گام‌های بلندی برای استقلال اقتصادی و عمل به اقتصاد مقاومتی برداشته می‌شود

رئیس‌جمهوری گفت: نگاه کردن به دست بیگانگان مشکلاتی را برای ما به همراه شده است، اما به لطف خداوند متعال، با همت مردم و با خدمتگزاری دولت، ان‌شاء‌الله برای استقلال اقتصادی و عمل به نسخه نجات‌بخش اقتصاد مقاومتی، گام‌های بلندی برداشته می‌شود.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، سیدابراهیم رئیسی امروز (جمعه، ۲۲ بهمن‌ماه) در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه تهران به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و گرامیداشت یوم‌الله ۲۲ بهمن ۵۷ گفت: ۲۲ بهمن‌ماه روز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی را به همه شما و ملت بزرگ ایران و آزادگان جهان تبریک و تهنیت عرض می‌کنم، یاد امام و شهدای عالی‌قدر انقلاب اسلامی را گرامی می‌دارم و به ارواح بلندشان درود می‌فرستم. برای جانبازان و ایثارگران عزیز از خداوند متعال طلب عافیت دارم.

وی افزود: ۲۲ بهمن یوم‌الله است. همه روزها روزهای خداست. همه شب‌ها شب‌های خداست. همه ما برای خدا هستیم، اما چرا یک روز یوم‌الله می‌شود؟ روز ۲۲ بهمن جلوه قدرت الهی به دست توانای مردم بزرگ ایران و با رهبری امام عظیم‌الشأن‌مان بود. قدرت الهی همه را خیره کرد که چگونه ممکن است ملتی با اتکال به خدا و با اعتمادبه‌نفس به میدان بیاید و حکومتی که مورد حمایت قدرت‌های بزرگ و سلطه‌گر است، کنار بزند و با اراده خود حکومتی به نام دین و ارزش‌های الهی برپا کند. این دست قدرت لایزال الهی بود.

دور شدن از مردم، دور شدن از انقلاب شکوهمند اسلامی است

رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه دور شدن از مردم، دور شدن از انقلاب شکوهمند اسلامی است، تصریح کرد: در این ایام آنچه برای همه ما و همه دوستداران انقلاب اسلامی و به‌ویژه نسل جوان ما ضرورت دارد شناخت انقلاب اسلامی و شناخت عناصر هویت‌ساز آن است.

رئیسی با تأکید بر اینکه عناصر هویت‌ساز انقلاب اسلامی باید دقیق شناخته شود، به بیانات رهبر انقلاب در مورد جهاد تبیین اشاره کرد و گفت: جهاد تبیین از اموری است که بسیار ضرورت دارد و ابعادش همچنان باید بیان شود.

وی با اشاره به عناصر هویت‌ساز انقلاب اسلامی اظهار کرد: یکی از عناصر مهم هویت دینی انقلاب اسلامی است. دین در عرصه زندگی انسان معاصر، می‌خواهد همه شئون بر اساس دین و آموزه‌های دینی اداره شود. مردمی بودن هم یکی از عناصر هویتی انقلاب اسلامی است. این انقلاب مردم پایه است. اساس را مردم شکل دادند و رقم زدند. حامیان این انقلاب مردم هستند. ادامه‌دهندگان این مسیر بازهم مردم‌ هستند.

انقلاب سال ۵۷ غیر طبقاتی و برای همه مردم بود

رئیس‌جمهوری غیرطبقاتی بودن این انقلاب را یکی دیگر از عناصر هویت‌ساز انقلاب برشمرد و گفت: انقلاب‌ها و خیزش‌هایی که در شرق و غرب اتفاق افتاد بر یک قشر و طبقه خاصی استوار بود، اما این انقلاب، انقلاب غیرطبقاتی است. همه مردم به معنی وسیع کلمه مردم از همه طبقات حضور دارند.

رئیسی استقلال‌جویانه بودن، آزادی‌خواهانه بودن و عدالت‌طلبانه بودن را از دیگر عناصر این انقلاب دانست و افزود: این انقلاب در درون خود عدالت‌خواه و عدالت‌طلب است. هیچ زمان نمی‌توان عنصر عدالت را از انقلاب اسلامی جدا کرد زیرا در درون انقلاب اسلامی عدالت‌خواهی و عدالت‌طلبی و ضدظلم و ضد فساد بودن نهادینه شده است.

هاضمه انقلاب شکوهمند اسلامی، فساد و ظلم را نمی‌پذیرد

وی تصریح کرد: در درون این انقلاب ضد استکبار بودن نهادینه شده است. یعنی هاضمه انقلاب شکوهمند اسلامی، فساد و ظلم را نمی‌پذیرد، این موضوع مثل کسی است که غذای مسمومی را بخورد اما هاضمه انسان سم را نمی‌پذیرد. هاضمه انقلاب اسلامی ضدظلم و ضد فساد است.

رئیس‌جمهوری در مورد ویژگی‌های رژیم ستم‌شاهی اظهار کرد: رژیم ستم‌شاهی مظهر تام و تمام وابستگی استبداد، دیکتاتوری، خضوع در مقابل قدرت‌های سلطه‌گر، گردنکشی در مقابل خواست مردم، آلوده به انواع فسادها، ظلم به مردم و به کشور بود.

رئیسی گفت: انقلاب اسلامی آمد که این رژیم، فاسد و مورد حمایت قدرت‌های سلطه‌گر را از میان بردارد و نظامی مبتنی بر دین و آنچه مردم بارها فریاد زدند استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی را برپا کند.

وی افزود: پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تمدنی را رقم زد که این تمدن به نام اسلام و جمهوریت در مقابل تمدن‌هایی که قطب‌بندی‌های جهان را شکل می‌داد، تمدنی نوین بود. این مدنیت همراه خودش همه سعادت را برای انسان معاصر فریاد می‌زند. این تمدن دارای یک شاخصه‌های مهمی است که می‌طلبد در وقتی دیگر در مورد این شاخصه‌های سخن گفته شود.

شعارهای انقلاب فطری و جهانی است

رئیس‌جمهوری ادامه داد: آنچه مشخص است آن است که شعارهای انقلاب اسلامی، شعارهایی فطری و جهانی است و مربوط به فطرت همه انسان‌ها و مورد پسند همه عالم است. سخن انقلاب اسلامی آزادی، اخلاق، عقلانیت و عدالت است. آنچه انقلاب اسلامی فریاد می‌زند، عبارت است از استقلال، عزت ملی، برادری، نفی سلطه و ظلم. هیچ‌کدام از شعارهای انقلاب را که مردم فریاد زدند کهنه نشده است. باید همواره شعاری که در ۲۲ بهمن ۵۷ بر زبان مردم جاری می‌شد، امروز نیز جریان داشته باشد.

نه سلطه می‌پذیریم و نه از استقلالمان دست برمی‌داریم و نه ظلم می‌کنیم

رئیسی با بیان اینکه شعارهای آغازین برخی از انقلاب‌ها و خیزش‌ها فراموش شده یا به سردی گراییده است، گفت: اما در جمهوری اسلامی این شعارها همچنان زنده است. اگر آن روز گفته شد استقلال و آزادی امروز نیز بر همان شعار تأکید می‌شود. اگر آن روز فریاد زده شد نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی، امروز هم همین شعار باید پایدار بماند. نه سلطه می‌پذیریم و نه از استقلالمان دست برمی‌داریم و نه حاضریم نسبت به کسی در عالم ظلم کنیم، اینها جزو اصول انقلاب اسلامی است که همچنان پایدار است.

وی با اشاره به اینکه در نظام اسلامی ارزش‌ها همواره ثابت بوده و تغییر نمی‌کند، افزود: این ارزش‌ها، ارزش‌هایی است که مردم همواره بر آن تأکید کردند، از این رو شما می‌بینید ایرانی در هر کجای عالم به این انقلاب افتخار می‌کند. امروز نه فقط مردم مسلمان عالم، بلکه مردم غیرمسلمان، اما آزادی‌خواه و عدالت‌خواه عالم، محرومین و مستضعفان در سراسر عالم به این انقلاب عشق می‌ورزند.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: علاقه‌مندان به این انقلاب ممکن است مسلمان هم نباشند، اما وقتی با شما مواجه می‌شوند، می‌گویند به انقلاب شما و به امام و به رهبری و مواضع بصیرت‌آفرین ایشان عشق می‌ورزیم. اینها برای این است که شعارهای انقلاب فطری و جهان‌شمول است.

نه فقط ملت بزرگ ایران، بلکه ملت‌های جهان به این انقلاب سخت امیدوارند

رئیسی با بیان اینکه همه به این شعارها پایبند هستند، اظهار کرد: شعارهای انقلاب اسلامی شعارهایی عقلانی است و امروز نه فقط ملت بزرگ ایران، بلکه ملت‌های جهان به این انقلاب سخت امیدوارند. آنچه امروز همگان می‌خواهند آن است که انقلابی بودن این نظام همچنان حفظ شود و در گذشت زمان و تطورات دچار فراز و فرود نشود.

وی گفت: روحیه، نگاه و عمل انقلابی و پایبندی به این مبانی همچنان مورد تأکید مردم در سراسر عالم است. همگان تأکید دارند که این انقلاب باید همواره برای نجات انسان و برای اینکه پرچم عدالت‌خواهی به دست حجت خدا حضرت ولی عصر (عج) برسد، باقی بماند.

سنگ زیربنای تفکر و اندیشه امام (ره) این است که عالم محضر خداست

رئیس‌جمهوری با اشاره به مفهوم امت، برخورداری از هدف و مقصد، حرکت داشتن و ایستا نبودن، پویایی و برخورداری از امام را از عناصر اساسی امت برشمرد و افزود: عنصر رهبری است که از همه ظرفیت‌ها در جهت رسیدن امت به اهداف بلند استفاده کند. نقش رهبری و نقش مقتدا را در نهضت، همواره نقشی بسیار تعیین‌کننده می‌دانستیم و می‌دانیم.

رئیسی ادامه داد: امام راحل و رهبری معظم انقلاب اسلامی در مقابل مکاتب سیاسی عالم، مکتب سیاسی را ارائه کردند که دارای شاخص‌هایی است، نخستین شاخص این مکتب سیاسی، اخلاص است. سنگ زیربنای تفکر و اندیشه امام (ره) این جمله است که بر در و دیوار نقش بسته است که عالم محضر خداست، تمام دیدگاه‌های سیاسی، حقوقی، کلامی، حکومتی و زندگی شخصی امام (ره) معطوف به این جمله است.

وی تصریح کرد: دومین نکته در مکتب سیاسی، توجه به جمهوریت و مردم است. نگاه امام راحل و مقام معظم رهبری به مردم سیاسی و تشریفاتی نبود و نیست، امام و رهبری به مردم علاقه‌مندند، از آنجا که علاقه به مردم، مرتبه نازله حب الله است. سومین نکته در این مکتب سیاسی، عدالت است، عدالت نه به‌عنوان یک شعار، بلکه به‌عنوان یک محور مهم که باید در همه سطوح جامعه جریان داشته باشد و تمام روابط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، سیاست داخلی و سیاست خارجی بر محور عدالت باید شکل بگیرد.

رئیس‌جمهوری اظهار کرد: امروز مفتخریم که در دولت مردمی، جمهوریت و مردمی بودن و عدالت را به آن معنی محوری که هدف مهم انقلاب اسلامی بود، به‌عنوان محور اساسی در دولت قرار دادیم و خود را موظف می‌دانیم که برای اصلاح امور، مردم باید میدان پیدا کنند، باید به مردم توجه شود و مردم اصل و اساس قرار گیرند.

بی‌توجهی به مردم، بی‌توجهی به انقلاب اسلامی است

رئیسی گفت: گاهی ما را در بعضی از رسانه‌ها می‌پرسند که فلانی به اجتماعات و استان‌ها می‌رود، در پاسخ باید گفت، عزیزان دل، بی‌توجهی به مردم، بی‌توجهی به انقلاب اسلامی است. مردم پیوند اساسی با انقلاب اسلامی دارند و بی‌توجهی و دور شدن از مردم، دور شدن از انقلاب شکوهمند اسلامی است.

وی با بیان اینکه در دولت مردمی اجرای عدالت محوری‌ترین کار در دوره تحول به شمار می‌آید که باید همواره مورد تأکید قرار بگیرد، تصریح کرد: عنصر چهارم که در مکتب سیاسی امام و رهبری بسیار مهم است، ضدظلم بودن و ضداستکباری بودن انقلاب اسلامی است، مکتب سیاسی امام و رهبری همواره ضد ظلم، ضداستکباری و ضدفساد بودن را همراه خود دارد.

همه در جهان می‌دانند مستقل‌ترین کشور در روی زمین جمهوری اسلامی ایران است

رئیس‌جمهوری نکته مهم بعدی در میان شاخص‌های مکتب سیاسی امام و رهبری را مسئله استقلال به معنی واقعی کلمه دانست و اظهار کرد: به لطف خداوند متعال، امروز در مسیر استقلال سیاسی نظام جمهوری اسلامی کار به جایی رسیده که همه در جهان می‌دانند مستقل‌ترین کشور در روی زمین جمهوری اسلامی ایران است. همه می‌دانند و همه اعتراف دارند، کشوری که حرف نخست را در منطقه می‌زند، با استقلال در مجامع سیاسی و بین‌المللی، اظهارنظر می‌کند و همیشه روی پای خود ایستاده ایران است که نه سلطه می‌پذیرد و نه به‌هیچ‌عنوان ظلم به دیگران را روا می‌دارد.

رئیسی با بیان اینکه برای استقلال اقتصادی جمهوری اسلامی هم کارهایی انجام شده است که برای هیچ‌کس در کشور قابل‌انکار نیست، گفت: به برکت انقلاب اسلامی در هر کوی و برزنی برای توسعه‌یافتگی کار شده است، اما کارهای زیادی هم باقی مانده است.

وی افزود: برای اینکه بتوانیم استقلال اقتصادی را به‌مثابه استقلال سیاسی در کشور داشته باشیم، راه زیادی باقی مانده است. همه ظرفیت‌ها برای استقلال اقتصادی آماده است، اما برخی از نگاه‌های غلط و برخی از دلهره‌ها و برخی از نسخه‌هایی که تناسبی با نسخه‌های انقلاب اسلامی نداشت، موجب برخی از عقب‌ماندگی‌ها شده است.

در جهت استقلال اقتصادی و عمل به نسخه نجات‌بخش اقتصاد مقاومتی، گام‌های بلندی برداشته خواهد شد

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: نگاه کردن به دست بیگانگان که آنها کاری برای ما انجام دهند، باعث مشکلاتی شده است، اما به لطف خداوند متعال، با همت مردم و با خدمتگزاری دولت، ان‌شاء‌الله برای استقلال اقتصادی و عمل به نسخه نجات‌بخش اقتصاد مقاومتی، گام‌های بلندی برداشته خواهد شد.

رئیسی با بیان اینکه امام و رهبری همواره بر وحدت و انسجام ملی تأکید داشته و دارند، اظهار کرد: همه سلایق باید به دور از هرگونه اختلاف زیر پرچم این کشور و این نظام، اجازه ندهند این وحدت و انسجام خدشه‌دار شود. همه کسانی که دل در گرو انقلاب و اهداف بلند انقلاب اسلامی دارند بدانند که پیشرفت کشور در گرو، انسجام و وحدت است.

وی گفت: نکته‌ای که می‌خواهم محضر نمازگزاران عزیز جمعه و کسانی که امروز با وجود شرایط کرونایی به خیابان‌ها آمدند، عرض کنم، این است که ما مصمم هستیم به‌عنوان دولت برخاسته از رأی و اراده شما مردم در رفع مشکلات، در توجه به ظرفیت‌های کشور، توجه به اقتصاد ملی و اقتصاد مقاومتی، رفع مشکلات فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی که مردم عزیزمان را رنج می‌دهد با کمک شما گام‌های بسیاری برداریم. گام‌های مقدماتی برداشته شده و برای آینده برنامه‌ریزی‌های لازم انجام گرفته است.

رئیس‌جمهوری در مورد تلاش دولت برای صیانت از جان مردم، افزود: کرونا مردم را بسیار رنج می‌داد. روزی که دولت را آغاز کردیم، ۷۰۰ خانواده در روز داغدار می‌شدند، اما امروز با لطف خداوند متعال و کمک مردم و مسئولین بهداشتی، شرایط متفاوت شده است. ان‌شاءالله در سویه جدید هم عزیزان رعایت می‌کنند و بتوانیم آن را هم پشت سر بگذاریم.

امروز هیچ نگرانی در مورد ذخایر کالاهای اساسی در کشور وجود ندارد

رئیسی با اشاره به نگران‌کننده بود وضع کالاهای اساسی کشور در زمان تحویل دولت سیزدهم، تصریح کرد: به لطف خداوند متعال امروز هیچ نگرانی در مورد ذخایر کالاهای اساسی در کشور وجود ندارد. زمانی کشور به سمت تولید خواهد رفت که اساس بر سرمایه‌گذاری و افزایش بهره‌وری باشد. امروز ظرفیت‌های کشور شناسایی شده و همه به طرف تولید و مولد شدن هدایت می‌شود.

وی در مورد توانمندسازی ظرفیت‌های کشور در دولت سیزدهم، اظهار کرد: رشد اقتصادی کشور با سرمایه‌گذاری قابل قبول خواهد شد و در این میان کسانی هستند که می‌خواهند سوءاستفاده کنند. افرادی هستند که می‌خواهند با روابط ناسالم مردم را نگران کنند.

این دولت آمده است که فساد، بی‌عدالتی، رشوه و روابط ناسالم نباشد

رئیس‌جمهوری در این باره خطاب به مردم تأکید کرد: این دولت آمده است که فساد، بی‌عدالتی، رشوه و روابط ناسالم نباشد. ما با همه قدرت در مقابل رانت‌خواری‌ها و مفسدان خواهیم ایستاد و ریشه آنها را خواهیم کند. نظام عادلانه در تولید، توزیع، جذب، پرداخت، ارتقاء کارکنان دولت در همه شئون، وقتی می‌گوییم عدالت، یعنی عدالت در همه شئون باید اجرایی شود.

رئیسی افزود: بنده به‌عنوان یک طلبه خدمتگزار به مردم مصمم هستم در این میدان به‌هیچ‌عنوان اجازه ندهیم که کوچک‌ترین بی‌عدالتی، مردم عزیز را نگران کند. آنچه امید داریم بعد از خداوند متعال به نگاه‌ و به حضور شما مردم در صحنه است.

امیدمان به خداوند و ظرفیت‌های کشور است و هرگز امید به وین و نیویورک نداریم

وی اظهار کرد: روابطمان در سیاست خارجی ایجاد توازن است. نگاه به غرب کشور را نامتوازن کرده است. باید به همه کشورها و ظرفیت‌ها به‌ویژه همسایگان توجه داشته باشیم، اما امیدمان به خداست، امیدمان به خوزستان، به خراسان، به آذربایجان، شرق، غرب، شمال و جنوب کشور است و هرگز امید به وین و نیویورک نداریم.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: همه عزیزان که دغدغه انقلاب و نظام را دارند، بدانند ما به آینده بسیار امیدواریم، نه امیدواری در شعار. محضر مقام معظم رهبری عرض کردم که هر روز که در این دولت حضور دارم، ظرفیت‌ها، حمایت مردم، نیروهای مصمم جوان و فرهیختگانی که دلسوز به انقلاب و نظام‌اند را می‌بینم و امیدم به آینده بیشتر و بیشتر می‌شود.

رئیسی گفت: می‌خواهم به پسران، دختران و جوانان برومند کشور عرض ‌کنم آینده بسیار روشن و امیدوارکننده است. ۲۲ بهمن پیام امید به ملت ایران، امید به همه مستضعفان و محرومان و مظلومین عالم و پیام یأس و ناامیدی و استیصال به سلطه‌گران و به ظالمان در عالم است.

وی با اشاره به ۴ دوره تأسیس، تثبیت، توسعه و پیشرفت و عدالت انقلاب اسلامی در ۴۳ سال گذشته افزود: امروز آنچه از بیداری اسلامی در اطراف می‌بینید نوید الهی است. در ۱۰ سال نخست انقلاب که ما به‌عنوان دوره تأسیس می‌نامیم نمی‌خواستند انقلاب و نظام پا بگیرد، آنها خواستند اما نشد، شما مردم خواستید شد.

رئیس‌جمهوری اظهار کرد: در دوره دوم و دوره تثبیت آنها نخواستند این نظام تثبیت شود، شما خواستید شد، در دوره سوم دوره توسعه می‌خواستند پیام انقلاب در همین مرزها متوقف بماند و ملت‌های مسلمان و جهان بیدار نشوند، شما خواستید، شد آنها خواستند نشد. در دور چهارم دوره پیشرفت و عدالت به لطف خداوند متعال، آنها می‌خواهند نشود و لطف خدا و اراده شما حتماً تحقق می‌یابد.

کد خبر 453273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =