گازهای همراه نفت میدان‌های دانان و دهلران جمع‌آوری می‌شوند

معاونت برنامه‌ریزی بودجه و امکان‌سنجی اقتصادی اعلام کرد: با اجرای پروژه ایستگاه تقویت فشار گاز دهلران، ضمن گردآوری گازهای همراه نفت میدان‌های دانان و دهلران، بخش قابل‌توجهی از خوراک کارخانه گاز و گاز مایع ٣١٠٠ نیز تأمین می‌شود.

به گزارش شانا، به‌منظور نهایی‌سازی گزارش تصویب‌خواهی هیئت‌مدیره برای بسته ایستگاه‌های تقویت فشار گاز نار، کنگان و دهلران، از پروژه احداث ایستگاه تقویت فشار گاز دهلران و پروژه‌های همراه شامل خط‌لوله انتقال گاز، پست و نیروگاه برق و کارخانه گاز و گاز مایع ٣١٠٠ بازدید شد.

بر اساس گزارش معاونت برنامه‌ریزی بودجه و امکان‌سنجی اقتصادی، باتوجه به‌ ضرورت تأمین پایدار خوراک پالایشگاه‌ گازی فجر جم، جمع‌آوری گازهای همراه میدان‌های دانان و دهلران و حفظ تراز گاز کشور، براساس هماهنگی‌های انجام با سازمان برنامه و بودجه کشور تصمیم بر آن شد که ایستگاه‌های تقویت فشار میدان‌های گازی و نفتی نار، کنگان و دهلران در قالب یک بسته سرمایه‌گذاری بررسی می‌شوند.

مدیریت اجرایی این بسته به شرکت نفت مناطق مرکزی ایران واگذار و منابع تأمین اعتبار آن در چارچوب ماده (١۲) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور از محل عواید طرح بازیافت خواهد شد. اجرای این بسته، افزایش تولید روزانه حداکثر ۵۲ میلیون مترمکعب گاز و حدود ١۵ هزار بشکه میعانات گازی را به‌همراه خواهد داشت.

از آنجایی‌ که بیش از نیمی از سرمایه‌گذاری این بسته مربوط به پروژه احداث ایستگاه تقویت فشار دهلران است، در بازدید انجام‌شده بررسی دقیق‌تری برای تعیین افزایش شرایط درآمدی این پروژه انجام شد. اجرای پروژه با استناد به مصوبه هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت ایران، به شرکت پتروپالایش دهلران واگذار و دوره اجرای آن دو سال در نظر گرفته شده که مراحل اجرایی آن از سال گذشته آغاز شده است.

با ساخت این ایستگاه، گاز غنی همراه نفت میدان‌های دانان و دهلران جمع‌آوری می‌شود و از طریق یک خط لوله ۵۸ کیلومتری به کارخانه گاز و گازمایع ٣١٠٠ انتقال می‌یابد. افزون بر این، گاز همراه میدان‌های آذر، چشمه‌خوش و پایدار غرب نیز به‌عنوان خوراک به این کارخانه ارسال خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود احداث کارخانه گاز و گاز مایع ٣١٠٠ تا پایان امسال به‌ اتمام برسد.

صنعت‌ نفت کشور برای انجام مسئولیت‌های زیست‌محیطی و بیشینه‌سازی ارزش اقتصادی دارایی‌های ملی، به‌دنبال جمع‌آوری گاز همراه این میدان‌هاست، افزون ‌بر این، در پی پیشرفت قابل‌توجه پروژه‌های جمع‌آوری گازهای همراه نفت میدان‌های دانان و دهلران، راه‌اندازی کارخانه گاز و گاز مایع ٣١٠٠ یک مرحله کلیدی تلقی و بر تسریع راه‌اندازی آن تأکید شده است.

کد خبر 456256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =