گاز به کارخانه فولاد تربت حیدریه و نیروگاه راشد می‌رسد

خط لوله انتقال گاز تقویتی ۳۰ اینچ «دیزباد - تربت حیدریه» به طول ۶۴ کیلومتر در استان خراسان رضوی و با هدف تقویت فشار گاز شهرهای واقع در این منطقه و گازرسانی به مصرف‌کنندگان عمده از جمله کارخانه فولاد تربت حیدریه و نیروگاه تولید برق راشد در حال اجراست.

به گزارش شانا به نقل از شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، علیرضا شکوهیان، معاون مدیرعامل این شرکت در بازدید از خط لوله انتقال گاز تقویتی ۳۰ اینچ «دیزباد - تربت حیدریه»، با بیان اینکه اکنون گاز شهرستان تربت حیدریه از طریق خط لوله ۱۲ اینچ تأمین می‌شود، گفت: با توجه به راه‌اندازی کارخانه فولاد تربت حیدریه و نیروگاه تولید برق راشد در آینده نزدیک، توسعه شهرستان تربت‌حیدریه و افزایش مصرف‌کنندگان خانگی و کارگاه‌های صنعتی کوچک، ظرفیت کنونی دیگر پاسخگوی این نیازهای فزاینده نیست، از این رو اجرای این خط لوله در دستور کار قرار گرفت.

اجرای پروژه در نواحی کوهستانی و رانشی

نعمت‌الله شهرویی، مجری طرح خط لوله گاز «دیزباد - تربت حیدریه» نیز در این بازدید اظهار کرد: این پروژه از خط لوله ۴۸ اینچ شمال - شمال شرق منشعب و از حوالی روستای دیزباد پایین (واقع در جنوب جاده مشهد - نیشابور) آغاز شده و تا محدوده شهر تربت حیدریه ادامه دارد.

وی ادامه داد: این پروژه یک ایستگاه فرستنده توپک در ابتدا، ۶  ایستگاه شیر بین راهی (LBV)، یک ایستگاه انشعاب ۱۶ اینچ (انشعاب کارخانه فولاد تربت حیدریه) و دو ایستگاه حفاظت از زنگ و خوردگی دارد.

مجری طرح خط لوله گاز «دیزباد - تربت حیدریه» درباره تقاطع‌های این خط لوله گاز، توضیح داد: این پروژه ۶ تقاطع با جاده آسفالت و شوسه،دو تقاطع با راه‌آهن، ۱۲ تقاطع با رودخانه و مسیل و اجرای کابل فیبرنوری به همراه احداث ساختمان‌های مخابراتی دارد.

شهرویی درباره استفاده از توان شرکت‌های پیمانکار و سازنده داخلی در این پروژه گفت: همه اقلام و تجهیزات پروژه شامل لوله ۳۰ اینچ، سه‌راهی دو تکه ۴۸ اینچ به۳۰ اینچ، کابل فیبر نوری ۲۴ رشته، اقلام صاعقه‌گیر و اتصال به زمین و آشکارساز عبور توپک توسط تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان داخلی ساخته شده‌اند.

وی درباره موانع طبیعی اجرای این پروژه تصریح کرد: با توجه به احداث خط لوله در نواحی کوهستانی، رانشی، ریزشی و ناپایدار و برف و باران‌گیر بودن، همچنین بادخیز و سنگی بودن منطقه، اجرای مسیر دسترسی، حفرکانال‌ و لوله‌گذاری در محدوده‌های کیلومتر۵۷ و ۶۱ با سختی همراه بوده است، به نحوی که تغییر مسیر نسبت به خط و مبنای اولیه پروژه و گریز از نواحی نامساعد در برخی مقاطع، در دستور کار قرار گرفت.

مجری طرح خط لوله گاز «دیزباد - تربت حیدریه» همچنین اظهار کرد: ابنیه CCW هم  به‌منظور عبور از رودخانه‌های مهم و سیل‌خیز منطقه در نظر گرفته و اجرا می‌شود، ضمن آنکه وقوع باران‌های شدید و ایجاد سیل در فصل بهار سبب اختلال در روند پیشرفت پروژه شد که با تمهیدهای ویژه برطرف شد.

شهرویی یادآور شد: گروه اجرایی پروژه مفتخرند که نتایج تلاش آنها سبب گازرسانی به صنایع مهم منطقه از جمله کارخانه فولاد تربت حیدریه و نیروگاه سیکل ترکیبی راشد می‌شود و فرصت‌های شغلی تازه برای جوانان منطقه فراهم می‌کند.

کد خبر 459078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =