پیشرفت ۹۰ درصدی گستره‌های اول و دوم خط لوله انتقال گاز ایرانشهر - چابهار

مسئول پروژه در خط لوله هفتم و یازدهم سراسری گاز از پیشرفت ۹۰ درصدی گستره‌های اول و دوم خط لوله انتقال گاز ایرانشهر - چابهار خبر داد.

به گزارش شانا، فرامرز لطیفی در این باره گفت: شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران به لحاظ رویه‌های اجرایی و دستورعمل‌ها بسیار پیشرو است و فرآیندهای آن می‌تواند به‌عنوان الگو مورد استفاده دیگر بخش‌های وزارت نفت باشد. از سویی صورت‌ وضعیت‌های پیمانکاران در این شرکت به‌سرعت پرداخت می‌شود و مشکل بودجه‌ای نیز در این مجموعه وجود ندارد.

وی دیگر نقطه قوت شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران را انجام فعالیت‌های اثربخش در زمینه اچ‌اس‌ئی دانست و تأکید کرد:  در بحث ایمنی، آموزش‌های خوب و نظارت مدام  وجود دارد و می‌توان این رویکرد را به دیگر بخش‌های صنعت نفت تسری داد. 

مسئول پروژه در خط لوله هفتم و یازدهم سراسری گاز یکی از نقاط قابل بهبود در این شرکت را پررنگ‌تر شدن حضور نیروهای کارفرما در پروژه خواند و توضیح داد: بازدید‍‌های سرزده مقام‌های شرکت از پروژه‌ها بی‌شک بر مشاور و پیمانکار تأثیر می‌گذارد و ارکان پروژه را به جدیت و انرژی بیشتر در فعالیت‌ها ترغیب می‌کند.

لطیفی همچنین با بیان اینکه تقویت زبان مشترک بین شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران و بهره‌بردار، سبب کاهش قابل توجه پانچ‌ها و رفع موانع موجود در پروسه تحویل موقت و دائم می‌شود، تصریح کرد: با استناد به تجربه‌ای که از حضور در پروژه «گوره – جاسک» دارم یکی از عوامل موفقیت آن پروژه را حضور دائم نیروهای کارفرما در محل اجرا و رسیدگی مستقیم و از نزدیک بر روی روند پیشرفت کار می‌دانم و البته باید تدابیری اندیشیده شود که ناظران مقیم، رغبت بیشتری به این موضوع پیدا کنند، این‌گونه بسیاری از چالش‌ها و موانع در همان سایت پروژه حل می‌شود و نیازی به انتقال مسائل به تهران نیست و حل و فصل موضوعات در پیچ و خم بوروکراسی اداری به درازا کشیده نمی‌شود.

شکوفایی توسعه در استان سیستان و بلوچستان

وی در ادامه با اشاره به پیشرفت ۹۰ درصدی قطعه‌های اول و دوم خط لوله گاز ایرانشهر – چابهار گفت: این پروژه در ادامه مسیر خط لوله هفتم سراسری گاز که از جنوب به سمت شرق کشور امتداد دارد، در حال اجراست و همسو با راهبرد کلان کشور در محرومیت‌زدایی و شکوفایی استان سیستان و بلوچستان می‌تواند سبب گازدار شدن نیروگاه‌های این منطقه و حذف سوخت‌های آلاینده گازوییل و نفت کوره شود، همچنین با توجه به شکل‌گیری قطب انرژی در منطقه، این پروژه می‌تواند سبب شکوفایی پتروشیمی مکران و افزایش اشتغال بین جوانان استان شود.

مسئول پروژه در خط لوله هفتم و یازدهم سراسری گاز در تشریح موانع اجرای پروژه در استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: یکی از موانع پروژه، تازگی مفهوم گاز برای اهالی است که چالش‌های مرتبط با آن در بحث تحصیل اراضی نمایان و با تلاش متخصصان این بخش، موانع برطرف شد. 

لطیفی یادآور شد: شاید در نگاه نخست مسیر پروژه صاف و خاک نرم به نظر برسد، اما واقعیت آن است که گستره نخست و دوم پروژه ایرانشهر - چابهار نقاط سنگی بسیار سختی دارد که حتی با پیکور هم نمی‌توان از آن عبور کرد و باید از انفجار بهره گرفت. انجام چنین کاری نیازمند انرژی مضاعف، ماشین‌آلات و دستگاه‌های ویژه است. 

وی تصریح کرد: نبود تسهیلات در سیستان و بلوچستان به‌ویژه در بخش‌های برق و مخابرات عرصه را بر دست‌اندرکاران پروژه تنگ می‌کند. اکنون هم به‌دلیل کمبود آب، انجام آزمون هیدرواستاتیک با محدودیت‌هایی روبه‌روست و احتمالاً نیاز است آب مورد نیاز از استان‌های دیگر به سیستان و بلوچستان انتقال یابد.

کد خبر 460630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =