تصویب پروژه مطالعاتی با هدف پاکسازی گازهای خروجی واحدهای بازیافت گوگرد

پروژه «مطالعات تکمیلی انتخاب فناوری مناسب برای پاکسازی گاز پسماند (Tail Gas) واحدهای بازیافت گوگرد مبتنی بر فرآیند کلاوس» ۱۰ بهمن‌ماه در نشست شورای پژوهشی پژوهشگاه صنعت نفت تصویب شد.

به گزارش شانا به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، با توجه به ترش بودن خوراک پالایشگاه‌ها معمولاً در واحدهای شیرین‌سازی با استفاده از حلال مناسب گاز سمی H2S جدا و این جریان گازی برای بازیافت گوگرد به واحد کلاوس ارسال می‌شود.

در واحد کلاوس طی مراحل حرارتی و کاتالیستی، ماده خطرناک H2S به گوگرد عنصری تبدیل می‌شود که ماده‌ای کاربردی در صنایع شیمیایی، بهداشتی و کشاورزی است.

با توجه به آنکه فرآیندهای قدیمی کلاوس به علت قوانین سختگیرانه استانداردهای زیست محیطی قادر به تأمین شرایط خروجی به اتمسفر از نظر میزان گازهای آلاینده دی‌اکسید گوگرد و هیدروژن سولفید نبوده است، می‌توان از فناوری‌ سوپر کلاوس برای افزایش میزان بازیابی گوگرد و کاهش میزان آلاینده‌ها استفاده کرد.

بر پایه این گزارش، شناسایی کاتالیست‌های مورد استفاده در راکتور اکسیداسیون انتخابی سوپر کلاوس به‌منظور انتخاب کاتالیست بهینه، مدل‌سازی فرآیند سوپر کلاوس در پالایشگاه‌های دوم و سوم پارس جنوبی و بررسی فرآیندی، اقتصادی و زیست محیطی فرآیند سوپر کلاوس و ارائه دستورعمل اجرایی برای اعمال در پالایشگاه‌های دوم و سوم پارس جنوبی از اهداف این پروژه به حساب می‌آید.

این گزارش می‌افزاید: شبیه‌سازی واحد کلاوس موجود، اضافه کردن راکتور سوپرکلاوس و ملحقات آن به واحد موجود و بررسی تغییرات مورد نیاز از جمله روش‌ها و کاربردهای مورد استفاده در این پروژه محسوب می‌شود.

گفتنی است این پروژه زمستان ۱۴۰۰ آغاز به‌کار کرده و متقاضی آن انستیتو فرآورش گاز است.

کد خبر 453489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =