طرح مدیریت خوردگی در صنعت گاز پیاده‌سازی شد

رئیس پردیس و توسعه انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت گفت: طرح مدیریت خوردگی از سوی پژوهشگاه صنعت نفت در شرکت ملی گاز ایران پیاده‌سازی و اجرا شد.

به گزارش شانا به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، جابر نشاطی در حاشیه نمایشگاه تخصصی خوردگی با محوریت مدیریت خوردگی، بازرسی فنی، ایمنی که از سوی انجمن خوردگی ایران در مرکز همایش‌های بین‌المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد، به سابقه طولانی پژوهشگاه و موضوع مدیریت خوردگی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه پژوهشگاه صنعت نفت با بیش از ۵۰ سال تجربه در زمینه مدیریت خوردگی پیشرو بوده و در این زمینه با انجام طرح مدیریت خوردگی همواره به‌دنبال تدوین، بومی‌سازی و اجرای موضوع مدیریت خوردگی در کل صنعت نفت بوده است.

وی افزود: در این طرح بیش از ۱۰ نوع الگوی مدیریت خوردگی که در دنیا نیز مطرح است از سوی متخصصان خوردگی پژوهشگاه صنعت نفت بررسی و پس از بررسی‌های انجام‌شده، الگوی بومی از سوی پژوهشگاه به شرکت ملی گاز با هدف اجرا و پیاده‌سازی ارائه شد.

رئیس پردیس و توسعه انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت در ادامه تصریح کرد: افزایش ایمنی در سازمان، بهینه‌سازی فرآیندهای بازرسی، بهینه کردن فرآیند تعمیرات و کاهش نشتی‌ها، همچنین بهینه‌سازی تزریق مواد شیمیایی از جمله اثربخشی‌های مدیریت خوردگی است.

نشاطی بحث ارتقای وضعیت استفاده از بازدارندهای خوردگی در بخش بالادست نفت و گاز را از دیگر اقدام‌های پژوهشگاه صنعت نفت در حوزه خوردگی دانست و گفت: یکی از چالش‌های موجود در صنعت نفت و گاز مقدار مصرف شیمیایی در حوزه‌های بالادستی است، از این رو در این پروژه حدود ۲۰ میدان نفتی از نظر مصرف مواد شیمیایی بررسی شده است و سرانجام با نتایج به‌دست‌آمده توانستیم ارزیابی دقیقی از مصرف مواد شیمیایی در هر میدان انجام دهیم.

وی افزود: امیدوارم با اجرای دستورعمل‌ها و فرآیندهایی که برای شرکت‌های تابع نفت ابلاغ شده است بتوانیم در حوزه خوردگی برای حفظ این سرمایه ملی اثرگذار باشیم.

رئیس پردیس و توسعه انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت یادآور شد: یکی از اقدام‌های ارزشمند پژوهشگاه صنعت نفت در سال ۱۴۰۰ موضوع تدوین و نظارت بر راکتور آیزوماکس پالایشگاه شازند اراک است که خوشبختانه با استفاده از متخصصان داخلی پژوهشگاه صنعت نفت توانستند دستورعمل بازرسی و تعمیر این راکتور را با صرف هزینه بسیار کمتر نسبت به شرکت‌های خارجی ارائه دهند.

نشاطی اظهار کرد: یکی از مشکلات اخیری که در زمینه میدان‌های تولید نفت و گاز وجود دارد موضوع رسوب‌گذاری خطوط لوله انتقال نفت در مناطق عملیاتی است که این موضوع با هدف پیش‌بینی و ارزیابی مقدار رسوب‌گذاری آب‌های تولیدی در دستور کار پژوهشگاه صنعت نفت است.

کد خبر 458336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =