سفر به دوحه گامی تحول‌آفرین در روابط با کشورهای همسایه در منطقه خلیج فارس است

رئیس‌جمهوری با بیان این که جمهوری اسلامی ایران به‌دنبال تحول و جهش در روابط منطقه‌ای است، گفت: سفر به دوحه فصلی نو در روابط ایران و قطر ایجاد خواهد کرد، البته این سفر یکی از گام‌های تحول‌آفرین در روابط با کشورهای همسایه به‌ویژه همسایگان در منطقه خلیج فارس قلمداد می‌شود.

 به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، سید ابراهیم رئیسی در جریان سفر خود به کشور قطر در نشست مشترک خبری با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی ضمن تشکر از دعوت امیر قطر تصریح کرد: با دو هدف توسعه روابط دوجانبه بین ایران و قطر و شرکت در نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) در دوحه حضور یافتم.

وی افزود: در این دیدار توافق کردیم دو کشور از ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود برای گسترش همکاری‌ها و تعمیق مناسبات در عرصه‌ها و حوزه‌های مختلف بهره‌مند شوند.

رئیس جمهوری تصریح کرد: دو طرف با توجه به نزدیکی سرزمینی و همسایگی و منافع و مزیت‌های مشترک اقتصادی تصمیم گرفتند با افزایش روابط و تنوع‌بخشی به زمینه‌های همکاری گام‌های جدی و تازه‌ای برای تقویت روابط بردارند.

رئیسی یادآور شد: توافق کردیم در حوزه‌های اقتصادی، انرژی، زیرساختی، تجاری، سرمایه‌گذاری، امنیت غذایی، سلامت و فرهنگ همکاری‌هایمان را به‌صورت جدی افزایش دهیم.

وی درباره همکاری ایران با قطر برای برگزاری بازی‌های جام‌جهانی فوتبال، گفت: ایران برای برگزاری هر چه بهتر بازی‌های جام جهانی که قطر میزبان آن است آمادگی کافی دارد.

رئیس جمهوری با اشاره به همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف، اظهار داشت: مزیت‌های بی‌نظیر ایران در حوزه‌های مختلف از جمله، جغرافیایی، زیست‌محیطی، ترانزیتی، اقتصادی، علمی و بخصوص نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده زمینه تبدیل شدن هرگونه همکاری دو یا چند جانبه به رشد اقتصادی و امنیت منطقه‌ای را تضمین می‌کند.

رئیسی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به‌دنبال تحول و جهش در روابط منطقه‌ای است و این سفر فصلی نو در روابط ایران و قطر ایجاد خواهد کرد، البته این سفر یکی از گام‌های تحول‌آفرین در روابط با کشورهای همسایه به‌ویژه همسایگان در منطقه خلیج فارس قلمداد می‌شود.

وی گفت: سطح همکاری‌های موجود میان کشورهای منطقه متناسب با ظرفیت‌های عظیم موجود نیست و جمهوری اسلامی ایران به‌دنبال آن است که در چارچوب سیاست همسایگی و تقویت و ارتقای روابط منطقه‌ای کمک کند.

رئیس جمهوری با بیان اینکه به‌دنبال تحول در روابط منطقه‌ای برای همکاری و همگرایی هستیم، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده است که همیشه در کنار منافع کشورها و ملت‌های مستقل می‌ایستد. ما در دوران سختی دوستی خود را به همه کشورهای منطقه ثابت کرده‌ایم. بسیاری از کشورهای منطقه این حقیقت را درک کرده‌اند و در این زمینه تجربه‌های مشابهی دارند.

رئیسی تأکید کرد: همانطور که در روز تحلیف اعلام کردم، دست دوستی به‌سوی همه کشورهای منطقه به‌ویژه همسایگان همسو با منافع متقابل ملت‌ها و همکاری حداکثری دراز می‌کنم. بار دیگر لازم می‌دانم از میهمان‌نوازی امیر محترم قطر و دولت قطر قدردانی و تشکر کنم.

وی اظهار کرد: امید آن دارم که این گفت‌وگوها به ثمر بنشیند و نشست فردا که به‌عنوان مجمع کشورهای صادرکننده گاز است، منشأ آثار و برکاتی برای این کشورها باشد.

در این نشست خبری همچنین امیر قطر با ابراز خوشنودی از امضای چند توافقنامه و یادداشت‌تفاهم بین قطر و جمهوری اسلامی ایران گفت: این یک مسئله بسیار مهمی است و باید اجرای آنها پیگیری شود.

کد خبر 453747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =