تبیین مهم‌ترین فعالیت‌های وزارت نفت در دولت سیزدهم

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت مهم‌ترین فعالیت‌های وزارت نفت دولت سیزدهم را تبیین کرد و گفت: افزایش فروش نفت و میعانات گازی کمک زیادی به تأمین درآمدهای کشور کرده است.

به گزارش شانا به نقل از رادیو گفت‌وگو، علی فروزنده در تبیین مهم‌ترین فعالیت‌های وزارت نفت دولت سیزدهم اظهار کرد: صادرات نفت، میعانات گازی، پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی در دولت سیزدهم افزایشی خیره‌کننده داشته است، البته این افزایش به این دلیل نیست که تحریم ایران از اولویت غرب خارج شده است. پس از اینکه روند افزایشی صادرات نفت آغاز شد، آنها به سراغ مشتریان نفت ایران رفتند و فشار آوردند که از ایران نفت خریداری نشود.

وی افزود: بعد از اینکه در تحریم نفت ایران موفق نبودند، سراغ حمله به نفتکش‌ها و کشتی‌های ایرانی رفتند و تلاش داشتند از این طریق جلوی فروش نفت ایران را بگیرند. در حقیقت آمریکایی‌ها تلاش داشتند بین خریداران نفت ایران وحشت ایجاد کنند، زیرا ممکن است محموله نفت آنها توقیف شود. در این ماجرا با تدابیری که در مجموعه وزارت نفت و نیروهای دریایی اتخاذ شد، تلاش آنها بی‌نتیجه ماند و روند افزایشی صادرات نفت ادامه یافت.

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت با اشاره به چالش‌هایی که همواره در صادرات میعانات گازی داشته‌ایم، اظهار کرد: در میدان‌هایی مانند پارس جنوبی، میعانات همراه با گاز تولید می‌شود و اگر تولید گاز حداکثری باشد، تولید میعانات نیز حداکثری خواهد بود. اگر نتوانیم میعانات را به فروش برسانیم مجبوریم آنها را ذخیره‌سازی کنیم که این کار برای کشور بسیار سخت است.

فروزنده بیان کرد: با تدابیر اتخاذ شده هم مصرف داخلی میعانات گازی افزایش یافت و هم صادرات دو تا سه برابر شد که کمک زیادی به تأمین درآمدهای کشور بود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا امکان فروش روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت در سال آینده وجود دارد، گفت: آنچه دولت می‌توانست تضمین کند، در قالب لایحه بودجه به مجلس ارائه کرد.

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت تصریح کرد: دولت در حقیقت می‌توانست یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه با قیمت ۶۰ دلار را تضمین کند و تحقق هر عددی بالاتر از آنچه دولت پیشنهاد می‌کند، با عدم قطعیت همراه بود، با توجه به قیمت‌ها و بازارهای تشنه‌ای که وجود دارد، احتمال اینکه به بخشی از هدف بالاتر نیز دسترسی پیدا کنیم، ممکن است وجود داشته باشد.

کد خبر 454707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =