رابطه توسعه میدان آزادگان و افزایش قدرت نفتی ایران

تفاهم‌نامه توسعه یکپارچه میدان مشترک نفتی آزادگان به‌عنوان بزرگترین پروژه شرکت ملی نفت ایران امضا شد تا گام بلندی برای افزایش تولید نفت ایران برداشته شود. این تفاهم‌نامه از جنبه‌های مختلفی از جمله مهندسی یکپارچه مخزن تا تامین مالی بی‌سابقه داخلی حائز اهمیت بوده اما اجرای این پروژه، یک دستاورد بسیار بزرگ برای کشور به همراه دارد که آن هم افزایش تولید نفت است.

به‌گزارش شانا به نقل از ایسنا، میزان تولید نفت ایران در چهار دهه گذشته به جز مقطع کوتاهی در اواسط دهه ۱۳۸۰ خورشیدی که بیش از ۴.۲ میلیون بشکه در روز بود، غالبا زیر چهار میلیون بشکه بوده و در دوران پسابرجام نیز از ۴ میلیون بشکه در روز فراتر نرفت. هم اکنون ظرفیت تولید نفت ایران، بنا به اعلام مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، به دوران پیش از تحریم، یعنی ۴ میلیون بشکه در روز رسیده و این بدین معناست که اگر تحریم‌ها لغو شود، ایران قادر به تولید روزانه ۴ میلیون بشکه نفت خواهد بود، اما طبق برنامه‌های توسعه پیشین، تولید نفت ایران باید تاکنون از ۵ میلیون بشکه در روز هم فراتر می رفت که به دلیل تحریم، عدم سرمایه گذاری مناسب داخلی و عدم جدیت در پیشبرد پروژه ها، این هدف محقق نشد.

بنابراین لازم است برای افزایش ظرفیت تولید نفت از همه ظرفیت‌های موجود استفاده کرد، یکی از مهمترین ظرفیت‌های نفتی کشور ما میدان نفتی آزادگان است که هم اکنون ۱۹۰ هزار بشکه در روز تولید دارد اما اظرفیتی بیش از این دارد.

به همین دلیل تفاهم‌نامه توسعه یکپارچه میدان مشترک نفتی آزادگان با هدف رسیدن به تولید ۵۷۰ هزار بشکه نفت در روز منعقد شده که می‌تواند تولید نفت ایران را به طور محسوسی افزایش دهد که این امر از دو منظر حائز اهمیت است.

طبق اعلام شرکت ملی نفت، نخستین اهمیت افزایش تولید نفت کشور، افزایش درآمدهای نفتی کشور است. برآورد شده که در طول مدت بهره‌برداری ۲۰ ساله میدان آزادگان، اگر مبنای هر بشکه نفت را ۸۰ دلار منظور کنیم، بالغ بر ۱۱۵ میلیارد دلار درآمدزایی برای کشور ایجاد می شود که نقش مهمی در افزایش رشد اقتصادی کشور ایفا می کند.

دومین اهمیت افزایش تولید میدان آزادگان، قدرت گرفتن مجدد جمهوری اسلامی ایران در اوپک است. ایران همواره پس از عربستان، قدرت دوم اوپک از نظر مقدار تولید نفت و همراه با عربستان، قطب اصلی سیاستگذاری‌های نفتی در اوپک محسوب می‌شد. اما طی سال‌های اخیر، ابتدا عراق، سپس امارات جای ایران را در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) گرفتند و کویت نیز با سرعت در حال افزایش تولید است. جالب اینجاست که یکی از ظرفیت‌های به فعلیت درآمده عراق برای افزایش تولید نفت، میدان مشترک مجنون بود که با میدان نفتی آزادگان در ایران مشترک است و عراق با بهره‌گیری از ذخایر این میدان، تولید خود را افزایش داده است.

ایران برای قدرت گرفتن دوباره در اوپک، نیازمند افزایش تولید است زیرا تعداد بشکه‌های نفت تولیدی کشورهاست که در اوپک، حرف اول و آخر را می زند.

میدان آزادگان مهمترین ظرفیت ایران برای افزایش تولید نفت است زیرا به تنهایی می‌تواند تولید نفت ایران را بیش از نیم میلیون بشکه در روز افزایش دهد. امضای تفاهم‌نامه توسعه میدان نفتی آزادگان را می‌توان گام بلندی برای افزایش تولید نفت ایران، افزایش درآمدهای نفتی ایران و افزایش قدرت تأثیرگذاری ایران در اوپک ارزیابی کرد.

کد خبر 459242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =