استفاده از مواد راهبردی کنترل‌کننده هرزروی سیال حفاری در مناطق نفت‌خیز جنوب

معاون مدیر امور فنی (حفاری) شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از ساخت مواد راهبردی کنترل‌کننده هرزروی سیال حفاری برای نخستین بار در کشور خبر داد.

به گزارش شانا به نقل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، عبدالمجید حیدری لوینه گفت: این مواد توسط یک شرکت دانش‌بنیان داخلی با همکاری مناطق نفت‌خیز جنوب ساخته شده و ارزیابی میدانی آن در یکی از چاه‌های نفتی خاتمه یافته و عملکرد آن مناسب ارزیابی شده است.

وی درباره اهمیت این مواد توضیح داد: یکی از دغدغه‌های اصلی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب که با محوریت معاونت مدیر امور فنی (حفاری) در حال پیگیری بوده، جلوگیری یا کاهش میزان هرزروی سیالات حفاری درون چاه‌های نفت و گاز است.

معاون مدیر امور فنی (حفاری) شرکت ملی مناطق نفت‌خیز گفت: با هدف اجرای مفاد قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی با توجه به بومی‌سازی تکنولوژی‌های نوین مواد کنترل هرزروی سیالات حفاری LCM در کشور، از سال‌های گذشته اقدام‌های مؤثری در این خصوص انجام شده که از جمله آنها می‌توان به انعقاد قرارداد از طریق قراردادهای ساخت بار اول با یک شرکت دانش‌بنیان داخلی اشاره کرد.

حیدری افزود: شروع به‌کار قرارداد یادشده با عنوان «بومی‌سازی مواد جلوگیری کننده از هرزروی سیال حفاری LINGO SEAL و کنترل‌کننده هرزروی سیال حفاری STONE SEAL & SPARK SEAL متناسب با اندازه شکاف‌های سازند، همچنین شرایط پیچیده مخازن نفت و گاز جنوب غرب ایران» از طریق تولید بار اول با شرکت دانش‌بنیان به‌منظور استفاده در حداقل پنج حلقه چاه در حوزه مناطق نفت‌خیز جنوب نهایی شده و به اجرا در آمده است.

وی گفت: تاکنون ارزیابی میدانی در یکی از چاه‌های میدان گچساران انجام شده و خاتمه یافته است که عملکرد شرکت دانش‌بنیان در کنترل هرزروی سازند مناسب ارزیابی شده است.

معاون مدیر امور فنی (حفاری) شرکت ملی مناطق نفت‌خیز  اظهار کرد: هم‌اکنون ارزیابی میدانی مواد کنترل‌کننده هرزروی یادشده در دو حلقه چاه در میدان‌های کوپال و پرنج نیز در حال انجام است و مقرر شده تا پایان امسال حداقل در سه حلقه چاه راهبردی دیگر انجام شود.

کد خبر 459228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =