پایبندی اوپک به برآورد پیشین درباره تقاضای نفت در ۲۰۲۲

دبیرخانه اوپک در تازه‌ترین گزارش ماهانه پیش‌بینی خود را مبنی بر اینکه تقاضای نفت در سال ۲۰۲۰ میلادی از سطح پیش از شیوع ویروس کرونا فراتر می‌رود حفظ کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به پیش‌بینی خود مبنی بر اینکه تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۲ از سطح پیش از شیوع ویروس همه‌گیر کرونا فراتر خواهد رفت، پایبند ماند، اما در عین حال اعلام کرد: تنش‌های مسکو - کی‌یف و تحولات شیوع ویروس کرونا ریسک‌های قابل‌توجهی به همراه دارد.

اوپک در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود که روز سه‌شنبه (۲۴ خردادماه) منتشر شد پیش‌بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت خام در سال ۲۰۲۲، ۳ میلیون و ۳۶۰ هزار بشکه افزایش می‌یابد و روند بهبود از رکود سال ۲۰۲۰ ادامه خواهد داشت.

تنش‌های روسیه و اوکراین قیمت‌های جهانی نفت خام را برای مدتی کوتاه طی ماه مارس به بالای ۱۳۹ دلار برای هر بشکه، بالاترین رقم از سال ۲۰۰۸ رساند و فشارهای تورمی را تشدید کرد.

قرنطینه‌ها برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در چین اکنون رشد تقاضای نفت را کند کرده است.

اوپک در گزارش ماه ژوئن که به بررسی ماه پیش از آن می‌پردازد، (ماه مه) آورده است: با نگاهی به آینده، تحولات ژئوپلیتیک کنونی و شیوع همراه با تردید ویروس کرونا در پایان نیمه دوم سال جاری میلادی، همچنان ریسک قابل‌توجهی برای بهبود پیش‌بینی‌ها به‌شمار می‌آید.

بر اساس این برآورد، احتمال می‌رود فشارهای تورمی ادامه یابند و حل مسائل ژئوپولیتیک با تردید بسیاری روبه‌روست، با وجود این، تقاضا برای نفت خام در نیمه دوم امسال تا حدودی شرایط مطلوبی خواهد داشت.

اوپک انتظار دارد مصرف جهانی نفت خام در سه ماهه سوم، مطابق پیش‌بینی‌های گذشته، از مرز ۱۰۰ میلیون بشکه در روز فراتر می‌رود و میانگین این رقم در سال ۲۰۲۲ به ۱۰۰ میلیون و ۲۹۰ هزار بشکه در روز و بالاتر از مقدار پیش از شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۱۹ میلادی خواهد بود.

اوپک پیش‌بینی خود درباره نرخ رشد اقتصاد جهانی امسال را روی رقم ۳.۵ درصد نگه داشت و ادامه داد که روند کاهشی معنادار و ظرفیت برای روند افزایشی تا حدود زیادی محدود است.

پس از انتشار این گزارش، قیمت نفت همچان به روند افزایشی خود ادامه داد و در یک بازه زمانی بیش از ۱۲۳ دلار برای هر بشکه هم معامله شد.

گام افزایشی اوپک‌پلاس

تولیدکنندگان عضو اوپک و غیراوپک موسوم به ائتلاف «اوپک‌پلاس» پس از کاهش بی‌سابقه‌ عرضه نفت خام خود در بدترین دوره شیوع ویروس کرونا طی سال ۲۰۲۰ میلادی، اکنون در حال تسهیل آن توافق کاهش تولید هستند.

ائتلاف اوپک‌پلاس در تازه‌ترین گردهمایی ویدیوکنفرانسی خود در دوم ژوئن (۱۲ خردادماه) شرایط را برای تسهیل بیشتر توافق کاهش تولید هموار کرد

با این حال، اوپک‌پلاس به‌دلیل سرمایه‌گذاری ناکافی بعضی از اعضای اوپک در میدان‌های نفتی و به‌تازگی کاهش تولید  نفت خام روسیه در نتیجه تحریم‌ها و اجتناب خریداران اروپایی از واردات نفت این کشور، شرایط مطلوبی برای افزایش عرضه نفت خام ندارد.

تازه‌ترین گزارش ماهانه دبیرخانه اوپک نشان داد که این روند در ماه مه ادامه داشته است و اعلام کرد تولید اعضای اوپک به‌دلیل افت عرضه لیبی، نیجریه و دیگر کشورها در مجموع با ۱۷۶ هزار بشکه کاهش به ۲۸ میلیون و ۵۱۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

اوپک پیش‌بینی کرد که افزایش عرضه نفت خام تولیدکنندگان غیراوپک در سال ۲۰۲۲ با ۳۰۰ هزار بشکه افت نسبت به برآورد پیشین، ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه خواهد بود.

اوپک در تازه‌ترین گزارش خود (ژوئن) پیش‌بینی‌اش از تولید روسیه را ۲۵۰ هزار بشکه در روز کاهش داد و برآورد افزایش تولید آمریکا را ثابت نگه داشت.

اوپک انتظار دارد با وجود قیمت‌های بالا که در سال‌های گذشته سبب تشویق به افزایش عرضه شده بود، تولید نفت آمریکا در سال ۲۰۲۲ بدون تغییر نسبت به برآورد ماه گذشته، ۸۸۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد.

کد خبر 458231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =