آغاز ۱۸ طرح جدید در سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در ۱۴۰۰

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی گفت: امسال افزون بر طرح‌های در حال احداث، ۱۸ طرح جدید نیز در این منطقه آغاز شد که این فرآیند نشان‌دهنده شرایط فعال سرمایه‌گذاری در منطقه است.

به گزارش شانا به نقل از سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، سیدامید شهیدی‌نیا روز یکشنبه (۲۲ اسفندماه) در آخرین نشست امسال هیئت رئیسه سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی اظهار کرد: افزون بر ۳۱ طرح جاری در این منطقه، ۱۸ طرح جدید نیز در سال ۱۴۰۰ در محدوده سازمان شروع شده است که از نظر کمّی روند رضایت‌بخشی را در حوزه سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: ۳۱ طرح با وجود محدودیت‌های مربوط به زمین‌های مورد نیاز هم‌اکنون در مرحله گذراندن فرآیند امکان‌سنجی قرار دارند که سال آینده به مجموع طرح‌های در حال احداث اضافه خواهند شد.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ادامه داد: این طرح‌ها در قالب الگوی تکمیل زنجیره ارزش انتخاب شده و در آینده نیز منشأ تحولات جدی و اثرگذاری در منطقه خواهند بود.

تعیین تکلیف طرح‌های قدیمی

شهیدی‌نیا با تأکید بر اینکه تعیین تکلیف طرح‌های قدیمی همواره اولویت اصلی در سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی است، گفت: بر اساس جدول زمانبندی در قالب تصمیم‌گیری‌های سازنده، این طرح‌ها تعیین تکلیف می‌شوند.

وی از سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی به‌عنوان یک دستگاه هماهنگ‌کننده و حاکمیتی نام برد و افزود: این در حالی است که این سازمان به‌واسطه ارکان اجرایی خود در تلاش برای توسعه زیرساخت‌های صنعت پتروشیمی و ارائه خدمات در منطقه است.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با اشاره به اینکه طرح توسعه این منطقه با وجود موانع پیش رو در حال نهایی شدن است، اظهار کرد: تا زمان تعیین تکلیف این طرح نیاز است که با تغییر کاربری برخی اراضی منطقه (متعلق به سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی) بخشی از نیاز فوری طرح‌های سرمایه‌گذاری پیشران پتروشیمی تأمین شود.

دستاوردهای قابل قبول در ۱۴۰۰

شهیدی‌نیا همچنین رفع تعهدهای ارزی شرکت‌های پتروشیمی مستقر در این منطقه را از چالش‌های جدی برای صادرات محصولات عنوان کرد و گفت: با پیگیری‌هایی که انجام شد، این چالش برای بازگشت ارز حاصل از صادرات شرکت‌های پتروشیمی به‌خوبی در حال مدیریت است.

وی اضافه کرد: این سازمان در سال ۱۴۰۰ دستاوردهای قابل قبولی در عرصه‌های محیط زیست، اچ‌اس‌ئی، امور حقوقی، بهره‌برداری، انجام مسئولیت‌های اجتماعی در قالب فعالیت شورای راهبردی شرکت‌های پتروشیمی به‌ویژه در مبارزه با بیماری کرونا داشته است.

فرمانده ارشد مدیریت شرایط اقتصادی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، مدل اجرایی «طرح توانمندسازی در مواجهه با حوادث و شرایط اضطراری» را از الگوهای بی‌نظیر در صنعت پتروشیمی برشمرد و گفت: افزون بر این در اجرای پروتکل‌های شرایط اضطراری نیز سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی به الگویی موفق در صنعت کشور تبدیل شده است.

شهیدی‌نیا ادامه داد: با توجه به حساسیت صنایع مستقر در این منطقه، باید در حوزه پیشگیری از حوادث نیز به مراحل ابتکاری و اجرایی کاربردی‌تری دست یابیم.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در ادامه بر ضرورت استفاده حداکثری از توان داخلی صنایع به‌منظور تامین تجهیزات و کالاهای مورد نیاز صنعت پتروشیمی تأکید کرد و گفت: به همین منظور، شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علمی و فناوری در حال ورود به منطقه هستند تا زمینه هرچه بیشتر استفاده از توان تولیدی در داخل فراهم شود.

کد خبر 454693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =