متناسب‌سازی مستمری سال ۱۴۰۰ بازنشستگان در حال پیگیری است

رئیس هیئت‌ رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت گفت: به‌دنبال مطالبه بازنشستگان برای انجام متناسب‌سازی مستمری و مقرری سال ۱۴۰۰ جدول‌های ادوار گذشته به مراجع ذی‌صلاح ارائه شده و برای تحقق این امر در حال پیگیری هستیم.

به گزارش شانا به نقل از صندوق بازنشستگی صنعت نفت، عبدالحسین بیات پس از دیدار با جمعی از بازنشستگان صنعت نفت به بعضی از طرح‌های مربوط به افزایش توان مالی صندوق‌ها مانند پتروپالایش گنگان اشاره کرد و گفت: منابع این طرح‌ها به‌طور عمده از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی، بانک‌ها و بازار سرمایه تأمین شده است.

وی درباره طرح زنجیره ارزش پتروپالایش دهلران افزود: این طرح از میدان نفتی سروک آذر و  ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ آغاز و تا پتروشیمی دهلران که واحد الفین یک میلیون تنی است و در پایین‌دست پلی‌اتلین سبک و سنگین و یک واحد پلی‌پروپیلن قرار دارد ادامه می‌یابد، بنابراین در افق ۱۴۰۴ پس از بهره‌برداری از این طرح، توان مالی صندوق‌ها تقویت خواهد شد.

رئیس هیئت‌ رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت تصریح کرد: برخی طرح‌های دیگر در وضع کنونی شاید سطح سودآوری بالایی نداشته باشند، اما برای سبد سرمایه‌گذاری صندوق‌ها ظرفیت به شمار می‌آیند.

سرمایه‌گذاری‌ها برای حفظ و ازدیاد دارایی‌ها صندوق‌هاست

بیات اظهار کرد: دارایی‌ها باید به نسبت تورم و امکان ارزش افزوده، افزایش داده شود، بنابراین اگر در برنامه ازدیاد قرار نگیرند ظرف مدتی کوتاه پایان می‌یابند از این رو، برنامه‌ سرمایه‌گذاری برای حفظ و ازدیاد دارایی‌های صندوق‌هاست.

وی گفت: در سال مالی منتهی به (۳۱ اردیبهشت‌ماه) ۱۴ هزار میلیارد تومان مصارف صندوق برای بخش تعهدهای قانونی (بدون خدمات درمان) ثبت شده است. از این رو، برای تأمین منابع مستمری‌های آینده، توسعه سرمایه‌گذاری‌ها ضروری است.

رئیس هیئت‌ رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت افزود: از کل مبلغ بخش مصارف، تنها ۷ هزار میلیارد تومان از محل کسور کارمندان تأمین شده است که البته این بخش نیز با محدودیت‌هایی از جمله شرکت‌های واگذار شده مواجه است، بنابراین همه سازوکار ممکن در خصوص این شرکت‌ها اعمال می‌شود.

تقویت سرمایه‌گذاری‌ها تضمین‌کننده پرداخت به موقع مستمری‌ها

بیات تصریح کرد: تفاوت مبلغ مصارف کل با مبلغ کسور کارمندان نشان می‌دهد هم‌ترازی میان ورودی ناشی از کسور شاغلان و خروجی ناشی از پرداخت مستمری و مقرری‌ها وجود ندارد. با این حال بازنشستگان شاهد هستند مسئولان پیشین و کنونی صندوق‌ها طبق وظیفه، به‌موقع و منظم خدمت پرداخت مستمری و مقرری را انجام داده‌اند و خواهند داد.

وی درباره این پرسش که چرا سود سرمایه‌گذاری‌ها به بازنشستگان پرداخت نمی‌شود؟ پاسخ داد: این سود چنان‌که بیان شد هم‌اکنون در حال پرداخت است، زیرا سود از محل شرکت‌ها به صندوق‌ها منتقل می‌شود و صندوق‌ها برای تأمین منابع مستمری و مقرری و رفع کسری ناشی از کاهش منابع کسور شاغلان، از این سود استفاده می‌کند تا مستمری را پرداخت کند. صندوق‌ها هیچ‌گاه نمی‌تواند حتی در مقابل سرمایه‌گذاری بسیار سودآور، مستمری را با تأخیر پرداخت کند زیرا اولویت یک مستمری است.

رئیس هیئت‌ رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت اظهار کرد: بیشتر مبالغ جذب‌شده برای سرمایه‌گذاری از محل منابع صندوق توسعه ملی و بانک‌ها تأمین می‌شود،‌ زیرا صندوق دارای نشان تجاری معتبر و اعتبار است، بنابراین عمده مبالغ سرمایه‌گذاری یا هدف‌گذاری‌شده از بازارهای مالی و سرمایه جذب می‌شود.

لزوم دستیابی به درآمد سالانه ۵ میلیارد دلار

بیات با اشاره به گزارش‌های حاکی از افزایش محسوس تعداد بازنشستگان در سال‌های پیش‌رو گفت: صندوق نفت برای محافظت در مقابل تکانه‌های اقتصادی باید به درآمد سالانه ۵ میلیارد دلاری دست یابد. از این رو، زمان مناسبی را به تحرک دادن و پویایی طرح‌ها اختصاص داده‌ایم.

وی به‌عنوان نمونه به بعضی از چالش‌های موجود در طرح‌ها اشاره کرد و افزود: طرح ایران ال‌ان‌جی که ۵۱ درصد سهم آن برای صندوق‌هاست و ۲.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده، سال‌هاست که عمده بخش‌های آن راکد مانده است. از این رو، نشست‌های متعدی با وزیر نفت و معاون برنامه‌ریزی وی و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران برگزار کرده‌ایم و سرانجام موافقت اصولی تعیین تکلیف این طرح را برای یک ردیف (ترین)  دریافت کرده‌ایم.

رئیس هیئت‌ رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت با بیان اینکه شرایط صندوق‌ها را باید با ماهیت بین‌النسلی بودن آن ارزیابی کرد، گفت: همکاران بازنشسته می‌دانند که در برخی از دوره‌های پیشین در صنعت نفت جذب نیروی انسانی رسمی انجام نشده است و این به‌معنای کاهش منابع صندوق‌ها از محل کسور کارمندان شاغل است. از سوی دیگر به تعداد بازنشستگان افزوده شده است. این شرایط در حالی رقم خورده است که حدود یک دهه گذشته صنعت نفت و صندوق‌ها با چنین موضوعی مواجه نبوده است.

پرداخت وام‌های مسکن از محل صندوق‌ها

بیات به برخی اقدام‌های انجام‌شده در ماه‌های اخیر اشاره و تصریح کرد: پس از تصدی مسئولیت در صندوق‌ها، اطلاعاتی از دست‌اندرکان پیشین دریافت شد بر هیمن مبنا موضوع ۵ ماه متناسب‌سازی سال ۹۹ پیگیری و واریز شد و پرداخت انواع وام مسکن نیز به صندوق‌ها بازگشت. در خصوص تأخیر در زمان بازپرداخت هزینه‌های درمانی با جدیت اقدام‌هایی در حال انجام است.

پیگیری برای تعدیل ۱۴۰۰

وی اظهار کرد: در گفت‌وگو با مراجع ذی‌صلاح به رویه سال‌های گذشته که هر سال مستمری بازنشستگان نفت پس از اعمال اضافات شایستگی، متناسب‌سازی (پرداخت اضافات شایستگی) انجام شده است استناد شد، بنابراین در خصوص تعدیل متناسب‌سازی سال ۱۴۰۰ در حال پیگیری هستیم و هیچ‌گاه نبوده که فکر این موضوع نباشیم و امیدواریم به نتیجه مطلوب برسیم. همچنین درباره اضافات سال ۱۴۰۱ در حال انجام مطالعات بیمه‌ای و اکچوئری فرآیند اداری آن هستیم تا به سرانجام برسد.

رئیس هیئت‌ رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت گفت: یک اصل اساسی را باید مرور کنیم، اینکه صندوق‌ها چه اساسنامه داشته باشد یا نداشته باشد تابع قوانین و مقررات کلی کشور است، زیرا هر بخش خصوصی یا دولتی یا غیردولتی ملزم به رعایت یک سری قوانین و مقررات کشور است.

ضرورت رعایت استانداردهای نظام‌های بیمه‌ای

بیات با بیان اینکه منابع صندوق‌ها نامحدود نیست، افزود: هرگونه خدمت و پرداخت معطوف به رعایت نشانگرهای مطالعات بیمه‌ای (اکچوئری) است، در غیر این‌صورت به منابع تأمین مالی صندوق‌ها آسیب وارد خواهد شد که نتیجه آن امکان نداشتن پرداخت‌های مناسب در آینده خواهد بود، از این رو از آنجا که تأمین منابع مستمری اولویت نخستین است نمی‌توان به مؤلفه‌های مطالعات بیمه‌ای بی‌توجه بود.

تعدیل با رویکرد حمایت از مستمری‌های با مبلغ پایین

وی با اشاره به میانگین دریافتی بازنشستگان صنعت نفت تصریح کرد: صندوق‌ها می‌تواند در حوزه تعدیل‌ها به‌گونه‌ای عمل کند که کمک بیشتری به دریافت‌کنندگان مستمری پایین صورت گیرد. از این رو در اجرای تعدیل‌ها رویکرد صندوق توجه به مستمری‌های با مبلغ پایین است.

رئیس هیئت‌ رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت اظهار کرد: نشست‌هایی با معاون منابع انسانی وزارت نفت برگزار و از آنها درخواست شده است در ارتباط با کارفرمایان بازنشستگان کد ۲۳، تمهیداتی اندیشیده شود این موضوع و سایر حمایت‌های ممکن از این گروه از همکاران از این طریق در حال پیگیری است.

بیات گفت: ارتباط صندوق‌ها با وزارت نفت در حقیقت فرصتی استثنایی و مفید برای صندوق‌هاست، زیرا بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی از چنین فرصتی برخوردار نیستند. این مزیت در تقویت طرح‌های سرمایه‌گذاری و تقویت توان مالی صندوق‌ها بسیار مؤثر است.

اهمیت کانون‌های بازنشستگی از دیدگاه صندوق‌ها

وی ادامه داد: مسیر صندوق از کانون‌ها جدا نیست، زیرا اعتقاد داریم اگر بتوانیم ساختارمند و نماینده‌وار حرکت کنیم  بازدهی و پیشرفت کار بیشتر می‌شود. هر نهاد مدنی و قانونی جایگاه ارزشمندی دارد. باید با یک روند قانونی به یک تعداد منتخب دست یافت، از این رو کانون‌ها جایگاه خوبی هستند، زیرا ساختار نظم ایجاد می‌کند، بنابراین باید کانون‌ها را تقویت کرد و بازنشستگان نیز در انتخابات آنها مشارکت کنند تا از این مسیر کار را پیش رود.

حضور نهادهای نظارتی و بازرسی در صندوق‌ها و شرکت‌ها

رئیس هیئت‌ رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت درباره نظارت‌های حاکم بر صندوق‌ها افزود: همه دستگاه‌ها و نهادهای نظارتی در صندوق‌ها به جز دیوان محاسبات به‌دلیل اینکه صندوق از بودجه دولتی استفاده نمی‌کند حضور دارند و کمک بزرگی هم در بعد نظارتی و فسادستیزی به مسئولان صندوق‌ها می‌کنند و ما هم از حضورشان حمایت می‌کنیم.

پیگیری درخواست مطرح‌شده در زمان منطقی

بیات تصریح کرد: همه دیدگاه‌های دریافتی از بازنشستگان در نشست‌های درون صندوق‌ها بررسی می‌شود و تا انتها پیگیری می‌کنیم، البته همکاران بازنشسته مستحضرند برخی موارد بیان‌شده مربوط به 6 تا ۱۰ سال پیش است. از این رو انتظار اینکه برخی مسائل این چنینی در زمان کوتاهی رفع شود در برخی امور ممکن نیست.

صیانت از دارایی‌ها از مسیر حقوقی

وی به برخی اقدام‌های حقوقی اخیر اشاره و اظهار کرد: با رأی نهایی مرجع صالح قضایی در موضوع پتروشیمی باختر، ۱.۸۳ درصد از سهام متعلق به شرکت‌های اهداف و تابان فردا از شرکت‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی نفت استیفا شد.

رئیس هیئت‌ رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت گفت: کارگروه‌های وصول مطالبات در شرکت‌های تابع و وابسته فعال شده و همه موارد را به دقت پیگیری می‌کنند. افزون بر این اقدام‌ها، ما استقبال می‌کنیم و آمادگی داریم هر فردی سندی دال بر ضایع شدن دارایی‌های صندوق‌ها دارد به حراست صندوق‌ها ارائه کند تا ما از جایگاه حقوقی اقدام کنیم.

اهمیت خدمات رفاهی

بیات درباره خدمات رفاهی افزود: اعتقاد به توسعه ورزش برای بازنشستگان داریم و معتقدیم فعالیت‌های ورزشی باید از الزام‌های زندگی بازنشستگان باشد. در خصوص خدمات باشگاهی نیز بعد از ماه رمضان با سازوکاری که از سوی معاونت بازنشستگی صندوق‌ها اعلام می‌شود این خدمات برقرار خواهد شد.

وی درباره اشتغال فرزندان بازنشستگان نیز تصریح کرد: روشن است که صنعت نفت یا صندوق‌ها قادر نیستند برای اشتغال فرزندان حدود ۷۰ هزار بازنشسته متقاضی اقدام فراگیری انجام دهد، اما می‌تواند برابر مقررات هنگامی که فراخوان دارد به فرزندان بازنشسته مساعدت‌هایی شود که چنین خواهد کرد، البته در مناطقی که طرح‌های سرمایه‌گذاری هست قوانین‌ بومی‌گزینی نیز حاکم است.

کد خبر 455954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =