عمده رشد منابع درآمدی بودجه در دولت سیزدهم از افزایش صادرات نفت است

سازمان برنامه و بودجه در گزارشی اعلام کرد: در پنج ماه دولت سیزدهم منابع درآمدی بودجه نسبت به چهار ماه نخست سال بیش از ۱۷۷ درصد افزایش که بیشتر ناشی از افزایش صادرات نفت و تمرکز بر مقابله با فرار مالیاتی بوده است.

به گزارش شانا، سازمان برنامه و بودجه در گزارشی از رشد ۲۴ درصدی اعتبارهای عمرانی و بهبود شاخص‌های بودجه در پنج ماه نخست دولت سیزدهم خبر داد، در این گزارش آمده است:

«در آغاز به‌کار دولت سیزدهم دولت از یکسو با هزاران میلیارد تخصیص بدون منبع در خزانه مواجه بود، از سوی دیگر در پنج ماه نخست سال ۱۴۰۰ بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی استفاده شده بود، افزون بر این دولت باید ۵۳۵ هزار میلیارد تومان اوراق فروخته شده دولت گذشته را ماهانه ۱۱ هزار میلیارد تومان تسویه می‌کرد.

با وجود همه سختی‌ها دولت سیزدهم برای تأمین کسری بودجه به سراغ چاپ پول نرفت و با افزایش درآمدها و مهار هزینه‌ها به سمت بهبود شاخص‌های بودجه حرکت کرد. همین موضوع موجب شده رشد حجم نقدینگی در آذرماه برای دومین ماه پیاپی کاهش یابد و به ۴۱.۴ درصد برسد. آخرین گزارش مرکز آمار از نرخ تورم در دی‌ماه هم بیانگر کاهش یک درصدی میانگین تورم سالانه در کشور است.

در پنج ماه دولت سیزدهم منابع درآمدی بودجه نسبت به چهار ماه ابتدایی سال بیش از ۱۷۷ درصد رشد کرده که بیشتر ناشی از افزایش صادرات نفت و تمرکز بر مقابله با فرار مالیاتی بوده است.

رشد درآمدهای مالیاتی در مدت کوتاه فعالیت دولت سیزدهم ۱۵۶ درصد بوده است، حال اینکه مصوبه‌های مهمی هم برای کاهش فشار مالیاتی بر بخش تولید و اصناف آسیب‌دیده از کرونا هم در هیئت وزیران تصویب شده است.

از سوی دیگر، استفاده از تنخواه‌گردان خزانه برای تأمین منابع دولت شاهد کاهش ۲۹ درصدی بوده که این رقم گواه استفاده نکردن دولت از منابع بانک مرکزی در تأمین هزینه‌های جاری است.

در پنج ماه ابتدایی دولت سیزدهم افزون بر مدیریت هزینه‌های جاری، منابع طرح عمرانی نیز با رشد ۲۴ درصدی از ۵۸۷ هزار میلیارد ریال به ۷۲۹ هزار میلیارد ریال رسیده است.

 در لایحه بودجه ۱۴۰۱ هم با وجود رشد تنها ۵ درصدی اعتبارهای هزینه‌ای، بودجه طرح عمرانی یا همان تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بیش از ۴۳ درصد رشد دارد.»

کد خبر 453309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =