تحریم‌ نفت روسیه؛ عاملی برای فروپاشی اتحادیه اروپا

وزیر امور اقتصادی آلمان هشدار داد که نبود اجماع میان اعضای اتحادیه اروپا بر سر تحریم نفت روسیه به عاملی برای آغاز فروپاشی این اتحادیه بدل شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از برلین، رابرت هابک روز یکشنبه (هشتم خردادماه) ابراز نگرانی کرد که اتحادیه اروپا در آستانه نشست سران برای بحث و بررسی درباره تحریم نفتی علیه مسکو و برنامه‌های کاهش وابستگی به انرژی روسیه در مرحله فروپاشی قرار گرفته است.

رهبران اتحادیه اروپا در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه (نهم و دهم خردادماه) برای بررسی بسته تحریم‌های جدید علیه روسیه که می‌تواند شامل تحریم نفتی و برنامه‌ای برای شتاب‌بخشی به کاهش وابستگی به واردات انرژی از روسیه باشد،  با یکدیگر ملاقات خواهند کرد.

وزیر امور اقتصادی آلمان در یک نشست خبری گفت: پس از حمله روسیه به اوکراین، ما دیدیم که وقتی اروپا متحد بایستد چه اتفاقی می‌افتد. با توجه به نشست روز دوشنبه، امیدواریم به همین منوال ادامه یابد، اما اکنون این اتحادیه در آستانه فروپاشی قرار گرفته است.

کشورهای اروپایی جمعه هفته گذشته (ششم خردادماه) تلاش کردند بر سر تحریم محموله‌های وارداتی نفت خام روسیه از مسیر دریا به توافق برسند، اما اجازه تحویل نفت با خط لوله را به بعضی از کشورهای محصور در خشکی عضو این اتحادیه بدهند.

هابک از آلمان خواست به‌دلیل اختلاف‌نظر در داخل ائتلاف حاکم این کشور، به جای رأی ممتنع در نشست یک‌صدا باشند.

وی همچنین خواستار اتحاد مشابه دیگر کشورهای اتحادیه اروپا شد.

وی در آیین گشایش رسمی نمایشگاه تجاری هانوفر مسه (Hannover Mess) آلمان گفت: اروپا هنوز یک منطقه اقتصادی بزرگ با قدرت اقتصادی باورنکردنی است و وقتی متحد باشد، می‌تواند از این قدرت استفاده کند.

تحریم‌های پیشنهادی علیه واردات نفت خام روسیه بخشی از ششمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه در پی درگیری‌های نظامی مسکو - کی‌یف است.

این بسته شامل حذف بزرگ‌ترین بانک روسیه (سبربانک) از سیستم سوئیفت، ممنوعیت توزیع‌کنندگان روس از اتحادیه اروپا و افزودن افراد بیشتری به فهرست اشخاصی که دارایی‌هایشان مسدود شده است و نمی‌توانند وارد اتحادیه اروپا شوند، خواهد بود.

مجارستان معتقد است تحریم نفت به اقتصاد این کشور آسیب می‌زند، زیرا نمی‌تواند به راحتی از مسیرهای دیگر نفت دریافت کند، از این رو با کل این بسته مخالفت کرده است.

کشورهای اسلواکی و جمهوری چک هم نگرانی‌های مشابهی را ابراز کرده‌اند.

گفت‌وگوها درباره تحریم نفتی به‌مدت یک ماه بدون هیچ پیشرفتی ادامه داشت و اروپایی‌ها مایل بودند برای نشست سران خود به توافقی دست یابند تا در پاسخ به مسکو ازهم‌گسسته به نظر نرسند.

برای خروج از بن‌بست، کمیسیون اروپا پیشنهاد داد این ممنوعیت تنها شامل محموله‌های نفت خام وارداتی از روسیه با نفتکش باشد و مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک به دریافت نفت روسیه با خط لوله دروژبا تا زمانی که منابع جایگزین تأمین شود، برای مدتی ادامه دهند.

کد خبر 457581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =