۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۸
  • کد خبر: 457300
نمایشگاه نفت، تحریم و شرکت‌های خارجی

۴۴ شرکت و نمایندگی شرکت‌های خارجی در شرایطی که تحریم ایران همچنان پابرجاست خود را برای حضور در رویداد بین‌المللی نفت به تهران رساندند.

به گزارش شانا، بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در شرایطی برگزار شد که با وجود کاهش محدودیت‌های کرونایی، محدودیت‌های تحریم‌ همچنان به قوت خود باقی بود. با وجود این سفرای برخی کشورها، دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) و شرکت‌های خارجی در ایران حضور یافتند.

محمد حامل، دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) که سخنران خارجی آیین افتتاح (جمعه، ۲۳ اردیبهشت‌ماه) این رویداد بین‌المللی بود از صنعت انرژی ایران به‌عنوان یکی از بهترین و منعطف‌ترین صنعت‌ها در صحنه بین‌المللی نام برد و اظهار کرد: ایران از نخستین کشورهایی بود که حاکمیت بر منابع نفتی خود را پس گرفت و جایگاه برجسته‌ای در دنیای انرژی دارد.

چشم‌انداز بلندمدت بازار جهانی گاز

نشست چشم‌انداز بلندمدت بازار جهانی گاز دبیرخانه مجمع کشورهای صادرکننده گاز در افق ۲۰۵۰  در دومین روز نمایشگاه نفت (۲۴ اردیبهشت‌ماه) با حضور دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز و جمعی از مدیران مدیریت امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت برگزار شد.

محمد حامل در این نشست با اشاره به اینکه تقاضای جهانی گاز طبیعی از سال ۲۰۱۱ تاکنون ۲۳ درصد افزایش یافته است، تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در گاز طبیعی برای ثبات سیستم‌های انرژی جهانی بسیار مهم است، بر اساس چشم‌انداز گاز در افق ۲۰۵۰  صنعت گاز به بیش از ۸ تریلیون دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

وی افزود: گاز طبیعی سریع‌ترین رشد سوخت هیدروکربوری را در سال‌های اخیر به خود اختصاص داده است و کمتر از ۳.۳ تریلیون دلار در زیرساخت‌های گاز طبیعی سرمایه‌گذاری شد، شبکه‌های گاز طبیعی به کشورها و مناطق جدید گسترش یافته‌اند و بازارهای گاز امروز جهانی‌تر و به‌هم‌پیوسته‌تر از همیشه هستند.

کارگاه آموزشی اوپک

رویدادهای بین‌المللی نفت در نمایشگاه به این نشست ختم نشد و در سومین روز نمایشگاه (یکشنبه، ۲۵ اردیبهشت‌ماه) کارگاه علمی و آموزشی اوپک و تحولات بازار جهانی نفت برگزار شد. در این نشست بهروز بیک‌علیزاده، رئیس دپارتمان مطالعات بازار نفت دبیرخانه اوپک به ارائه آخرین تحولات بازار نفت با توجه به نمودارهای مختلف پرداخت و گفت: پیش‌بینی رشد اقتصاد جهانی برای بیشتر کشورها در سال ۲۰۲۲ کاهشی است و طبق پیش‌بینی‌ها رشد اقتصادی روسیه از ۴.۷ درصد به منفی ۶ درصد می‌رسد.

وی رشد تقاضا برای نفت را هم کاهنده دانست و درباره عرضه نفت اظهار کرد: عرضه نفت غیراوپک در سال ۲۰۲۲، ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه افزایش خواهد یافت و در حالی که رشد خاصی برای روسیه پیش‌بینی نشده بیشترین رشد تولید از آن آمریکا خواهد بود.

افشین جوان، مدیرکل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت و نماینده ملی ایران در اوپک هم در این نشست به بررسی تأثیر تنش روسیه و اوکراین بر بازار نفت پرداخت و گفت: تنش روسیه و اوکراین تأثیر منفی بر رشد اقتصاد جهان و نرخ تورم جهانی خواهد داشت.

ماهد الصایغ، کارشناس ارشد روابط عمومی دبیرخانه اوپک نیز در این کارگاه بیان کرد: امضای توافق‌نامه همکاری اوپک در ۱۰ دسامبر ۲۰۱۶ یکی از برجسته‌ترین اقدام‌های این سازمان در سال‌های اخیر بوده و اوپک همواره برای ایجاد فضای همکاری و گفت‌وگوی بین‌المللی پیش‌قدم بوده است.

وی اظهار کرد: ارائه سیاست‌های کنونی سازمان از سال ۲۰۱۶ سبب ایجاد همکاری بیشتر بین اعضا، ایجاد ثبات در بازار و حفظ منافع همه ذی‌نفعان از جمله تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، همچنین سرمایه‌گذاران بوده است.

نگاه به روندهای ژئوپلیتیک در گاز و ال‌ان‌جی

نشست تخصصی نگاهی به روندهای ژئوپلیتیک در بخش گاز و ال‌ان‌جی هم دیگر نشست برگزارشده در بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی بود که در دومین روز نمایشگاه برگزار شد. کارالوس باربرین، کارشناس اسپانیایی حوزه انرژی در این نشست بیان کرد: ایران با توجه به ذخایر گاز و امکانات و توانمندی‌های فنی و تخصصی در مقایسه با بسیاری از کشورها موقعیت و سرعت مناسب‌تری برای تأمین ال‌ان‌جی جهان به‌ویژه اروپا دارد و هم‌اکنون نیز با توجه به وضع اضطراری ایجادشده در جهان، می‌تواند نقشی بسزایی در تأمین گاز و ال‌ان‌جی جهان ایفا کند.

و اما...

صنعت نفت ایران همواره دارای جذابیت‌های بین‌المللی برای سرمایه‌گذاران جهان است،. بدون تردید اگر تحریم‌ها برداشته شود حضور شرکت‌های خارجی در صنعت و  نمایشگاه نفت  به همان اندازه شرکت‌های ایران پررنگ خواهد بود. صنعت نفت ایران قابلیت بالایی برای جذب سرمایه‌گذاری دارد. جواد اوجی، وزیر نفت در آیین افتتاح نمایشگاه نفت گفت: «با توجه به نیاز سنگین صنعت نفت به سرمایه‌گذاری، از همه سرمایه‌گذاران استقبال می‌کنیم. سرمایه‌گذاران خوب می‌دانند که با توجه به بحران انرژی، سرمایه‌گذاری در این بخش چقدر سودآور خواهد بود.»
 

امیر دشتی

کد خبر 457300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =