اراده ایران و عمان بر توسعه و احیای روابط است

رئیس‌جمهوری گفت: اراده دولت‌های ایران و عمان برای توسعه و احیای روابط بسیار مهم است و برای تحقق این اراده باید با تنظیم برنامه جامع، چشم‌انداز آینده را ترسیم کرد.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، سیدابراهیم رئیسی دیروز (دوشنبه، دوم خردادماه) در دیدار با هیثم بن‌طارق آل سعید، سلطان عمان گفت: عمان کشور دوست، برادر و همسایه ماست و دست برادران عمانی را به گرمی می‌فشاریم.

وی با اشاره به وجود ظرفیت‌های متنوع برای توسعه روابط بین تهران - مسقط افزود: اراده دو دولت برای توسعه و احیای روابط بسیار مهم است و برای تحقق این اراده باید با تنظیم برنامه جامع، چشم‌انداز آینده را ترسیم کرد.

رئیس‌جمهوری اقدام‌های کارگروه‌های فعال بین دو کشور را امیدوارکننده توصیف کرد و گفت: برخی موضوع‌ها فی‌مابین امکان حصول نتیجه در مدتی کوتاه را دارند و بعضی هم مانند مسائل حوزه انرژی زمان بیشتری می‌طلبند.

رئیسی با بیان اینکه ما عمان را به‌عنوان دوست صادق و معتبر می‌شناسیم، تصریح کرد: اعتماد سیاسی متقابل امروز وارد مرحله‌ای تازه شد.

وی با اشاره به سفر هیئت تجار ایرانی و نیز نشست‌های وزیران نفت و راه و شهرسازی کشورمان در روزهای گذشته در مسقط، تأکید کرد: این نشست‌ها و دیدارها مفید است، اما نباید در همین حد باقی بماند و به‌سرعت باید دستورعمل‌های اجرایی و نقشه راه آینده آنها ترسیم شود.

سلطان هیثم بن‌طارق آل سعید نیز در ابتدای این دیدار با ابراز شادمانی از میزبانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در مسقط، به روابط حسنه دو کشور در طول تاریخ معاصر اشاره کرد و گفت: دست دوستی خود را به سمت کشور همسایه و برادر ایران دراز می‌کنیم.

سلطان عمان با بیان اینکه حجم روابط تجاری دو کشور متناسب با سطح روابط سیاسی تهران - مسقط نیست، افزود: برای ارتقای این تبادلات نیازمند برنامه‌ریزی و تفاهم‌های جدید هستیم.

وی با اشاره به فعالیت مناسب و نشست‌های مداوم کارگروه‌های تخصصی بین دو کشور اظهار کرد: برخی تفاهم‌های گذشته نیاز به تمدید دارند و در برخی موضوع‌ها هم باید برنامه‌ریزی جدید کرد.

شایان یادآوری است که در این سفر ۱۲ سند همکاری میان مقام‌های ارشد دو کشور ایران و عمان در حوزه‌های انرژی، سیاسی، حمل‌ونقل، همکاری‌های دیپلماتیک، روابط تجاری و اقتصادی، علمی، محیط زیست و ورزشی امضا شد.

این اسناد توسط وزیران نفت، امور خارجه، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی و رئیس سازمان توسعه تجارت کشورمان و همتایان عمانی آنها امضا شد.

کد خبر 457363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =