شکست رهبری اقلیمی ایالات متحده/ شعار کافی نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: «فقط شعار دادن برای مقابله با تغییرات اقلیمی کافی نیست، ما از کشورهای توسعه‌یافته از جمله ایالات متحده می‌خواهیم که با مسئولیت‌های تاریخی خود روبه‌رو شوند.

به گزارش شانا به نقل از مدیریت امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت، در حالی ‌که چهار ماه تا برگزاری نشست سالانه اقلیمی سازمان ملل در مصر (COP27) باقی مانده است، سایه ناکامی دولت آمریکا در تصویب و پیشبرد سیاست‌های اقلیمی خود، بر موفقیت این نشست که از جنگ در اوکراین متأثر شده است، سنگینی می‌کند.

پس از صدور حکم دادگاه عالی آمریکا (Supreme Court) مبنی بر محدود کردن قدرت آژانس حفاظت از محیط‌زیست (EPA) برای تنظیم و کنترل دی‌اکسیدکربن تولیدشده توسط نیروگاه‌ها، چند کشور انتشاردهنده بزرگ گازهای گلخانه‌ای از جمله چین هشدار دادند که این موضوع به اعتبار بین‌المللی دولت ایالات متحده لطمه می‌زند و تعهد این کشور در مقابله با تغییرات اقلیمی را زیر سؤال می‌برد.

ژائو لیجیان  (Zhao Lijian)، سخنگوی وزارت امور خارجه چین به‌تازگی در پاسخ به پرسشی در یک نشست خبری گفت: «فقط شعار دادن برای مقابله با تغییرات اقلیمی کافی نیست، ما از کشورهای توسعه‌یافته از جمله ایالات متحده می‌خواهیم که با مسئولیت‌های تاریخی خود روبه‌رو شوند».

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده با وعده «بازگشت آمریکا» در حوزه اقلیمی، روی کار آمد و با پیوستن دوباره به موافقت‌نامه پاریس که هدف آن محدود کردن افزایش دمای جهانی است، نشانه‌ای از جدی بودن خود در این وعده را نشان داد، اما دولت وی تاکنون نتوانسته لایحه اقلیمی، با عنوان طرح «بازسازی بهتر (Build Back Better)» را در کنگره به تصویب برساند. این لایحه نوید سرمایه‌گذاری بی‌سابقه در آموزش، مراقبت‌های بهداشتی عمومی همچنین کاهش تغییرات اقلیمی را می‌داد.

جنیفر مورگان (Jennifer Morgan)، سفیر و نماینده ارشد اقلیمی آلمان، گفت که پس از تصمیم اخیر دادگاه عالی، تصویب لایحه اقلیمی بایدن در کنگره آمریکا مهم‌تر از قبل است. وی تأکید کرد که این موضوع علامتی بسیار مهم به جهان خواهد بود که ایالات متحده در حال حرکت به جلو است. وی گفت: «در تحقق اهدافی که بایدن وعده داده بود، مهم است که ما شاهد تصویب مقررات و لوایح وضع‌شده از سوی دولت وی باشیم. این موضوع به ایجاد اعتماد چه در ایالات متحده و چه در کشورهای دیگر منجر می‌شود».

سازمان ملل متحد نیز ناامیدی خود را از تصمیم اخیر عالی‌ترین دادگاه ایالات متحده ابراز کرد. سخنگوی دبیرکل سازمان ملل درباره این حکم گفت: «این یک شکست در مبارزه ما علیه تغییرات اقلیمی است». وی افزود: «این‌گونه تصمیم‌ها در ایالات متحده یا در هر اقتصاد مهم دیگری که در حال انتشار گازهای گلخانه‌ای است، دستیابی به اهداف موافقت‌نامه پاریس را دشوارتر می‌کند». ایالات متحده پس از چین، دومین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای در جهان است.

جان کری، نماینده ویژه اقلیمی بایدن که سال گذشته در سراسر جهان برای ارتقای اهداف اقلیمی کشورها رایزنی کرد، در آخرین روزهای نشست کاپ ۲۶ (COP26) در گلاسکو با پکن به توافقی دست یافت و مانع شکست این اجلاس شد.

بایدن در گلاسکو حضور یافته بود تا از وعده‌های جدید آمریکا برای دست‌یابی به هدف کاهش حداقل ۵۰ درصدی گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ سخن بگوید، اما با ناکامی دولت وی در تصویب بسته مقررات اقلیمی مهم خود (Build Back Better) و از طرف دیگر، تعهد این کشور برای افزایش تولید نفت و گاز برای کاهش وابستگی جهان به انرژی روسیه، به نظر می‌رسد امکان دسترسی به این هدف وجود نداشته باشد.

راشل کایت (Rachel Kyte)، رئیس دانشکده فلچر(Fletcher) در دانشگاه تافتس (Tufts) می‌گوید: «عدم تصویب لایحه بازسازی بهتر و صدور حکم اخیر دادگاه عالی، چگونگی دستیابی ایالات متحده به اهداف اقلیمی خود در سال ۲۰۳۰ را بسیار دشوار می‌کند. این به آن معناست که جان کری در کارزار اقلیمی به‌طور فزاینده‌ای خلع سلاح می‌شود. همه می‌دانند که در داخل [ایالات متحده] نمی‌تواند این کار را انجام دهد».

ریچارد ریوز (Richard Revesz)، استاد و مدیر مؤسسه «یکپارچگی سیاست» در دانشکده حقوق دانشگاه نیویورک، گفت که حکم دادگاه عالی قدرت آژانس حفاظت از محیط‌زیست آمریکا را برای تنظیم و کنترل انتشار دی‌اکسید کربن در نیروگاه‌ها محدود می‌کند، اما آن را حذف نمی‌کند. وی گفت: «دولت بایدن متعهد به انجام هر کاری است که می‌تواند انجام دهد، اما با محدودیت‌های نهادی مواجه است. در عین حال، دولت وی هنوز ابزارهای زیادی در جعبه ابزار خود دارد».

اجلاس سالانه اقلیمی جهان در شرم‌الشیخ مصر (COP27)، علاوه بر عقب‌نشینی‌های اقلیمی در ایالات متحده با چالش‌های جهانی دیگری نیز روبه‌رواست. در واقع، علاوه بر جنگ در اوکراین، ترس از رکود اقتصادی جهانی، کمبود مواد غذایی و افزایش قیمت‌ها سبب شده که برای بسیاری از کشورها، مقابله با بحران اقلیمی دیگر اولویتی نداشته باشد.

فرحانه یمین (Farhana Yamin)، وکیل محیط‌ زیست و کهنه‌کار حاضر در نشست‌های سالانه اعضای کنوانسیون تغییر اقلیم (COP) گفت: «هم‌اکنون این وضع تا حدی فاجعه است. به‌ نظر می‌رسد مجموعه‌ای کاملاً ناهماهنگ از نیات وجود دارد که مردد و پراکنده هستند». وی افزود: «وقتی ایالات متحده قادر به انجام این کار نیست، به این معناست که سایر کشورها سرعت اقدام‌های خود را کاهش می‌دهند و آنها احساس می‌کنند که می‌توانند از مسابقه [درباره اقدام‌های اقلیمی] خارج شوند».

۱۹۶ کشوری که موافقت‌نامه پاریس را امضا کردند، قرار است پیش از برگزاری اجلاس کاپ ۲۷ در مصر، اهداف اقلیمی ارتقایافته خود را به دبیرخانه کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل ارائه کنند، اما تاکنون که چهار ماه به برگزاری این اجلاس باقی‌مانده، تنها تعداد انگشت‌شمار از کشورها در این زمینه اقدام کرده‌اند.

برخی از کشورها از جمله آلمان که در گلاسکو متعهد شده بودند مصرف زغال‌سنگ خود را به‌تدریج کاهش دهند، اکنون در حال برنامه‌ریزی برای افزایش استفاده از این سوخت به‌عنوان راهی برای کاهش وابستگی به گاز روسیه هستند.

آلمان در حال برنامه‌ریزی برای بازگشایی نیروگاه‌های زغال‌سنگی در زمستان پیش‌رو است، زیرا با این احتمال مواجه است که روسیه عرضه گاز خود را در آن زمان قطع خواهد کرد، اگرچه مورگان (نماینده اقلیمی آلمان)، اصرار دارد این سیاست فقط برای رفع کمبودهای «حاد» انرژی است.

بررسی ابعاد هر دو بحران انرژی و اقلیم در دستور کار جلسه وزرای امور خارجه گروه ۲۰ در هفته جاری در بالی اندونزی قرار دارد. مورگان که در این جلسه حضور خواهد داشت، گفت: «ما به‌شدت بر سر دوراهی قرار گرفته‌ایم».

وی از کشورهای گروه ۲۰ خواست تا پس از تعهد اخیر گروه هفت برای کربن‌زدایی بخش برق تا سال ۲۰۳۵، هدف کربن‌زدایی برای صنایع کلیدی را اتخاذ کنند. وی خواستار اولویت دادن به بحران اقلیمی شد و گفت: «ضروری است که کشورها اهداف اقلیمی را محور قرار دهند».

کاپ ۲۷، کنفرانس تغییر اقلیم سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۲ است که با عنوان جهانی COP27 شناخته می‌شود. این کنفرانس نوامبر ۲۰۲۲ یعنی آبان ۱۴۰۱ در شرم‌الشیخ مصر برگزار می‌شود.

کد خبر 459580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =