروگاه‌های کشور نیز همواره در دستور کار بوده تا افزون بر صرفه‌جویی در مصرف سوخت مایع، به کاهش آلودگی هوا و حفظ محیط زیست نیز کمک شود و اکنون به ۸۷ نیروگاه گازرسانی شده است.

۴۳ سال گازرسانی

از سوی دیگر ایران اکنون با دارا بودن ۳۷ هزار و ۷۴۸ کیلومتر خطوط انتقال گاز و ۸۸ ایستگاه تقویت فشار گاز طبیعی، در سبد انرژی کشور سهم بیش از ۷۰ درصدی دارد و با ظرفیت پالایش روزانه بیش از یک میلیارد و ۳۰ میلیون مترمکعب گاز توانسته در تامین پایدار این انرژی پاک در ایران نقش‌آفرینی کند، به طوریکه جریان گاز طبیعی در سردترین روزهای فصل زمستان و در مناطقی با دمای منفی ۳۰ درجه هم پایدار است.

روند گازرسانی، انتقال و پالایش گاز طبیعی اما همواره به صورت راهبردی دنبال شده به همین دلیل ذخیره‌سازی گاز در دستور کار بوده است.

ذخیره‌سازی گاز، فرآیندی معمول در کشورهای دارنده میدان‌های گاز است تا با اجرای آن از پایداری گاز طبیعی و فرآورش‌شده اطمینان حاصل شود. ایران نیز دارای دو مخزن بزرگ ذخیره‌سازی گاز طبیعی در سراجه و شوریجه است که بنا بر روال هر سال شرکت ملی گاز ایران، گاز فرآورش‌شده پالایشگاه‌های گازی از سراسر کشور توسط شرکت انتقال گاز به این دو مخزن ارسال و ذخیره‌سازی می‌شود تا در ماه‌های سرد سال استفاده شود.

۴۳ سال گازرسانی

هم‌اکنون دو مخزن سراجه و شوریجه در مرکز و شمال‌شرق کشور، تنها مخازن ذخیره‌سازی گاز طبیعی هستند. قاعده ذخیره‌سازی گاز در مخازن، تزریق در هشت ماه نخست و برداشت در چهار ماه پایانی هر سال است.

موضوع قابل توجه دیگر که صنعت گاز ایران همواره دنبال کرده ، تقویت دیپلماسی انرژی به ویژه با همسایگان است و اکنون صادرات گاز طبیعی به کشورهای ترکیه و عراق در جریان است. وزارت نفت دولت سیزدهم نیز همسو با توسعه این روابط، به‌تازگی قرارداد سوآپ گاز ترکمنستان از مسیر ایران به کشور آذربایجان را امضا و اجرایی کرده است.

کد خبر 452898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =