نقش مهم توسعه نوآوری در رشد جایگاه صنعت پلیمر ایران/ ضرورت همکاری فعال با مشتریان بزرگ خارجی

نایب رئیس انجمن ملی صنایع پلیمر ایران بر ضرورت توسعه نوآوری برای ارتقای جایگاه این صنعت در جهان تأکید کرد و گفت: توسعه نوآوری در این صنعت افزون‌ بر ایجاد ارزش افزوده، اشتغال‌زایی پایداری برای کشور ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرنگار شانا، سعید زکایی امروز (چهارشنبه، ۲۷ بهمن‌ماه) در نشست خبری «چهارمین همایش ملی نوآوری در صنعت پلیمر» به برگزاری این دوره از همایش با شعار «آیا برای تحولات جهانی و تأثیرگذار بر صنعت پلاستیک آماده‌اید؟» در روزهای یکم و دوم اسفندماه اشاره و اظهار کرد: نوآوری و تغییر و تحول از ضرورت‌های ملی و بنگاهی دارد.

وی با بیان اینکه نوآوری به‌طور عام هر تغییری است که بتواند ارزش افزوده قابل توجهی برای سازمان ایجاد کند و الزاماً نوآوری به توسعه محصول جدید نیست، افزود: باید به همه جوانب نوآوری از جمله، الگوهای توسعه کسب‌وکار، بازاریابی و فروش، توسعه محصول و فرآیندها و کاهش قیمت تمام‌شده برای کسب‌وکار پایدار و رشد کشور توجه شود؛ بیشترین بازده در مدل کسب‌وکار است.

دبیرکل همایش ملی نوآوری در صنعت پلیمر با اشاره به آمار و ارقام صادرات محصولات پلیمری کشور با بیان اینکه میانگین ارزش این مواد در ایران حدود ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ دلار در یک تن و میانگین جهانی ارزش محصولات پلیمری حدود ۵۶۰۰ دلار است، افزود: کشوری مانند ژاپن همین محصولات را با میانگین ارزش بیش از ۱۰ هزار دلار صادر می‌کند، بنابراین هرچه محصول نوآورتر و همسو با تکمیل زنجیره باشد، ارزش افزوده بالاتری برای کشور ایجاد خواهد کرد.

سرعت تغییرات در دنیا به‌شدت در حال افزایش است

نائب رئیس انجمن ملی صنایع پلیمر ایران ادامه داد: اگر کل محصولات صادراتی کنونی صنعت پتروشیمی به محصولات نوآورانه تبدیل شود، می‌تواند ارزش افزوده بالاتری تا حدود ۵۰ میلیارد دلار ایجاد کند، به شرطی که این بخش را در بعد ملی و بنگاهی جدی بگیریم و همسو با سازمان نوآورتر، محصولات نوآورانه‌تری را وارد بازار کنیم.

زکایی با بیان اینکه از نگاه بنگاهی نیز توجه به نوآوری ضرورت بسیاری دارد، گفت: سرعت تغییرات در دنیا به‌شدت در حال افزایش است، هم تغییرات فناوری و هم دغدغه‌های مسائل زیست محیطی در دنیا وجود دارد که سبب شده قوانین، الزام‌های و مشوق‌های جدی برای حوزه صنعت پلاستیک در دنیا مصوب شد که اینها می‌تواند صنعت پلاستیک را در جهان تحت تأثیر قرار دهد.

وی افزود: بنگاه‌ها در کنار بودجه‌ریزی و برنامه‌ریزی که برای سال آینده دارند باید به‌طور حتم برنامه منسجمی برای توسعه محصولات، فناوری و ارتقای بنگاه داشته باشد، بنابراین برگزاری این همایش در انتهای سال فرصتی مناسب برای رصد تحولات جهانی در این حوزه است.

ضرورت تعامل فعال

دبیرکل همایش ملی نوآوری در صنعت پلیمر با تأکید بر توسعه صنایع بالادستی برای تولید مواد اولیه جدید گفت: این صنایع از نظر نوآوری بسیار حساس هستند و باید شرکت‌ها از سودآوری کوتاه‌مدت فاصله گرفته و بر توسعه فناوری تمرکز کنند.

زکایی تأکید کرد: مشتری‌های بین‌المللی قوی می‌توانند یک شرکت را بالا ببرند تا شرکت در حوزه پیچیده‌تر سرمایه‌گذاری کند و محصولات خود را ارتقا دهد، بنابراین مهم است که این صنعت خود را به مشتری‌های توانمندتر وصل کند. هرچه زنجیره را کامل‌تر ببینیم سبب می‌شود جایگاه جهانی کشور ارتقا یابد و محصولات گران‌تری را صادر کنیم و منافع بیشتری برای کشور ایجاد کنیم.

وی با اشاره به پایین بودن میانگین ارزش صادراتی بر ضرورت توسعه نوآوری تأکید کرد و افزود: در چند سال اخیر در تولید علم، کارهای ارزشمندی انجام شده، اما آن‌طور که لازم است صنعتی نشده است، افزایش تعاملات صنعت با مشتریان بزرگ و توانمند و با مراکز دانشگاهی و پژوهشی بسیار در ارتقای جایگاه ایران در حوزه نوآوری تأثیرگذار است.

رشد صنعت در محیطی پویا

نائب رئیس انجمن ملی صنایع پلیمر ایران با بیان اینکه شرکت‌های بزرگ جهانی دانش روز خود را منتقل نمی‌کنند، ادامه داد: باید همکاری و بده‌بستان فعالی در صنعت داشته باشیم. افزون بر اینکه باید زایش از درون نیز باشد، به‌شدت باید در ارتباط تنگاتنگ با مراکز پیش‌رو و تحقیقاتی دنیا باشیم، این صنعت در یک محیط پویا رشد لازم را می‌کند.

زکایی به ایجاد فرصت‌ها برای شرکت‌های داخلی در شرایط محدودیت‌های بین‌المللی اشاره کرد و گفت: استفاده از ابزارهای نو و توجه به فناوری‌های نو برای افزایش بهره‌وری در سازمان‌ها بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه بخش عمده مخاطبان به‌دلیل شیوع ویروس کرونا به شکل آنلاین و از طریق آپارات این همایش را دنبال خواهند کرد، ادامه داد: حوزه نوآوری‌های باز نیز یکی از مسائل جدی در استفاده از ظرفیت مجموعه‌های دیگر و تعاملات سازمانی و بنگاهی است که در این همایش درباره آن بحث می‌شود.

همکاری با شکست؛ مسئله کلیدی در موفقیت نوآوری‌ها

فرهاد شریف، عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر و دبیر علمی همایش نیز در این نشست، توانمندسازی و شکوفایی نوآورانه در سازمان‌ها را از محورهای همایش اعلام و اظهار کرد: مسئله جدی که در بحث نوآوری وجود دارد این است که معمولاً سمت تأمین‌کننده به قدر کافی وجود دارد ولی سمت تقاضا ضعیف است و دلیل آن است که برای پذیرفتن نوآوری یک‌سری ریسک‌ها وجود دارد و این ریسک‌ها و نحوه برخورد با آنها باید به‌خوبی تعریف شوند.

وی به توجه ویژه این همایش به فرهنگ تعامل با شکست و نهراسیدن از شکست اشاره کرد و افزود: روبه‌رو شدن یک سازمان و گروه با شکست و کسب تجربه از آن یک مسئله کلیدی در موفقیت نوآوری‌هاست.

عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه یک سری تغییرات در کل صنایع دنیا در حال رخ دادن است، گفت: نسل چهارم صنایع به این اشاره دارد که چگونه رفتار مشتری را پیش‌بینی کنیم و بر اساس آن محصولمان را طراحی و تولید کنیم که این تغییرات صنعت پلیمر را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد.

محیط زیست، محرکی برای تولید انواع نوآوری

شریف، محیط زیست را یکی از محورهای اساسی این همایش دانست و افزود: با توجه به قیمت‌ پایین و حجم تولید بالای پلاستیک‌ها، این مواد به‌راحتی از زندگی بشر قابل حذف نیست و از آنجایی که این مواد عمر طولانی دارند، حرکت‌ها و نگرش‌های مختلفی برای این موضوع طرح شده است که در این همایش به‌طور خاص به مسئله محیط زیست تأکید می‌شود و نگرش‌های محیط زیستی نیز خود محرکی برای تولید انواع نوآوری‌هاست.

وی درباره آینده نوآوری و فناوری در حوزه پلیمر در ایران به ضرورت توجه به کاهش فاصله میان تولیدات صنعت پتروشیمی و نیاز داخلی و سرمایه‌گذاری در این مسیر اشاره و اظهار کرد: تحریم‌ها فرصتی ایجاد کرده است که پیشرفت‌های مطلوبی در صنعت کاتالیست صورت گرفته و تمرکز بر این موضوع باید ادامه یابد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر گفت: استفاده دوباره و بازیافت محصولات نیز از مواردی است که توسعه نوآوری و فناوری بسیار بر آن تأثیرگذار است.

«چهارمین همایش ملی نوآوری در صنعت پلیمر» در روزهای یکم و دوم اسفندماه با پنج محور اصلی توانمندسازی و شکوفایی نوآورانه در سازمان‌ها، بررسی تحولات بزرگ بر صنعت پلاستیک، روندهای تغییر و نوآوری در صنعت پلیمر، محیط زیست، محدودیت‌ها و نوآوری سبز و تجارب شکست و موفقیت در مسیر نوآوری برگزار می‌شود. پخش زنده این لینک در آپارات قابل دسترس خواهد بود.

کد خبر 453509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =