بازرسی و تعمیرات گسترده در تأسیسات ذخیره‌سازی سراجه

مدیر منطقه ۳ عملیات انتقال گاز از پایش و تعمیرات سرجوش لوله‌ها و اتصالات در مجتمع پالایشگاهی و ذخیره‌سازی شهید فهمیده (سراجه) خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، رسول داودی‌نژاد در این باره گفت: پایش و تعمیرات با استفاده از روش‌های نو و با تجهیزات پیشرفته بازرسی فنی با تکیه بر دانش و تخصص امور بازرسی فنی منطقه و با همکاری معاونت عملیات ایستگاه‌ها و معاونت عملیات خطوط لوله به‌طور گسترده انجام شده است.

وی ادامه داد: پس از تکمیل پایش، سرجوش‌های معیوب با استفاده از جوش آرگون و انجام عملیات حرارتی (PWHT) با تعمیر از سوی عملیات ساختمانی منطقه ۳ انجام شد.

مدیر منطقه ۳ عملیات انتقال گاز افزود: تأسیسات ذخیره‌سازی سراجه که از سال ۹۳ به بهره‌برداری رسیده است، با تزریق روزانه حدود ۷ میلیون مترمکعب گاز در ماه‌های سرد سال، نقش مهمی در پایداری گاز شبکه انتقال دارد.

داودی‌نژاد تصریح کرد: فشار کاری بسیار بالای این تأسیسات که در بخش‌هایی به ۳۳۰ bar می‌رسد، ایجاب می‌کند که تجهیزات تأسیسات منحصربه‌فرد باشد، از این رو متناسب با همین فشار فرآیندهای مرتبط با بازرسی فنی سالانه و پایش سلامت تجهیزات و ادوات نیز به‌طور ویژه، با ضریب اطمینان بالا و در نهایت دقت انجام شد.

وی با بیان اینکه بسیاری از روش‌های سنتی و متداول که در دیگر بخش‌های صنعت به‌کار می‌رود، در این مجتمع قابل انجام نبوده و استفاده از فناوری‌ها و روش‌های روزآمد ضروری خواهد بود، گفت: خوشبختانه در سال‌های گذشته، نیروهای متخصص منطقه ۳ عملیات انتقال گاز، دانش و تجربه کافی برای به‌کارگیری روش‌های نو بازرسی مانند تکنیک‌های مبتنی بر امواج فراصوت از قبیل PAUT و AUT را کسب کرده‌اند از این رو اقدام به پیاده‌سازی گسترده این روش بازرسی در مجتمع کرده‌اند تا بهره‌برداری از تأسیسات در سال‌های آینده با قدرت و قوت بیشتری انجام شود.

کد خبر 455233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =