طرح‌های پتروشیمی صندوق‌های نفت موظف به ایجاد زنجیره ارزش شدند

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت گفت: طرح‌های پتروشیمی گروه اقتصادی صندوق‌ها در افق برنامه ۱۴۰۴ برای تکمیل زنجیره ارزش جهت‌گیری کردند.

عبدالحسین بیات، در خصوص اهمیت نمایشگاه ایران‌پلاست و طرح‌های اقتصادی صندوق‌ها در زمینه پتروشیمی با بیان اینکه پلاستیک و محصولات آن در صنعت پتروشیمی تقریباً در انتهای زنجیره ارزش پلیمرها قرار دارد، به خبرنگار شانا گفت: صنعت پلاستیک در کشور ظرفیت توسعه و رشد دارد. به‌طور تقریبی بیشتر پتروشیمی‌های کشور، محصولات خود را در مرحله پلی‌اتلین صادر می‌کنند، البته این اقدام در نوع خودش سبب ارزآوری می‌شود.

وی افزود: با صادرات محصول در مرحله پلی‌اتلین، دو نکته مغفول می‌ماند. نخست اینکه، پلی‌اتلین در کشورهایی مانند چین و هند با طی فرآیندهای لازم در کارخانه‌ها تبدیل به مصنوعات پتروشیمیایی شده و دوباره با قیمت بیشتر به کشورهایی مانند ایران صادر می‌شود.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت ادامه داد: صادرات محصول در میانه زنجیره در نهایت سبب خروج ارز است، زیرا محصول بازتولید شده دوباره و با قیمت بسیار بیشتر وارد کشور می‌شود. یکی دیگر از پیامدهای منفی نیز عدم رشد فناوری و اشتغال در کشور است.

پایین‌تر از پلیمرها

وی با اشاره به اینکه در برنامه‌های افق ۱۴۰۴ گروه اقتصادی صندوق‌ها، برای تکمیل زنجیره ارزش، هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی شده است، اظهار کرد: هدف‌گذاری شده است در هرکدام از طرح‌ها که خوراک وجود دارد زنجیره ارزش تا پایین‌تر از پلیمرها و محصولات نهایی ایجاد و پیش‌بینی بازار فروش و عرضه آن هم انجام شود، زیرا افزون بر نفع بسیار خوب اقتصادی، سبب اشتغال‌زایی در داخل کشور خواهد شد.

بیات با بیان اینکه ارزشمند است که گروه صندوق‌ها در حد توان اقتصادی‌‎اش به توسعه و آبادانی کشور و صنعت کمک کند. افزود: تکمیل زنجیره ارزش در پایین‌دست، حجم سرمایه‌گذاری کمتری نیاز دارد، اما دارای ارزش‎افزوده و سودآوری و اشتغال‌زایی است. محصولات پایین‌تر از پلیمر می‌تواند کارخانه‌های کوچک را در مناطق محروم تأمین خوراک کنند.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت گفت: حرکت و جهت‌گیری گروه اقتصادی صندوق‌ها، برای توسعه، تکمیل و تعریف پروژه‌ها به‌گونه‌ای است که زنجیره ارزش را در طرح‌های حوزه نفت و انرژی به‌ویژه پتروشیمی تا انتهای زنجیره ارزش و پایین‌تر از پلیمرها ایجاد کند.

کد خبر 453311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =