چشم‌انداز همکاری وزارتخانه‎‌های نفت و دفاع روشن است

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری تأکید کرد: با توجه به توانمندی بالای وزارت دفاع در زمینه ساخت تجهیزات پیشرفته به نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک نتایج خوبی از همکاری بین دو وزارتخانه به‌دست بیاوریم.

وحید رضا زیدی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار شانا با اشاره به راه‌اندازی کارگروه مشترک میان وزارتخانه‌های نفت و دفاع برای ساخت تجهیزات و کالاهای پیشرفته صنعت نفت اظهار کرد: هم‌اکنون در این کارگروه حدود ۱۶ نفر از کارشناسان و متخصصان دو وزارتخانه در حال بررسی چالش‌ها و فرصت‌های موجود در زمینه طراحی و ساخت تجهیزات اساسی و پرکاربرد صنعت نفت هستند.

وی ادامه داد: رسوب دانش و فناوری در طول سال‌های متمادی تحریم در بدنه وزارت دفاع سبب شده امروز ما بتوانیم امید زیادی برای ساخت تجهیزات حساس صنعت نفت با کمک این وزارتخانه داشته باشیم.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری با بیان اینکه برخی کالاهای حساس و پرکاربرد صنعت نفت هم‌اکنون تحریم بوده و امکان ساخت آنها در داخل کشور وجود ندارد، تصریح کرد: امید زیادی نسبت به ساخت این‌گونه کالاها با توجه به توانایی وزارت دفاع به‌وجود آمده است، ما قصد داریم از سرریز فناوری موجود در این وزارتخانه برای رسیدن به خودکفایی در صنعت نفت بهره کامل ببریم.

به گزارش شانا، چندی پیش تفاهم‌نامه همکاری وزارتخانه‌های نفت و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بین جواد اوجی و سرتیپ محمدرضا آشتیانی‌، با توجه به لزوم تسریع در تحقق آرمان‌های جمهوری اسلامی و نقش قابل توجه صنعت نفت در نیل به اهداف توسعه‌ای کشور و مقابله با چالش‌های ناشی از تحریم در بخش نفت و گاز از طریق استفاده حداکثری از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی امضا شد.

این تفاهم‌نامه با هدف تسهیل و تسریع در دستیابی به تولید حداکثری در وزارت نفت با به حداقل رساندن چالش‌های ناشی از تطویل زمانی پیشبرد امور مربوط با تولید و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های متقابل در توسعه فناوری و نوآوری و استفاده از سرریز آن در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان کشور توسط دو وزارتخانه تدوین شده است.

از زمینه‌های همکاری دو وزارتخانه ذیل این تفاهم‌نامه مهم می‌توان به ساخت و تأمین کالاها و خدمات مورد نیاز وزارت نفت و انجام مبادلات علمی و فنی در زمینه‌های فناوری‌های برتر اشاره کرد.

تعریف، اجرا و حمایت از طرح‌های پژوهش و فناوری و سرمایه‌گذاری مشترک از جمله حوزه‌های کاری این تفاهم‌نامه است، در این ارتباط دو طرف موافقت خود را برای ارائه مجوز استفاده از زیرساخت‌های آزمایشگاهی وزارتخانه متبوع به طرف مقابل اعلام کردند.

به‌منظور مدیریت کلان و راهبری فعالیت‌های ذیل این تفاهم‌نامه، ایجاد کارگروهی مشترک دیده شده است که معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت و طرف متناظر در وزارت دفاع با معرفی نمایندگان خود کلید آغاز این حرکت جهادی را خواهند زد.

کد خبر 460586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =