حمایت مالی بانک‌های اروپا از توسعه صنایع نفت و گاز ادامه می‌یابد

بانک‌های اروپایی با وجود هشدار آژانس بین‌المللی انرژی میلیاردها دلار بودجه برای افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز گاز تخصیص می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، گزارش روز دوشنبه (۲۴ بهمن‌ماه) مؤسسه سرمایه‌گذاری غیرانتفاعی «شیراکشن» (ShareAction) نشان داد بانک‌های اروپایی میلیاردها دلار بودجه برای توسعه ظرفیت‌ تولید نفت خام و گاز طبیعی اختصاص می‌دهند و این روند خلاف رویه و دستورعمل‌های آژانس بین‌المللی انرژی در قبال سرمایه‌گذاری در تأسیسات جدید برای مقابله با مسئله گرمایش جهانی است.

 در این گزارش آمده است که در سال ۲۰۲۱ میلادی، ۲۵ بانک پیشرو در اتحادیه اروپا در مجموع ۵۵ میلیارد دلار اعتبار به شرکت‌های انرژی برای فعالیت‌های توسعه‌ای در زمینه ایجاد ظرفیت‌های تازه تولید نفت خام و گاز طبیعی تخصیص داده‌اند.

اگرچه این رقم نسبت به ارقام ۱۰۶ میلیارد دلار وام در سال ۲۰۲۰ میلادی و ۸۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ کاهش یافته است، اما به ترتیب از وام‌های ۴۹ میلیارد دلاری و ۵۰ میلیارد دلاری در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۷ بالاتر است.

آژانس بین‌المللی انرژی در ماه مه سال گذشته میلادی در گزارشی اعلام کرده بود که برای کمک به کاهش ۱.۵ درجه سانتی‌گرادی گرمایش نباید در طرح‌های توسعه‌ای نفت و گاز سرمایه‌گذاری شود.

در گزارش مؤسسه سرمایه‌گذاری غیرانتفاعی «شیراکشن» آمده است که این تأمین مالی در حالی انجام می‌شود که ۲۴ بانک متعهد شده‌اند سبد وام‌های خود را مطابق با فعالیت‌های جلوگیری از انتشار کربن تنظیم کنند و افزود که بارکلیز، اچ‌اس‌بی‌سی و بی‌ان‌پی پیرباس از بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان مالی  طرح‌های توسعه‌ای نفت و گاز هستند.

مؤسسه سرمایه‌گذاری غیرانتفاعی «شیراکشن» اعلام کرد که سرمایه‌گذاران بانک‌ها را به اتخاذ سیاست‌هایی برای محدود کردن تأمین مالی طرح‌های توسعه‌ای نفت و گاز و حمایت از تصمیم‌های سهامداران مرتبط با تغییرات اقلیمی در فصل آینده برای مجامع عمومی سالانه ترغیب کنند.

کلی شیلدز، افسر ارشد استانداردهای بانکی در مؤسسه شیراکشن در این باره گفت: سهامداران پارسال در زمینه تحت فشار گذاشتن بانک‌ها برای محدودیت‌های مالی طرح‌های زغال‌سنگ نقش مهمی داشتند.

وی افزود: امسال سهامداران این فشار را برای طرح‌های توسعه‌ای نفت و گاز اعمال کنند.

کد خبر 453417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =