آماده انتقال تجربه‌های نفتی و گازی ایران به ترینیداد و توباگو هستیم

رئیس‌جمهوری گفت: ایران با وجود تحریم‌های گسترده و خواست دشمن برای زیر فشار قرار دادن کشور، توانسته در عرصه‌های مختلف از جمله صنایع نفت و گاز توانمندی‌های خوبی به‌دست آورد و آماده انتقال تجربه‌های خود به ترینیداد و توباگو هستیم.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، سیدابراهیم رئیسی عصر دوشنبه (دوم اسفندماه) در جریان سفر به قطر در حاشیه ششمین نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) در دیدار با کیت راولی، نخست‌وزیر ترینیداد و توباگو با اشاره به روحیه آزادی‌خواهی و استقلال‌طلبی ملت‌های منطقه آمریکای لاتین گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره حامی مطالبات آزادی‌خواهانه و استقلال‌طلبانه همه ملت‌های جهان در برابر ظلم کشورهای استکباری بوده است.

وی با ابراز علاقه‌مندی ایران برای گسترش روابط با ترینیداد و توباگو به‌ویژه در عرصه بهره‌برداری از منابع نفت و گاز افزود: در دورانی که دشمن قصد داشت با تحریم و اعمال فشار صنعت نفت ایران را به تعطیلی بکشاند، وزارت نفت و فعالان بخش نفت و گاز ایران توانستند به‌رغم خواست دشمن به سطح بالایی از دانش و توانمندی‌های فنی دست یابند که حاصل آن بالندگی صنعت نفت و گاز کشورمان است.

رئیس‌جمهوری با ابراز آمادگی جمهوری اسلامی برای تبادل تجربه‌های خود با ترینیداد و توباگو اظهار کرد: ایران به‌ویژه در دوره فعالیت دولت سیزدهم برنامه ویژه‌ای برای گسترش روابط و همکاری‌های اقتصادی و سیاسی با همه کشورهای دنیا از جمله کشورهای منطقه آمریکای لاتین دارد و در همین باره علاقه‌مندیم سطح روابط خود با کشور ترینیداد و توباگو را نیز ارتقا دهیم.

رئیسی با اشاره به سخنان نخست‌وزیر ترینیداد و توباگو مبنی بر تحت تأثیر قرار گرفتن همکاری‌های فنی و تجاری این کشور در نتیجه تحریم‌های آمریکا علیه دیگر کشورهای منطقه آمریکا لاتین تصریح کرد: این مسئله گواه ظلم و استکبار آمریکاست که حتی شامل کشورهایی می‌شود که با آن روابط عادی دارند. تجربه ۴۳ ساله جمهوری اسلامی ثابت کرده است که هر کس در مقابل ظلم مقاومت و ایستادگی کند حتماً می‌تواند حقوق خود را استیفا کند.

نخست‌وزیر ترینیداد و توباگو نیز در این دیدار با اشاره به اینکه کشورش از حجم قابل توجهی از منابع هیدروکربوری برخوردار است، گفت: ترینیداد و توباگو به‌دنبال آن است که همچون ونزوئلا و کوبا همکاری‌ها و روابط خود با جمهوری اسلامی ایران را گسترش دهد.

راولی افزود: این کشور پس از استقلال از انگلستان، روی توسعه صنایع نفت و گاز خود تمرکز کرد و امروز شرکت‌های ملی نفت و گاز ما از توانمندی‌های خوبی برخوردار هستند، اما همچنان شرکت‌های بین‌المللی در صنایع نفت و گاز ما حضور مؤثری دارند.

وی با بیان اینکه سعی کرده‌ایم همکاری‌ها و شرکای اقتصادی خود را بیش از پیش متنوع کنیم، تصریح کرد: علاقه‌مندیم از تجربه‌ها و توانمندی‌های ایران در عرصه نفت و گاز بهره‌مند شویم.

کد خبر 453753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =