۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵
  • کد خبر: 457350
مقاوم‌سازی شبکه گازرسانی در استان فارس

سرپرست شرکت گاز استان فارس از تشکیل اتاق عملیات ویژه به‌منظور تسریع عملیات بلوک‌بندی و ایزولاسیون شبکه گازرسانی خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، علی‌اکبر میدانشاهی با یادآوری قدمت بالای تأسیسات و شبکه‌های گازرسانی در کلان‌شهر شیراز گفت: رشد و توسعه شهری سبب شده است شبکه‌های گازرسانی شهر بسیار پیچیده و در هم تنیده شود، به همین دلیل اقدام‌های مقاوم‌سازی و تقویت تأسیسات ضروری است. از سویی تراکم جمعیتی شیراز به‌واسطه سیر رشد طبیعی جمعیت و مهاجرت از شهرهای جنوبی رو به افزایش است و این مسئله اهمیت اجرای پروژه‌های ایمن‌سازی را دوچندان می‌کند.

وی به وجود گسل‌های فعال زاگرس در شهر و زلزله‌خیز بودن استان اشاره کرد و افزود: جاری شدن سیلاب‌های فصلی در بستر مسیل‌های خشک اهمیت اقدام‌های مقاوم‌سازی و تقویت تأسیسات و شبکه‌های گازرسانی را آشکار می‌کند.

سرپرست شرکت گاز استان فارس از تخصیص اعتبار بودجه چندبرابری به کمیته مقاوم‌سازی این شرکت خبر داد و تصریح کرد: عملیات بلوک‌بندی با تشکیل اتاق عملیات ویژه سریع‌تر اجرایی می‌شود و عملیات ایزولاسیون شبکه‌های شهر شیراز و استان در اولویت است که با بهره‌گیری از روش‌های مقاوم‌سازی و پایدارسازی شبکه گام بلندی برای پیشگیری از خطرات و خسارت‌های اولیه و ثانویه ناشی از زلزله و دیگر بلای طبیعی برداشته می‌شود.

میدانشاهی گفت: با استفاده از سیستم‌های مدیریتی و روشی نو برای کنترل بحران و با به‌کارگیری متدهای پیشرفته فناوری اطلاعات در بستر GIS، در شهرهای شیراز و صدرا، تعداد ۶۹ بلوک TIS ایجاد و مرزبندی و با تشکیل اتاق عملیات و ستاد مدیریت، در ۳ فاز عملیات تعریف شد که در فاز اول ۴۲ بلوک ایزوله و عملیاتی شده و عملیات ایزولاسیون دیگر بلوک‌ها نیز به همین منوال در حال اجراست.

وی در ادامه با بیان اینکه برای امسال در دیگر حوزه‌ها موارد مقاوم‌سازی متعددی هدف‌گذاری شده است، اظهار کرد: نصب و تجهیز ایستگاه‌های تقلیل فشار تی‌بی‌اس شهر شیراز به سامانه اضطراری قطع خودکار جریان گاز مجهز به سیستم شتاب‌نگاری و لرزه‌نگاری و متصل به نرم‌افزارهای جمع‌آوری و پردازش اطلاعات که دارای اکچویتر و سیستم برق پشتیبان باشند از اهم این اقدام‌ها است.

سرپرست شرکت گاز استان فارس بیان کرد: افزون بر بازسازی‌های متعدد در ابنیه ایستگاه‌های تقلیل فشار استان، مطالعه و طراحی مقاوم‌سازی ابنیه ۱۵ ایستگاه تقلیل فشار تی‌بی‌اس و سی‌جی‌اس انجام شده و آغاز عملیات در شهر شیراز و سطح استان امسال در برنامه است که هم‌زمان مطالعه و انجام آزمایش‌ها و گمانه‌زنی و طراحی ۱۶ ایستگاه تقلیل فشار دیگر نیز در حال اجراست.

میدانشاهی با بیان اینکه مطالعه و طراحی مقاوم‌سازی هشت ساختمان اداری نیز انجام شده است، ادامه داد: طرح مطالعه و انجام آزمایش‌ها و گمانه‌زنی و طراحی پنج ساختمان اداری در حال انجام است. همچنین در کنار مقاوم‌سازی ابنیه ایستگاه‌ها، مطالعه و طراحی مقاوم‌سازی مکانیکال تأسیسات با بهره‌گیری از ارتقای تجهیزات در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: بستر مطالعات میکروژئودزی با روش‌های نوتکتونیکی با نصب چهار سکوی پیلار در چهار گوشه شهر برای بررسی حرکت جانبی و نشست زمین در ایستگاه‌های شیراز فراهم شده و اکنون با انجام اندازه‌گیری‌های مستمر درصدد رفتارسنجی و تعیین نرخ حرکت زمین در ایستگاه‌های شهر شیراز به‌منظور بهره‌گیری علمی برای مقاوم‌سازی مؤثرتر در برنامه است.

سرپرست شرکت گاز استان فارس گفت: مطالعه و امکان‌سنجی ساختمان کنترل مرکزی شبکه‌های گازرسانی ساختمان مرکزی بحران در شهر شیراز انجام شده است و طراحی و ساخت در دستور کار قرار دارد. اکنون رایزنی‌های لازم با شورای تأمین امنیت استان و استانداری فارس برای بهره‌گیری از ظرفیت حداکثری شهر شیراز و دستگاه‌های اجرایی استان در حال اقدام است.

کد خبر 457350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =