طرح پتروشیمی گچساران به ۹۱.۵ درصد پیشرفت رسید

مدیرعامل پتروشیمی گچساران پیشرفت طرح را ۹۱.۵ درصد اعلام کرد و گفت: تعداد ۶۶۸ مشعل یا برنر کوره‌ها که قلب الفین است تماماً داخلی‌سازی شده‌اند.

به گزارش شانا، مصطفی حیدریان در این باره گفت: با توجه به اینکه طرح الفین گچساران در برنامه تولید گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس قرار گرفته است باید تا پایان سال آن را به بهره‌برداری برسانیم. هم‌اکنون بخش‌های الفین طرح در مرحله پیش‌راه‌اندازی قرار دارد و پیشرفت طرح ۹۱.۵ درصد است که از این رقم ۹۸.۳ درصد بخش مهندسی، ۹۶.۸ درصد تدارکات و ۸۹ درصد ساختمان و نصب است. پایان تکمیل مکانیکی پروژه پایان شهریورماه است و در بهمن‌ماه نیز خوراک خواهیم گرفت تا بتوانیم پیش از پایان سال تولید داشته باشیم.

وی به جایگاه پتروشیمی گچساران اشاره کرد و افزود: گازهای ترش همراه نفت به پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس منتقل می‌شود و پس از شیرین‌سازی و جداسازی، یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن اتان به سمت شرکت پتروشیمی گچساران ارسال، سپس اتیلن تولیدی این شرکت به پتروشیمی ممسنی، کازرون، بروجن، پلیمر دهدشت و پلیمر گچساران منتقل خواهد شد. با راه‌اندازی پتروشیمی گچساران، پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس به ظرفیت اسمی دست خواهد یافت.

مدیرعامل پتروشیمی گچساران تصریح کرد: تا راه‌اندازی طرح‌های پایین‌دستی به خط لوله اتیلن غرب متصل خواهیم شد و تهاتر و صادرات را از عسلویه خواهیم داشت. به غیر از صادرات، در حال امضای قرارداد فروش اتیلن با پتروشیمی اروند، تبریز و پتروشیمی امیرکبیر هستیم.

حیدریان ظرفیت تولید این طرح را یک میلیون تن اتیلن خواند و گفت: پتروشیمی گچساران یکی از مهم‌ترین حلقه‌های زنجیره ارزش از گازهای همراه نفت تا تولید پلیمر است. هم‌اکنون بیش از ۲۵۰۰ نفر در این پروژه مشغول کار هستند و این پروژه از سال ۸۳ که نخستین نشست هیئت مدیره به‌طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرده در حال رسیدن به نتیجه است.

وی با تأکید بر اینکه این طرح با سرمایه‌ای بیش از یک میلیارد یورو به بهره‌برداری خواهد رسید، اظهار کرد: ساخت سالن ترازیت فرودگاه گچساران با دفاتر مربوطه، نوسازی کامل پست برق ساران متعلق به شهر گچساران با بیش از ۵۰ سال طول عمر، همچنین احداث حدود ۱.۵ کیلومتر خط لوله ۲۸ اینچ برای آب‌رسانی به دشت مور از سد کوثر از جمله اقدام‌های این شرکت در زمینه مسئولیت‌ اجتماعی بوده است.

مدیرعامل پتروشیمی گچساران، ریسک‌پذیری مدیران صنعت پتروشیمی را سبب رشد سازنده‌های داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و گفت: برای نخستین بار همه مشعل‌های کوره‌های الفین را که شامل تعداد ۶۶۸ مشعل یا برنر کوره‌ها که قلب الفین است  با توان داخل ساختیم که این کار با ریسک بالایی همراه بود.

کد خبر 457430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =