شرکت مهندسی و توسعه گاز و قرارگاه خاتم‌الانبیاء تفاهم‌نامه امضا کردند

شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء امروز (شنبه، ۲۴ اردیبهشت‌ماه) در حاشیه بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تفاهم‌نامه‌ای با ارزش ۴۰۰ میلیون دلار برای توسعه گنبد نمکی نصرآباد کاشان به‌منظور ذخیره‌سازی گاز طبیعی امضا کردند.

به گزارش خبرنگار شانا، محل اجرای پروژه ساختار نمکی در نزدیکی روستای آب‌شیرین در کیلومتر ۴۵ اتوبان قم-کاشان است که عمق این مخزن گنبد نمکی از سطح زمین حدود ۴۵۰ متر در ابعاد سه در چهار کیلومتر با یک حلقه چاه خواهد بود.

با ایجاد ۹ مخزن ذخیره‌سازی در این منطقه، ساخت تأسیسات نم‌زدایی، کمپرسورهای تزریق گاز و تأسیسات جانبی ظرفیت ذخیره‌سازی به ۵۰۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی می‌رسد که در هشت ماه گرم سال تزریق و ۴ ماه سرد برداشت می‌شود و با توجه به شرایط خاص مخزن، توان تولید روزانه ۲۴ میلیون متر مکعب فراهم خواهد شد.

رضا نوشادی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در سخنانی در آیین امضای این تفاهم‌نامه گفت: یکی از چالش‌های این شرکت در شبکه انتقال و توزیع گاز، کنترل و مدیریت اوج مصرف است. از چند ماه پیش که بنده در شرکت مهندسی و توسعه گاز حضور یافتم، مدیریت ذخیره‌سازی گاز طبیعی را به‌عنوان بحثی راهبردی اعلام کردم که نخستین قرارداد برای توسعه میدان شوریجه با شرکت مپنا امضا شد.

وی با بیان اینکه امروز یکی از پیچیده‌ترین پروژه‌های ذخیره‌سازی گاز در نصرآباد کاشان آغاز می‌شود، افزود: این منطقه مخزن نیست، بلکه قرار است مخزن آنجا ایجاد شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران تصریح کرد: بعضی کشورهای اروپایی نیز گاز مصرفی فصل سرد را تا ۴۰ درصد از محل ذخیره‌سازی تأمین می‌کنند. ظرفیت ذخیره‌سازی گاز ایران اما ۳ درصد است، بنابراین بنا داریم این مقدار را به متوسط ذخیره‌سازی اروپا یعنی ۲۵ درصد برسانیم. امروز هم نخستین تفاهم‌نامه مخزن گنبد نمکی را با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء امضا کردیم.

عبدالرضا عابد، مدیرعامل هلدینگ تخصصی نفت و گاز و پتروشیمی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء هم یادآور شد: این مجموعه همان‌طور که در دیگر پروژه‌های صنعت نفت موفق بوده، ان‌شاءالله در این پروژه هم موفق‌ است.

کد خبر 456814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =