تعمیرات اساسی توربین بخار STG-1404 پالایشگاه نفت لاوان پایان یافت

رئیس اداره نگهداری و تعمیرات شرکت پالایش نفت لاوان از پایان تعمیرات اساسی توربین بخار STG-1404 پالایشگاه نفت لاوان با اعتماد مدیریت و با استفاده از توانمندی متخصصان داخلی خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت پالایش نفت لاوان، خلیل جادری‌پور در توضیح این خبر بیان کرد: در سال‌های اخیر با تلفیق عناصر جوانی، تعهد و توانمندی؛ نیروهای انسانی متخصص توانسته‌اند، تعمیرات دوره‌ای مورد نیاز تجهیزات حساس پالایشگاه را به سرانجام برسانند که جای قدردانی دارد.

وی با اشاره به اهمیت اجرای تعمیرات اساسی واحدهای تولید برق «نیروگاه بخار» افزود: حدود ۹ سال از نصب و راه اندازی مولد بخار هفت مگاواتی پالایشگاه ساخت شرکت Teriveni به شماره STG-1404 می‌گذرد و بیش از ۵۹۰۰۰ ساعت از کارکرد آن سپری شده است.

رئیس اداره نگهداری و تعمیرات شرکت پالایش نفت لاوان با تأکید بر اینکه واحدهای تولید برق پالایشگاه نقش مؤثری در استمرار و پایداری تولید فرآورده‌های نفتی واحدهای مختلف عملیاتی پالایشگاه ایفا می‌کنند، تصریح کرد: از این رو انجام تعمیرات اساسی توربین بخار، گیربکس، ژنراتور، کلیه مبدل‌های حرارتی شامل کندانسور، کولر روغن، کولر خنک کن ژنراتور، سیستم خلاءگیری، ادوات ابزار دقیق و سیستم‌های جانبی آن در بهمن‌ماه امسال در دستور کار واحدهای تعمیرات ماشین آلات دوار، ابزاردقیق، برق و تعمیرات دستگاه‌های ثابت و واحد بازرسی فنی قرار گرفت.

جادری‌پور به پنج ویژگی بومی‌سازی تعمیرات با تکیه بر تخصص داخلی اشاره کرد و گفت: نخستین ویژگی انجام تعمیرات اساسی مجموعه توربو ژنراتور با تکیه بر توان نیروهای متخصص، فزایش اعتماد بنفس، خودباوری و کارآیی کارکنان این شرکت بوده است.

وی دومین ویژگی را استفاده حداکثری و بهینه از قطعات یدکی موجود در بخش‌های مختلف توربین بخار، گیربکس و ژنراتور و تجهیزات جانبی دانست و افزود:  انجام این مهم پس از اندازه‌گیری‌ها، بازرسی‌ها و اصلاحات مورد نیاز به‌طور کامل با امکانات موجود پالایشگاه، از نکات بارز عملیات تعمیر و نگهداری دوره‌ای یادشده به شمار می‌آید.

رئیس اداره نگهداری و تعمیرات شرکت پالایش نفت لاوان استفاده از روتور یدک توربین که بخش‌های عمده آن از جمله پره‌ها، سیل‌ها و ...  به طور کامل از سوی متخصصان شرکت‌های داخلی برای نخستین‌ بار پس از راه‌اندازی نیروگاه بخار پالایشگاه از سال ۱۳۹۰ ساخته شده را سومین ویژگی تعمیرات اساسی فوق خواند و تصریح کرد: در مرتبه چهارم نصب و بکارگیری بعضی از قطعات یدکی حساس توربین از جمله یاتاقان‌ها، چرخ دنده‌های مجموعه Barring Gear، مجموعه مبدل خنک کاری ژنراتور و روغن، اجکتورهای سیستم خلاگیری و... که از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی ساخته شده و منجر به کاهش وابستگی به تأمین قطعات از کشور سازنده شده است.

جادری‌پور جلوگیری از هدر رفت هزینه‌های نگهداشت تجهیزات حساس پالایشگاه، وابسته نبودن به متخصصان سازنده خارجی تجهیز (شرکت Triveni هندوستان) و کاهش مصرف قطعات یدکی را پنجمین شاخصه قابل ذکر برشمرد و گفت: مجموعه توربو ژنراتور شماره ۴ نیروگاه بخار پالایشگاه لاوان در اسفندماه با موفقیت و توان حداکثری عملیاتی شد.

کد خبر 454861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =