مدال شکست تحریم‌ها را باید به فعالان صنعت پتروشیمی بدهیم

معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری توجه و رشد صنایع از جمله صنعت پتروشیمی را عاملی مهم برای هدایت صحیح نقدینگی در کشور، افزایش تولید ناخالص داخلی و جلوگیری از سفته‌بازی خواند و گفت: باید به فعالان و حامیان صنعت پتروشیمی، مدال شکست تحریم‌های اقتصادی را بدهیم.

به گزارش شانا، محسن رضایی در حاشیه سومین نمایشگاه و همایش تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی و در نشست تخصصی تأمین مالی طرح‌ها و پروژه‌های پتروشیمی ضمن قدردانی از علی‌عسگری، مدیران بانک‌ها و پتروشیمی‌ها و کسانی که در صنایع و بنگاه‌های دانش محور در کشور فعالیت می‌کنند، گفت: این مسیری که شما می‌روید با منویات رهبر انقلاب همسوست، موضوع پیشرفت از حلقه‌های مفقوده کشور ماست.

وی ادامه داد: اینکه می‌گوییم باید به سمت پیشرفت حرکت کنیم به این معنا نیست که در کشور زحمتی کشیده نشده و پیشرفت حاصل نشده، ایران در شرایط جنگ و محاصره افتخارآفرین بوده است اما انتظارهای ملت و رهبر ایران بسیار بیشتر از این است، چون می‌توانیم و مردم ما لایق پیشرفت‌های بسیار بزرگتر از شرایط کنونی است.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری یادآور شد: اگر عزم‌ ما برای پیشرفت جدی باشد، با تجربه‌ای که از علم اقتصاد و دفاع مقدس دارم، می‌گویم که خیلی سریعتر از کشورهای دیگر مانند چین می‌توانیم حرکت کنیم. به همین دلیل باید تحریم‌های اقتصادی خارجی را برداریم اما مهمتر از آن، تحریم‌های داخلی است که ۱۰ برابر بیشتر مانع ما است و باید برداشته شوند، البته اینها به منطق و جرات اقتصادی نیاز دارد.

رضایی تصریح کرد: تجربه امروز کشور ما این است که در صحبت، سیاست و برنامه‌نویسی مانند شرقی‌ها عمل می‌کنیم. حرف‌های بسیار مهم و اساسی می‌زنیم و سیاست‌های بزرگ و برنامه‌های بزرگ می‌نویسیم اما در عمل لاک پشتی و مورچه‌وار حرکت می‌کنیم، شبیه اتفاقی که در غرب افتاده یعنی سعی و خطا و نوسان و پیشرفت جزو مواردی است که باید چاره اندیشی کرد.

معاون اقتصادی رئیس جمهوری تصریح کرد: برای شتاب دادن به توسعه کشور باید از صنعت شروع کنیم. صنعتی که در داخل، بازار آن وجود دارد. یک بحث جدی در اقتصاد داریم. من معتقدم بازار بخشی از صنعت است. بحث زنجیره ارزش که سه چهار سال اتفاق افتاده بخشی از صنعت است. زنجیره تامین مالی بخشی از صنعت است. ما باید صنعت بسازیم‎، یعنی صنعت پتروشیمی. اینطور نیست که هر کشوری ۲۰۰ تا ۳۰۰ صنعت درست کند. مگر می‌توان منابع محدودی را به در و دیوار بزنیم و به صورت سعی و خطا تلاش کنیم منابع مالی ایجاد کنیم؟ پیشرفت با فشارهای سیاسی و اقتصادی به دست نمی‌آید چرا که دارای منطق است. صنعت‌سازی مهمترین مسئله‌ای است که می‌تواند پیشرفت ما را شتاب دهد.

وی افزود: صنعت پتروشیمی از منابع گازی و نفتی گرفته تا صنایع متوسط و پایین دست و بازاریابی و برندینگ صنعت و محصولات را باید جدی بگیریم. هر صنعت یک چشمه و خط مقدم دارد، چشمه صنعت، علم و فناوری و دانش بنیان بودن است که مثل چشمه می‌جوشد که تبدیل به خط مقدم، یعنی تجارت شود. از فناوری تا تجارت باید به‌طور جدی در صنعت پتروشیمی شکل گیرد.

رضایی با اشاره به تلاش‌های فراوان برای ایجاد و توسعه صنعت پتروشیمی در ایران، اظهار کرد: صنعت پتروشیمی خدمت بزرگی به شکستن تحریم‌های اقتصادی کرده است، باید به افرادی که در پتروشیمی بودند، چه بالادست چه بخش‌های مختلف چه بانک‌هایی که پتروشیمی را حمایت کردند، باید به آن‌ها مدال شکست تحریم‌های اقتصادی را بدهیم.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری ادامه داد: نکته مهم اینجاست که در صنعت پتروشیمی، اصل زحمت را ما می‌کشیم، اما محصول ما به کره و آلمان و دیگر کشورها می‌رود و در صنایع پایین‌دستی به محصولاتی تبدیل می‌شود که با چند برابر قیمت محصول نخست فروخته شده آن را می‌خریم.

وی تأکید کرد: از بانک‌ها می‌خواهیم روی مسئله صنعت پتروشیمی توجه جدی‌تر کنند، قبول داریم بانک‌ها نیاز به کمک دارند و باید بازسازی شوند. اصلاحات در نظام بانکی، جزو اولویت‌های کشور است؛ باید کمک کنیم ناترازی بانک‌ها حل شود، مسئله اصلی پیشرفت کشور است.

رضایی با بیان اینکه «نقدینگی باید هدایت شود»، گفت: امروز  ۴۵۰۰ همت نقدینگی داریم که در چهار تا پنج سال آینده به ۹۰۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد. در چهار، پنج سال باید  تولید ناخالص داخلی را دو برابر کنیم که وضع موجود حفظ شود، اگر تورم را تک رقمی کنیم، تولید ناخالص داخلی باید بیش از صد درصد پیشرفت داشته باشد.

وی یادآور شد: اگر صنایع در کشور راه بیفتد، آنقدر پرجاذبه می‌شود که کسی به دنبال سفته بازی در کشور نخواهد رفت. این نقدینگی عظیم وارد فعالیت‌های مولد پرجاذبه و پربازده می‌شود و بنابراین باید تلاش کنیم و صنایع کشور را جدی بگیریم، یکی از صنایع مهمی که باید روی آن برنامه‌ریزی کنیم صنعت پتروشیمی است.

کد خبر 453911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =