تشریح برنامه‌های مناطق نفت‌خیز جنوب برای مهار خوردگی در تأسیسات

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در بیستمین کنگره ملی خوردگی برنامه‌ها و اقدام‌های این شرکت را به‌منظور مهار خوردگی در تأسیسات و خطوط لوله تشریح کرد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، علیرضا دانشی سه‌شنبه (سوم اسفندماه) در بیستمین کنگره ملی خوردگی از طریق ویدیوکنفرانس با بیان اینکه خوردگی هزینه‌های بالایی دارد، گفت: همه فلزات و عمده قطعات و تجهیزات در شرایط خورنده آسیب‌پذیرند و حتی فولادهای زنگ نزن نیز در محیط‌های خاصی دچار تخریب می‌ شوند.

وی افزود: هزینه‌­های مستقیم خوردگی مانند تخریب و از بین رفتن قطعات، هزینه‌های جایگزینی و تعمیر، همچنین هزینه‌های غیرمستقیم مانند تخریب محیط زیست، توقف تولید و هدررفت محصولات در صنایع بالاست و هر تلاشی که بتوانیم برای کاهش این هزینه‌ها انجام دهیم در واقع به اقتصاد طرح‌ها و پروژه‌ها کمک کرده‌ایم.

 مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به حادثه بوپال هند که به‌دلیل خوردگی مخزن رخ داده بود، ادامه داد: در این حادثه بیش از ۳۵۰۰ نفر از مردم بوپال جان خود را از دست دادند در کشور ما نیز موارد پرشماری از پدیده خوردگی در صنایع نفت و گاز رخ داده است، بنابراین پرداختن به مقوله خوردگی و توجه ویژه به آن باید مدنظر همگان قرار گیرد.

دانشی تصریح کرد: مطالعات پرشماری در نقاط مختلف دنیا انجام شده و نشان می‌دهد می‌توان هزینه‌های خوردگی را با به‌کارگیری روش‌های پیشگیرانه و اتخاذ رویکردهای مناسب تا حدود ۷۰ درصد کاهش داد.

وی با اشاره به اینکه چنین مطالعاتی در ایران انجام نشده است، افزود: هزینه­‌های خوردگی در ایران نیز مشابه بیشتر کشورهای دیگر ۳ تا ۵ درصد تولید ناخالص داخلی کشور برآورد می‌شود که اگر تولید ناخالص داخلی ایران را حدود ۶۰۰ میلیارد دلار در سال در نظر بگیریم بر مبنای ۳ درصد حدود ۱۸ میلیارد دلار در سال هزینه خوردگی خواهد بود.

رفع چالش خوردگی با تغییر رویکرد و تدوین راهبردهای مدیریتی

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب ادامه داد: در صنایع بالادستی و تأسیسات آن با توجه به روند افزایش بهره‌وری از میدان‌های نفتی و افزایش مقدار برش آب همراه نفت و ترکیبات خورنده با مشکل خوردگی روبه‌رو هستیم و باید با تغییر رویکردها و اصلاح نگرش‌ها و تدوین راهبردهای مدیریتی سعی در برطرف کردن آن داشت.

وی به برخی از راهکارها و راهبردها به‌منظور مدیریت خوردگی اشاره کرد و گفت: پیاده‌سازی برنامه مدیریت خوردگی، شناسایی ریسک‌ها و خوردگی‌های محتمل هر تجهیز، آگاهی از هزینه‌های بالای خوردگی، افزایش آموزش و مهارت کارمندان به‌منظور شاخت و شناسایی روش‌های کنترل خوردگی و بازنگری در فرآیند طراحی تأسیسات با رویکرد کاهش خوردگی از جمله اقدام‌هایی است که می‌توان در این باره انجام داد.

دانشی اظهار کرد: شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به توجه به گستردگی و حجم بالای خطوط لوله و تأسیسات عظیم در چند استان و قدمت این تأسیسات، فعالیت‌های مختلفی از جمله تدوین برنامه جامع پایش و ارزیابی وضع خطوط لوله از طریق روش‌هایی همچون توپک­رانی هوشمند و ارزیابی مستقیم، حصول اطمینان از انتخاب مناسب مواد در پروژه‌های جدید، استفاده از فرآیندهای نوین پوشش‌دهی، ارزیابی و تحلیل مطالعات ریسک و... را در برنامه دارد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در پایان با اشاره به اینکه همه تلاش بر این است که خوردگی در تأسیسات را به حداقل ممکن برسانیم، گفت: امیدواریم همکاری‌های بین صنعت و دانشگاه به‌ویژه در شرایط ویژه تحریم برای بهبود وضع موجود گسترش یابد و مراکز علمی، حقیقی و فناوری ویژه‌ای مختص به خوردگی ایجاد شود تا بتوانیم خود را در مرز دانش قرار دهیم.

کد خبر 453837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =