یک پارک گوگردی در پارس جنوبی احداث می‌شود

یک پارک گوگردی با توجه به حجم قابل توجه گوگرد تولیدی در پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی و خام‌فروشی آن به‌صورت فله در پارس جنوبی و با بهره‌گیری از توان دانش‌بنیان‌ها برای فرآوری و ایجاد ارزش افزوده احداث می‌شود.

به گزارش شانا، گاز خوراک پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد جزو ترش‌ترین گازهای تولیدی ایران است ( حاوی ۳.۶ درصد گاز اسیدی H۲S) و سالانه ۴۶۰ هزار تن گوگرد در این پالایشگاه تولید می‌شود، با توجه به محدودیت مصرف این مقدار گوگرد در داخل کشور، این پالایشگاه در سال‌های گذشته با مشکل دپوی ۲.۵ میلیون تن گوگرد کلوخه روبه‌رو بود که سبب ایجاد مشکلات ایمنی و محیط زیستی پرشمار شده بود.

از این رو، در آن زمان این شرکت مجبور بود گوگرد کلوخه خود را به صورت خام و فله‌ای با هزینه حمل سالانه ۵۰ میلیارد تومان به بندرعباس منتقل و از آنجا به کشورهای هند و چین صادر کند تا در آنجا به کودهای گوگردی تبدیل شود و دوباره بخش عمده‌ای از آن با قیمت بالاتری به کشور برگردد.

برای حل مشکل مازاد گوگرد موجود در پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد و نیز ایجاد ارزش افزوده از این محصول ارزشمند، به اتکای پیشنهاد ارائه‌شده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان، این پالایشگاه طی یک مزایده اقدام به فروش نزدیک به ۳۰۰ هزار تن در سال گوگرد به‌صورت مذاب به بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری و احداث کارخانه‌های تبدیل گوگرد مذاب به محصولات با ارزش افزوده بیشتر در زمین پالایشگاه گازی سرخس کرد که با استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و با حمایت‌های انجام‌شده توسط وزارت نفت،کارخانه‌های گوگردی در پارک گوگردی گنبدلی احداث و بهره‌برداری شد.

با بهره‌برداری از این کارخانه‌ها، هم‌اکنون گوگرد تولیدی پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد سرخس به ترتیب به گوگرد دانه‌بندی‌شده با ۱۵ دلار در هر تن ارزش افزوده، کود بنتونیتی با سه برابر ارزش افزوده و گوگرد میکرونیزه با هشت برابر ارزش افزوده نسبت به گوگرد خام تبدیل شده و بخش قابل‌توجهی از نیازهای داخلی کشور( از جمله نیاز وزارت جهاد کشاورزی) که پیش از این وارد می‌شد، توسط این شرکت‌ها تأمین می‌شود.

پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد سرخس افزون بر تأمین مستمر و پایدار گوگرد به‌عنوان ماده اولیه و اختصاص ۶ هکتار زمین از زمین خود را به این طرح‌ها، زیرساخت‌هایی مانند یوتیلیتی و بخار را برای تولید گوگرد مذاب در اختیار کارخانه‌های یادشده قرار داده است (در صورتی که کارخانه‌ها در مکان دیگری احداث می‌شدند، به ازای هر تن ۷ دلار هزینه ایجاد گوگرد مذاب بود). در واقع با احداث کارخانه‌ها در زمین پالایشگاه، هزینه هفت دلار به ازای هر تن برای مذاب‌سازی ازسوی دولت تأمین شده و در مقابل هزینه ۵۵ میلیارد تومان در سال برای خرد کردن و انتقال گوگرد از روی دوش وزارت نفت برداشته شده است.

«سرخس» هاب گوگردی خاورمیانه می‌شود

شایان ذکر است که طراحی و ساخت این واحدها پیش از این توسط شرکت‌های آلمانی انجام می‌شده اما اکنون این فناوری از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی( عمدتا متشکل از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های برتر مانند دانشگاه صنعتی شریف) بومی‌سازی شده است. همچنین در این طرح‌ها افزون بر استفاده ۱۰۰ در صدی از تجهیزات داخلی، ۳۰۰ نفر اشتغال مستقیم و غیر مستقیم در منطقه محروم و مرزی سرخس ایجاد شده است.

در برنامه توسعه این پارک مقرر شده با مشارکت بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان، با استفاده از حدود ۴.۵ میلیون تن گوگرد تولیدی کشور ترکمنستان که در مجاورت مرز سرخس قرار دارد، در این پارک حداقل ۱۵ کارخانه با دانش فنی بومی شده، برای تبدیل گوگرد به کود بنتونیتی، گوگرد میکرونیزه، گوگرد مایع، کود گوگردی و دیگر محصولات با ارزش افزوده بیشتر، احداث شود و با تکمیل طرح‌های فوق، سرخس به هاب گوگردی منطقه خاورمیانه تبدیل می‌شود. این امر افزون بر درآمدزایی و تأمین نیازهای بخش کشاورزی کشور، سبب اشتغال‌زایی قابل توجهی در آن منطقه محروم خواهد شد.

بر این اساس با توجه به حجم قابل توجه گوگرد تولیدی در پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی و خام‌فروشی آن به‌صورت فله، با برنامه‌ریزی انجام‌شده، قرار است در پارس جنوبی نیز با بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان یک پارک گوگردی برای فرآوری و ایجاد ارزش افزوده از گوگرد تولیدی احداث شود.

دو کارخانه در مجتمع گوگردی سردار شهید سلیمانی روزپنجشنبه (۱۱ فروردین‌ماه) با حضور سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری و جواد اوجی، وزیر نفت گشایش یافت.

کد خبر 455574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =