افزایش ۴۶ درصدی سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه پارس/ توسعه صنایع پتروشیمی برای ایجاد ارزش افزوده

مدیر توسعه اقتصادی و جذب سرمایه سازمان منطقه ویژه پارس گفت: با وجود تمامی چالش‌ها، مقدار سرمایه‌گذاری داخلی در سال ۱۴۰۰ حدود ۷۰ هزار میلیارد ریال و ۵۰۰ میلیون یورو بوده که بر این اساس سرمایه‌گذاری ریالی نسبت به رقم مشابه در سال ۱۳۹۹ حدود ۴۶ درصد افزایش یافته است.

به گزارش شانا به نقل از منطقه ویژه پارس، خسرو افروزه با بیان این مطلب گفت: مأموریت اصلی مدیریت توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری از زیرمجموعه‌های معاونت برنامه‌ریزی و توسعه اقتصادی سازمان، پیگیری بهینه‌سازی فرآیندها و ارتقای سطح کارایی و اثربخشی آنها، تسهیل فضای سرمایه‌گذاری و ایجاد محیطی روان برای سرمایه‌گذاری‌های خرد و تمرکز بر مشتریان اصلی به‌خصوص سرمایه‌گذاران خرد است.

وی هدف از ایجاد منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس را توسعه فازهای گازی پارس جنوبی و جبران عقب‌افتادگی در برداشت از مخزن مشترک پارس جنوبی برشمرد و افزود: توسعه صنایع پتروشیمی برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر از ذخیره گازی پارس جنوبی یکی دیگر از اهداف بنیادین استقرار منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس است که اگر به این دو حوزه در شرایط فعلی نظر کنیم می‌بینیم بخش بزرگی از اهداف محقق شده است.

مدیر توسعه اقتصادی و جذب سرمایه سازمان منطقه ویژه پارس  ادامه داد: بر اساس اطلاعات سال ۱۴۰۰، کل ظرفیت اسمی برنامه‌ریزی‌شده در افق توسعه صنایع پتروشیمی بالادستی و میان‌دستی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (سال ۱۴۰۴)، ۶۰ میلیون تن در سال است که از این مقدار تقریباً ظرفیتی معادل ۳۲ میلیون تن در سال محقق شده است.

افروزه افزایش تولید در میدان مشترک پارس جنوبی را از دیگر اهداف تأسیس منطقه ویژه پارس برشمرد و تصریح کرد: ظرفیت اسمی فازهای بیست‌وچهارگانه پارس جنوبی رقمی بالغ بر ۴۰ میلیون تن در سال محصول (اتان، ال‌پی‌جی،  میعانات گازی و گوگرد) ‌ ‌می‌شود که از این مقدار ۳۸ میلیون تن محقق شده است. ظرفیت اسمی برنامه‌ریزی‌شده نیز برای ۲۴ فاز پالایشگاهی معادل ۸۰۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی (متان) در روز بوده که رقمی معادل ۷۰۰ میلیون مترمکعب محقق شده است.

وی اظهار کرد: به‌طور نسبی می‌توان سازمان را در انجام مأموریت خود مبنی بر تسهیل فرآیند سرمایه‌گذاری صنایع بالادستی و پشتیبانی از آنها در بیش از دو دهه موفق دانست.

کد خبر 457466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =