نمایشگاه بیست‌وششم؛ ورود رسمی پایین‌دستی‌ها به بالادست

امضای تفاهم‌نامه شرکت ملی نفت ایران با هلدینگ‌های پتروشیمی در بیست‌وششمین نمایشگاه نفت به‌منظور توسعه میدان‌های نفت و گاز را باید ورود رسمی پایین‌دستی‌ها به بالادست صنعت نفت دانست.

به گزارش شانا، رشد سالانه ۴.۵ درصدی تقاضای جهانی محصولات پتروشیمی نشان از ضرورت همکاری صنعت با مراکز پژوهشی و شرکت‌های دانش‌بنیان برای تحقق توسعه تکمیل ارزش و افزایش دو برابری ظرفیت تولید این صنعت طی ۱۰ سال آینده برای این صنعت ارزش‌آفرین و اشتغال‌زا به‌عنوان پیشران اقتصاد کشور دارد.

«نفت دانش‌بنیان، تولید ایرانی، صادرات جهانی» شعار بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی بود که با حضور ۲۳ دانشگاه و مرکز پژوهشی در کنار ۷۰ شرکت دانش‌بنیان، نوپا (استارت‌آپ) و پارک فناوری برگزار شد.

صنایع پتروشیمی کشور تلاش می‌کنند با سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های صحیح و با بهره‌گیری از توان متخصصان و دانشمندان داخلی به همه فرآیندهای پیچیده این صنعت دست یابد تا افزون بر توسعه بالادست صنعت پتروشیمی، صنایع تکمیلی نیز در کشور بیش از پیش ارتقا یابد و بازارهای جدید صادراتی فعال شوند.

همسو با این هدف، جواد اوجی، وزیر نفت در بازدید از بیست‌وششمین نمایشگاه نفت با تأکید بر توسعه صنایع تکمیلی در کشور می‌گوید: امسال به‌طور جدی به سرمایه‌گذاران برای ورود به زنجیره صنایع تکمیلی کمک خواهیم کرد. با دستاوردهایی که از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه نفت ارائه شده و توانمندی و ظرفیتی که در این شرکت‌ها وجود دارد، اطمینان دارم صنعت نفت در سال‌های آینده خودکفا می‌شود.

مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز در نمایشگاه امسال با اشاره به تولید محصولات ارزشمند و ایجاد ارزش افزوده صنعت پتروشیمی برای کشور بر نقش بسزای شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه و تکامل فرآیندهای پیچیده این صنعت تأکید کرد و گفت: نمایشگاه نفت فرصت بسیار مطلوبی برای افزایش همکاری سرمایه‌گذاران و شرکت‌های دانش‌بنیان برای تکمیل زنجیره ارزش است.

وی همچنین با تأکید بر ضرورت سرمایه‌گذاری هلدینگ‌های پتروشیمی در حوزه توسعه دانش‌ و فناوری‌های صنعت پتروشیمی افزود: با توجه به نیاز کشورهای همسایه به تجهیزات و محصولات صنعت پتروشیمی، بخش پتروشیمی ایران باید به‌نحوی توسعه یابد که امکان صدور خدمات مهندسی و فناوری‌های این صنعت از طراحی تا راه‌اندازی واحد پتروشیمی فراهم شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نشست خبری که در روز پایانی نمایشگاه نفت برگزار شد با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی امروز بر قله افتخار نشسته و صنعتی ارزش‌آفرین و بدون ریسک است، گفت: از همه سرمایه‌گذاران، دانشمندان و علاقه‌مندان توانمند دعوت می‌کنم به یاری این صنعت بیایند، زیرا این صنعت میراثی ماندگار برای آیندگان است.

تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای بسیاری همسو با گسترش همکاری‌ها میان شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های پژوهشی و دانش‌بنیان در حاشیه بیست‌وششمین نمایشگاه نفت امضا شد. امضای تفاهم‌نامه شرکت ملی نفت ایران با هلدینگ‌های پتروشیمی به ارزش حدود ۳ میلیارد دلار از مهم‌ترین رویدادهای نمایشگاه نفت امسال بود؛ بر اساس این تفاهم‌نامه‌ها، هلدینگ خلیج فارس مسئولیت مطالعه توسعه مخزن مارون، مارون خامی و جمع‌آوری گازهای همراه میدان‌های دارخوین و غرب کارون، مشارکت گروه باختر، پتروفرهنگ و پارس پتروزاگرس مطالعه توسعه میدان‌های گازی گردان، خارتنگ و پازن، مشارکت مجموعه‌های اهداف و مهندسی و ساختمان نفت مطالعه توسعه مخزن گازی قلعه نار و میدان نفتی آذر و شرکت پالایش پارسیان سپهر استحصال اتان از ۹ پالایش پارس جنوبی را عهده‌دار شدند.

مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در آیین امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری شرکت ملی نفت ایران با هلدینگ‌های پتروشیمی کشور با تأکید بر اینکه اولویت سرمایه‌گذاری شرکت‌های پتروشیمی باید در بخش تکمیل زنجیره ارزش‌ افزوده باشد، اعلام کرد سیاست جمهوری اسلامی ایران در سال‌های آینده ایجاد تنوع در محصولات پرمصرف پتروشیمی خواهد بود. هلدینگ‌های پتروشیمی هم‌زمان با اجرای طرح‌های بالادستی برای تأمین خوراک خود باید به فکر توسعه زنجیره ارزش پایین‌دستی باشند.

بر اساس این تفاهم‌نامه‌ها، هلدینگ‌های پتروشیمی با سرمایه‌گذاری در توسعه میدان‌های نفتی و گازی گامی بلند برای تأمین خوراک پایدار واحدهای پتروشیمی و توسعه این صنعت برداشته‌اند.

عبدالعلی علی‌عسکری، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس پس از امضای این تفاهم‌نامه می‌گوید: هلدینگ خلیج فارس سعی می‌کند در مطالعه توسعه میدان‌های واگذارشده از توانمندی داخلی‌ها استفاده کند، مگر در مواردی که فناوری مورد نیاز در کشور وجود نداشته باشد.

پنج قرارداد و تفاهم‌نامه پتروشیمی مرجان با پنج شرکت دانش‌بنیان زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری تجاری شستان، هفت تفاهم‌نامه همکاری شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه صنعت نفت، شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، شبکه تبادل فناوری، شرکت فولاد مبارکه اصفهان، پژوهشگاه صنعت نفت و شرکت‌های مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران، چهار تفاهم‌نامه و یک قرارداد همکاری شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با پژوهشگاه صنعت نفت، دانشگاه صنعت نفت، شرکت ماشین‌سازی اراک و شرکت پتروشیمی تبریز، قرارداد سه‌جانبه ساخت داخلی ۱۲ کمپرسور گریز از مرکز و پیچشی بیدبلند خلیج فارس، سه تفاهم‌نامه همکاری پژوهشگاه صنعت نفت و مبین انرژی خلیج فارس، تعدادی از جمله تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای منعقدشده در حاشیه نمایشگاه نفت امسال است.

صنایع پتروشیمی کشور از پیشتازان عمل به مسئولیت اجتماعی به‌ویژه در مناطق عسلویه و ماهشهر محسوب می‌شوند. توجه به این موضوع حتی در نمایشگاه نفت نیز کم‌رنگ نشد، به‌طوری که در حاشیه این نمایشگاه از ۲۳۰ واحد مسکونی مشارکتی شرکت‌های پتروشیمی منطقه انرژی پارس و کمیته امداد امام خمینی (ره) استان بوشهر بهره‌برداری شد. افزون بر این، تفاهم‌نامه‌ای میان شرکت ملی صنایع پتروشیمی و کمیته امداد امام خمینی (ره) همسو با توانمندسازی مددجویان کمیته امداد و مشارکت در ایجاد اشتغال پایدار، کاهش فقط و محرومیت‌ها نیز امضا شد.

کد خبر 457390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =