افزایش ۴ برابری تبادلات تجاری تهران-دوشنبه نشانگر ارتقای روابط است

رئیس‌جمهوری با اشاره به سفر پارسال خود به تاجیکستان گفت: پس از این سفر روابط دو کشور به‌گونه‌ای متحول شد که امروز تنها در حوزه تجاری شاهد افزایش ۴ برابری مبادلات هستیم.

به گزارش شانا، سیدابراهیم رئیسی امروز (دوشنبه، نهم خردادماه) در نشست خبری مشترک با همتای تاجیک خود گفت: امروز با سفر رئیس‌جمهوری تاجیکستان به تهران و امضای تفاهم‌نامه‌های جدید بین دو کشور تردیدی ندارم گام بلندی در روابط برداشته خواهد شد و مصمم هستیم براساس گفت‌وگوهای انجام‌شده بین دو کشور، روابط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، تجاری و حوزه‌های مختلف انرژی، گردشگری، معدن و علم و فناوری به نحوی تداوم یابد که هر دو کشور و ملت شاهد روابط بهتر از گذشته و هم‌اکنون باشند.

وی افزود: این روابط دوجانبه را می‌توانیم به روابط خوب منطقه‌ای و جهانی و بین‌المللی تبدیل کنیم و این روابط بین دو کشور همسایه مسلمان برای دو ملت می‌تواند بسیار امیدبخش باشد.

امامعلی رحمان، رئیس‌جمهوری تاجیکستان نیز در این نشست خبری تصریح کرد: ملاقات ما ادامه تلاش‌های پیوسته دوجانبه است و در دایره برنامه این سفر ما در فضای حسن تفاهم، اعتماد و احترام به یکدیگر، گفت‌وگوهای مفیدی داشتیم و مسئله‌های مهم همکاری دو کشور را بررسی کردیم و بر این باوریم بسته صنعت‌های نویی که در حاشیه این سفر در حوزه‌های اقتصاد، تجارت، حمل‌ونقل، انرژی و دیگر حوزه‌ها امضا شده است، منفعت‌های طرفین را در برمی‌گیرد و برای تقویت روابط دو کشور بسیار مؤثر خواهد بود.

وی اظهار کرد: با توجه به توافق‌های پیشین و برنامه‌های درازمدت همکاری‌های اقتصادی و تجارتی تا سال ۲۰۳۰، امروز سندهایی برای تشکیل شورا و کمیته مشترک سرمایه‌گذاری امضا شد.

۱۷ سند همکاری در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی، اقتصادی، تجاری و گردشگری بین ایران و تاجیکستان امضا شد.

این اسناد توسط وزیران نفت، امور خارجه، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، نیرو، امور اقتصادی و دارایی، میراث فرهنگی و گردشگری، دادگستری، ورزش و جوانان، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رؤسای سازمان بورس و اوراق بهادار و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی و همتایان تاجیک آنها امضا شد.

کد خبر 457586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =