استقبال دولت سیزدهم از سرمایه‌گذاران برای تضمین امنیت عرضه انرژی جهان

وزیر نفت با بیان اینکه ما همواره خواهان سیاست‌زدایی از بازار انرژی جهان و همکاری سازنده بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان هستیم، گفت: دولت سیزدهم، پذیرای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای توسعه بخش بالادستی صنعت نفت و گاز به‌منظور کمک به حفظ و ارتقای امنیت عرضه انرژی جهان است.

جواد اوجی عصر پنجشنبه (۱۱ فروردین‌ماه) پس از پایان نشست بیست‌وهفتمین نشست وزارتی اوپک‌پلاس (اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت - اوپک و متحدانش) به خبرنگار شانا گفت:‌ همان‌گونه که از پیش گمانه‌زنی شده بود، تصمیم امروز ائتلاف اوپک‌پلاس تا حدودی شبیه تصمیم ماه پیش با اندکی افزایش تولید از رقم ۴۰۰ هزار بشکه به روزانه ۴۳۲ هزار بشکه برای ماه مه ۲۰۲۲ بود.

وی افزود: با توجه به گزارش کمیته فنی و ارزیابی‌های کارشناسان از چشم‌انداز اقتصاد جهان و متغیرهای تعیین‌کننده در وضع عرضه و تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۲ کشورهای اوپک‌پلاس همگی در تصمیم به افزایش تولید ۴۳۲ هزار بشکه‌ای اشتراک‌نظر داشتند.

وزیر نفت با بیان اینکه البته اوپک‌پلاس به رصد و نظارت مداوم و منظم خود بر تحولات بازار و انجام هرگونه اقدام لازم برای حفظ ثبات حاکم بر بازار نفت ادامه خواهد داد، تصریح کرد: کشورهای حاضر آمادگی دارند در صورت لزوم، اقدام‌های متناسب برای حفظ ثبات بازار نفت و حفاظت از دستاوردهای این توافق را انجام دهند.

اوجی سطح پایبندی اعضای اوپک پلاس در ژانویه ۲۰۲۲ را ۱۳۶ درصد اعلام کرد و افزود: بر اساس تازه‌ترین آمار و گزارش‌های منتشرشده، به لطف بهبود شاخص‌های اقتصادی در جهان به‌ویژه اقتصادهای بزرگ مصرف‌کننده نفت و پایبندی مناسب ائتلاف اوپک‌پلاس، بازار جهانی نفت با وجود وقوع بعضی تنش‌های ژئوپلیتیک و نگرانی از احتمال کاهش عرضه جهانی نفت، در مسیر توازن و ثبات در حال حرکت است.

وی تأکید کرد: البته کشورهای عضو اتلاف اوپک‌پلاس به‌دقت شرایط بازار جهانی نفت و توازن عرضه و تقاضا را زیر نظر دارند و این آمادگی وجود دارد تا به اقتضای شرایط بازارا نفت، به‌سرعت تصمیم‌گیری و اقدام‌های لازم از سوی اوپک‌پلاس انجام شود.

وزیر نفت با اشاره به اینکه به‌طور معمول، وقوع تنش‌های سیاسی یا امنیتی در مناطق نفت‌خیز جهان سبب افزایش نگرانی از احتمال بروز اختلال در روند عرضه نفت می‌شود، یادآور شد: البته باید در نظر داشت که این تنش‌ها می‌تواند سبب ایجاد شوک‌های  قیمتی شود که به تناسب، پیش‌بینی‌ها از چشم‌انداز بازار را  تحت تاثیر قرار می‌دهند.

اوجی گفت: با این حال، در ارتباط با چشم‌انداز میان‌مدت و بلندمدت بازار، همان‌گونه که مقام‌های عالی اوپک و بسیاری از ناظران و تحلیلگران حوزه نفت و انرژی نیز بارها اعلام کرده‌اند، نگرانی اصلی بازار انرژی ناشی از ضعف سرمایه‌گذاری‌های تازه برای توسعه بخش بالادست نفت در مناطق مختلف است که می‌تواند در سال‌های پیش‌ رو، مصرف‌کنندگان جهان را از نظر تأمین کافی و مطمئن نفت با دشواری‌هایی روبه‌رو کند.

وی تأکید کرد: ما همواره خواهان سیاست‌زدایی از بازار انرژی جهان و همکاری سازنده تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان هستیم. بنده و  همکارانم در اوپک بارها بر اهمیت سرمایه‌گذاری‌های تازه برای توسعه بخش بالادستی تأکید کرده‌ایم.

وزیر نفت ضمن تأکید بر توسعه بخش بالادست صنعت نفت ایران که از نظر حجم ذخایر هیدروکربوری ظرفیت‌هایی عظیم دارد و نیازمند جذب سرمایه برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای است گفت: ما در دولت سیزدهم، پذیرای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای توسعه بخش بالادست صنعت نفت و گاز با هدف کمک به حفظ و ارتقای ضریب امنیت عرضه انرژی جهان برای سال‌ها و دهه‌های پیش‌رو هستیم.

کد خبر 455039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =