قرارداد توسعه و بهره‌برداری از میدان مشترک نفتی سهراب امضا شد

آیین امضا و تنفیذ قرارداد توسعه و بهره‌برداری میدان مشترک نفتی سهراب با سرمایه‌گذاری ۸۰۰ میلیون دلاری، بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت انرژی دانا در حضور رئیس‌جمهوری و وزیر نفت برگزار شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، قرارداد توسعه و بهره‌برداری از میدان مشترک نفتی سهراب با ارزشی معادل ۸۰۰ میلیون دلار، پیش از ظهر امروز (یکشنبه ۱۷ بهمن‌ماه) در آیینی با عنوان «آغاز عملیات اجرایی ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی کشور» با حضور سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری و جواد اوجی، وزیر نفت بین محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و محمد ایروانی، مدیرعامل شرکت انرژی دانا در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما امضا شد.

براساس این قرارداد، شرکت ملی نفت ایران، تأمین مالی، توسعه و بهره‌برداری از میدان مشترک نفتی سهراب را در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی به شرکت انرژی دانا واگذار کرد، این قرارداد با هدف تولید تجمعی ۱۶۰ میلیون بشکه نفت‌خام از میدان مشترک نفتی سهراب امضا شده است.

پیش‌بینی می‌شود با تکمیل مرحله توسعه این طرح، برداشت این میدان به ۳۰ هزار بشکه در روز برسد، شایان ذکر است تولید تجمعی در دوره ۲۰ ساله قرارداد، ۱۶۰ میلیون بشکه و با در نظر گرفتن قیمت‌ نفت‌خام ۵۰ دلار برای هر بشکه، ارزش نفت‌خام اضافی قابل برداشت در طول دوره قرارداد (بدون احتساب ارزش گاز همراه تولیدی)، ۸ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

طرح توسعه میدان نفتی سهراب مشتمل بر برنامه تخلیه طبیعی و حفاری ۲۰ حلقه چاه جدید، تجهیز ۱۴ چاه به پمپ درون‌چاهی، یک ایستگاه تقویت فشار با پمپ‌های سه‌فازی، احداث خط لوله انتقال نفت‌خام و ساخت واحد تفکیک‌گر و اندازه‌گیری در مجاورت واحد بهره‌برداری غرب کارون خواهد بود.

وجود پیچیدگی‌ها و محدودیت‌های محیط زیستی و امنیتی در میدان نفتی سهراب، توسعه این میدان را با دشواری‌هایی روبه‌رو کرده است؛ طرح کلی جانمایی و توسعه میدان مشترک نفتی سهراب با حفظ ملاحظاتی برای کاهش حداکثری مداخله در فضای محافظت شده هورالعظیم و حفظ شرایط طبیعی منطقه انجام می‌شود.

با اجرای کامل این طرح، ضمن افزایش ظرفیت تولید نفت‌خام کشور و حفظ سرمایه ملی در میدان‌های مشترک، حمایت مؤثری از تولید داخلی می‌شود که این موضوع نقشی بسزا در توانمندسازی روزافزون شرکت‌های داخلی و بهره‌مندی بیشتر از توان متخصصان و سرمایه‌انسانی ایرانی و بومی خواهد داشت و زمینه‌های اشتغال گسترده‌ای را در استان خوزستان فراهم می‌کند.

براساس این گزارش، تنفیذ قرارداد توسعه و بهره‌برداری میدان مشترک نفتی سهراب برای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه‌های ششم توسعه و با تأکید وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، در چارچوب تولید حداکثری و تسریع در توسعه میدان‌های مشترک با کشورهای همسایه انجام شده است.

تنفیذ این قرارداد همچنین به‌منظور مقابله با آثار منفی نوسان درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز و برای توجه به راهبردهایی همچون انتخاب مشتریان، ایجاد تنوع در روش‌های فروش و افزایش صادرات گاز و افزایش مشارکت بخش خصوصی در فروش نفت وگاز انجام شده است.

میدان مشترک نفتی سهراب در شمال غربی شهر اهواز در خوزستان و در امتداد مرز ایران و عراق واقع شده و با میدان نفتی هویزه در کشور عراق مشترک است، فعالیت‌های توسعه در سمت عراقی از چندی پیش آغاز شده است.

کد خبر 452966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =