اقدام‌های شرکت گاز تهران برای همکاری با دانش‌بنیان‌ها

مدیرعامل شرکت گاز استان تهران اقدام‌های این شرکت برای همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان‌ را تشریح کرد.

به گزارش شانا، سیدمحمد هدایی‌پور در این باره گفت: یک‌ششم گاز کشور در استان تهران توزیع می‌شود؛ شهرک‌های صنعتی که در استان تهران وجود دارند همگی از گاز طبیعی بهره‌مند هستند و ما در شرکت گاز استان تهران با هدف تسهیل اشتغال‌زایی و افزایش تولید واحدهای صنعتی به‌کار خود سرعت بخشیدیم تا در زمان برنامه‌ریزی‌شده، همه این صنایع به شبکه گاز کشور متصل شوند.

وی تأکید کرد: از سویی شرکت گاز با شرکت‌هایی که توان پرداخت گازبها ندارند همکاری می‌کند تا مشکلی در روند تولید آنها ایجاد نشود.

مدیرعامل شرکت گاز استان تهران در پاسخ به این پرسش که شرکت‌های دانش‌بنیان چطور می‌توانند از حمایت‌ شرکت گاز استان تهران استفاده کنند، اظهار کرد: پروژه‌هایی در سامانه «ساتع» از سوی شرکت گاز استان تهران تعریف شده است که شرکت‌های دانش‌بنیان و هیئت علمی دانشگاه‌ها به آن دسترسی دارند. آن دسته از شرکت‌ها و دانشگاه‌ها که توانایی لازم را  داشته باشند طرح‌های خود را به شرکت ارائه می‌دهند و پس از آن، طرح‌ها در شورای پژوهش شرکت گاز استان تهران بررسی می‌شود و اگر مورد قبول بود به شرکت ملی گاز ایران ارسال و پس از دریافت تاییدیه از سوی ستاد ملی گاز ایران با شرکت‌های دانش‌بنیان قرارداد امضا می‌شود.

هدایی‌پور درباره طرح‌های فعال در قالب دانش‌بنیان گفت: پیش‌تر تولید «تسریع‌کننده‌ها و اجرای سیستم پایش» را با شرکت‌های دانش‌بنیان اجرا کردیم و اکنون چند طرح دیگر در حال اجراست؛ از جمله این طرح‌ها مطالعه و طراحی سامانه بازیافت و کاهش هدررفت گاز در پروسه تخلیه فیلترهای ایستگاه‌های گاز است که در این تحقیق ابتدا مطالعه‌های میدانی از ایستگاهای تقلیل فشار تی‌بی‌اس و سی‌جی‌اس تهران انجام و راهکارهای کلی به‌منظور بازیافت گاز تهیه شد. سپس نمونه‌برداری ناخالصی‌های فیلتراسیون گاز انجام شد و با استفاده از آزمون‌های آزمایشگاهی، ترکیب متالورژی و توزیع، ابعاد ذرات موجود در این ناخالصی‌ها به‌دست آمد. در مرحله بعدی نیز طراحی اولیه جداکننده‌های مکانیکی (سایکلون) در مقیاس آزمایشگاهی انجام شد و شبیه‌سازی عددی نیز به‌منظور بهینه‌سازی طرح نهایی در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: وجود ونت تخلیه فیلتر در ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز به سبب ملاحظات فرآیندی و ایمنی سبب ایجاد خطر ایمنی و سلامت برای کارکنان و ساکنان مناطق مجاور ایستگاه‌ها است، از این رو به‌منظور شاخص‌های اچ‌اس‌ئی، کنترل و کاهش صدای ناشی از ونت، نصب سایلنسر روی ونت تخلیه در ایستگاه‌های گاز ضروری است. بر اساس اندازه‌گیری‌های انجام‌شده در بعضی ایستگاه‌ها، سطح تراز فشار صوت به بیش از ۱۳۵ دسی‌بل می‌رسد که روبه‌رویی با این سطح از آلودگی، سبب نارضایتی در ساکنان همجوار ایستگاه‌ها شده، همچنین می‌تواند آسیب‌های جدی به کارکنان از لحاظ تغییر در آستانه شنوایی بزند. در این پروژه در نظر است دو نمونه سایلنسر روی ونت فیلتر و شیر ایمنی طراحی و نصب و سرانجام عملکرد آنها ارزیابی شود.

مدیرعامل شرکت گاز استان تهران یادآور شد: یکی دیگر از پروژه‌هایی که از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان در حال اجراست و اهمیت بالایی دارد، مقاومت آکوستیکی است که در ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز در حال اجرایی شدن است. با توجه به اینکه بخش‌هایی از استان تهران روی گسل قرار دارد و زلزله‌خیز است و پس از زلزله امکان تخریب بناها و ساختمان‌ها وجود دارد، سعی داشته‌ایم با اجرای طرح مقاوم‌سازی ساختمان ایستگاه‌ها و به‌کارگیری فناوری‌های جدید از ضرر و زیان جانی و مالی جلوگیری کنیم.

کد خبر 458281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =