شفاف‌سازی صندوق‌ بازنشستگی صنعت نفت درباره خدمات ۳ ماه گذشته

صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت به‌دنبال انتشار مطلبی در فضای مجازی در خصوص «خدمات صندوق در سه ماه گذشته» گزارشی ارائه داد.

به گزارش شانا به نقل از صندوق بازنشستگی صنعت نفت، روز یکشنبه (پنجم تیرماه)، یکی از رسانه‌های حوزه نفت در فضای مجازی، به بازنشر مطالبی پرداخت که عنوان آن، خطاب به بازنشستگان معزز صنعت نفت بود. در مطلب منتشرشده، مواردی مطرح شده است که مربوط به مدیریت خدمات کشوری و در ارتباط با برخی صندوق‌هاست و تعمیم آن به صندوق نفت موضوعیتی ندارد، با این حال برای روشن شدن افکار بازنشستگان صنعت نفت، ضرورت دارد به مسائل مشترک مطرح‌شده در آن پاسخ داده شود.

صندوق بازنشستگی صنعت نفت به‌عنوان نخستین دستگاه در کشور، ترمیم مستمری و مقرری بازنشستگان سال ۱۴۰۱ را با افزایش ۱۰ درصدی در ماه اردیبهشت‌ عملیاتی کرد. پیش از آن نیز متناسب‌سازی ۱۴۰۰ با تأثیر ۹ تا یازده درصد بر مستمری‌ها انجام شده بود، همچنین، صندوق‌ها پنج ماه معوقه سال ۹۹ را با میانگین ۸ تا ۱۰ میلیون تومان برای هر بازنشسته پرداخت کرد، بنابراین همه تعدیل‌هایی که قانون و مقررات حاکم پیش‌بینی کرده بودند به انجام رسید.

ماهانه حدود ۲ میلیون تومان به‌عنوان سرانه گردشگری، ورزش، خدمات باشگاهی و کمک‌معیشت - به شکل نقدی، همراه با مستمری به بازنشستگان ارجمند صنعت نفت پرداخت می‌شود. افزون بر این در سه ماه گذشته، خدمات حضوری غذای باشگاهی نیز بازگشایی شده است. مبالغ سرانه‌های نقدی یادشده در همین مدت از ۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. به این ترتیب سرانه‌های ماهانه کمک‌معیشت، باشگاه و ورزش و گردشگری به ترتیب به مبالغ ۶۵۰، ۶۰۰ و ۴۵۰ هزار تومان رسیده است. هدیه روز تولد بازنشستگان نیز از ۳۵۰ به مبلغ ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

مدت زمان انتظار برای بازپرداخت هزینه‌های درمانی به نسبت یک سال گذشته، به‌شدت کاهش یافته است و روند کاهشی تا دستیابی به زمان میانگین ۱۰ روز ادامه دارد (البته حدود ۵ درصد موارد که ملزم به بازبینی یا ارجاع به شوراست این زمان به‌طور طبیعی افزایش می‌یابد)، بنابراین در سه ماه گذشته روند تحویل نسخ و اسناد پزشکی از سوی بازنشستگان صنعت نفت با رویه معمول انجام شده است. به این ترتیب در سه ماه نخست امسال حدود ۴۷۰ هزار نسخه و اسناد پزشکی از سوی بازنشستگان و افراد تحت تکفل آنها تحویل نمایندگی‌ها شده است. در همین بازه زمانی حدود ۴۹۰ هزار (که بخشی از آن مربوط به اسفندماه بود) بازپرداخت انجام شده است.

تعرفه‌های درمانی نیز در سال ۱۴۰۱، مطابق فهرست دارویی کشوری و سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت بهبود یافته است. در مراکز خصوصی فقط ۱۰ درصد فرانشیز دریافت می‌شود که این عدد دارای منطق بیمه‌گری و کنترلی است، اما همه خدمات درمانی ارائه‌شده در مراکز سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت و دولتی رایگان است. در زمینه سرانه خدمات درمان، صندوق نفت به‌ یقین سرآمد است،‌زیرا افزون بر ظرفیت‌های پیش‌گفته، این صندوق با هزار و ۲۰۰ مرکز تشخیصی و درمانی قرارداد دارد تا بازنشستگان به‌راحتی از خدمات آنها بهره‌مند شوند خبر خوب اینکه روند افزایش این مراکز ادامه خواهد داشت.

از سوی دیگر صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت، در سه ماه نخست سال انواع وام به همه متقاضیان بازنشسته و شاغل پرداخت شده است. افزایش وام‌ها نیز همان‌طور که در اجلاس کانون‌ها مطرح شد در دست بررسی است.

این صندوق در سه ماه نخست سال ۱۴۰۱، موفق به پرداخت بیش از ۳۵ هزار فقره علی‌الحساب مستمری شد که منابع آن را از محل سرمایه‌گذاری‌ها تأمین کرد.

اساسنامه، شناسنامه صندوق است و امور جاری از جمله پرداخت مستمری مطابق با مفاد آن انجام می‌شود. مواردی در مفاد اساسنامه نیازمند بهبود است که صندوق نفت در زمان مقتضی بر اساس مقررات پیش‌بینی‌شده اقدام خواهد کرد. با این حال تعهد قانونی معطلی وجود ندارد که اساسنامه مانع اجرای آن شده باشد. برای نمونه، مدیریت صندوق‌ها در این دوره با توجه به همین اساسنامه، وام مسکن شاغلان و بازنشستگان را دوباره راه‌اندازی کرده است.

در خصوص همسان‌سازی، بخشنامه یا قانونی دال بر این موضوع به صندوق‌های بازنشستگی صنعت ابلاغ نشده است. با این حال هرگونه بخشنامه‌ای که مربوط به حوزه پرداخت باشد چنانچه از سوی کارفرما منابع آن پیش‌بینی شود، اجرایی خواهد شد.

سال‌های متمادی است که متناسب‌سازی در صندوق نفت در حال اجراست، به‌طوری ‌که بررسی‌های بخش مطالعات راهبردی و بیمه‌ای صندوق‌ها نشان می‌دهد مقدار دریافتی بازنشستگان نفت با حقوق مشمول کسور شاغلان تناسب دارد، زیرا اضافات سالانه و شایستگی (برای بازنشستگان متناسب‌سازی) هم‌تراز در طول سال‌ها گذشته انجام شده است.

درباره اشتغال فرزندان بازنشستگان، همان‌گونه که پیش‌تر هم اعلام شده است در شرکت‌های مربوط به صندوق‌ها، اگر استخدامی صورت گیرد با رعایت نظام جذب و استخدام، شامل آزمون، مصاحبه و طب صنعتی، بنابراین فرزندان بازنشستگان در شرایط برابر امتیاز خواهند داشت. درباره مطلب منتشرشده درباره کانون‌های بازنشستگان صنعت نفت، صندوق‌ها بارها تصریح کرده است مسئولان صندوق نفت، به‌ویژه در دوره جدید مدیریت آن، کانون‌ها را همکار تلقی می‌کنند، اما صندوق‌ها در نحوه و چگونگی اداره کانون‌ها دخالتی ندارد زیرا آنها سازمان‌های مردم‌نهاد هستند.

مواردی در مطلب منتشرشده مانند لغو صدور کارت‌بانکی عکس‌دار و ... وجود دارد که به‌طور مصداقی مربوط به صندوق نفت نمی‌شود. ضرورت دارد همکاران ارجمند در رسانه‌های نفتی هنگام انتشار مطلبی درباره نظام بیمه‌ای نسبت به نظام بیمه‌ای حاکم بر صندوق‌ها توجه لازم را داشته باشند.

کد خبر 458684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =