کیفیت آب‌های زیرزمینی منطقه ویژه پارس پایش می‌شود

بیست‌وششمین نشست مدیریت محیط زیست منطقه ویژه پارس با دستور کار بررسی پروژه طراحی و اجرای شبکه پایش کیفیت آب زیرزمینی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس برگزار شد.

به گزارش شانا به نقل از  منطقه ویژه پارس، بیست‌وششمین نشست مدیریت محیط زیست منطقه ویژه پارس به میزبانی اداره محیط زیست سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و با حضور رؤسا و کارشناسان محیط زیست شرکت‌های مستقر در این منطقه برگزار شد.

در این نشست که با حضور نمایندگان اداره کل اچ‌اس‌ئی وزارت نفت، شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، رئیس اداره زیست محیطی آب، خاک و پسماند اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر و ریاست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان عسلویه برگزار شد، پروژه طراحی و اجرای شبکه پایش کیفیت آب زیرزمینی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به‌منظور جلوگیری از آلودگی آبخوان‌ها و با هدف دستیابی به اطلاعات دقیقی از وضع کلی آب منطقه و حفاظت از منابع ارزشمند آب زیرزمینی، شناسایی منابع آلودگی موجود در منطقه و تشخیص بهنگام آلودگی در مناطق پر خطر، جلوگیری از گسترش آلودگی احتمالی به منابع آب زیرزمینی و پیش‌بینی و کنترل حرکت آلودگی، همچنین شناخت ویژگی‌های آبخوان و اتخاذ راهبرد مناسب پاکسازی در صورت بروز آلودگی بررسی شد.

هدف از اجرای این پروژه ایجاد شبکه جامع پایش خاک و آب‌زیرزمینی در منطقه عسلویه شامل دو منطقه عملیاتی پارس ۱ و پارس ۲ با هدف کنترل کیفیت آب زیرزمینی و پیشگیری از آلودگی آن است.

با اجرای فاز نخست این پروژه، راهبرد پایش تدوین‌ و مشخصات زمین‌شناختی و هیدرولیکی آبخوان عسلویه شناسایی خواهد شد و سپس ساختار مناسب چاه‌های پایش بر اساس مشخصات آبخوان به‌دقت انتخاب و موقعیت آنها بهینه‌سازی خواهد شد و در پایان دستورعمل نمونه‌برداری و آنالیز نمونه‌ها تدوین می‌شود.

گفتنی است حفاری و ایجاد بخش عمده چاه‌های شبکه پایش آب زیرزمینی بر اساس دستورعمل‌ها، در فاز بعدی اجرا خواهد شد.

فاز نخست این پروژه از سوی پژوهشگاه صنعت نفت و تحت مدیریت اچ‌اس‌ئی ارشد منطقه در حال انجام  است و تاکنون ۵۰ درصد پیشرفت عملیاتی داشته است.

همچنین نقشه‌های زمین‌شناسی منطقه و اطلاعات کلی سفره آب‌های زیرزمینی تهیه و مخاطرات و منابع بالقوه آلاینده آب‌های زیرزمینی برای تمامی شرکت‌های مستقر در منطقه، شناسایی و نقشه نقاط پر خطر تهیه شده است که بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده موقعیت بیش از ۱۵ چاه گمانه اکتشافی مشخص شده و هماهنگی‌های لازم برای حفاری آنها در حال انجام است.

ساختار اختصاصی چاه‌های پایش نیز بر اساس استانداردهای روز دنیا طراحی و تجهیزات مورد نیاز برای ساختار چاه تهیه شده است. شایان ذکر است که در این پروژه برای نخستین بار در کشور از اسکرین‌های فولاد ضدزنگ طرح جانسون برای ساختار چاه‌های گمانه آب استفاده خواهد شد.

کد خبر 460149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =