۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۸
  • کد خبر: 460635
افزایش ۹۰ درصدی سوددهی آرامکو در ۳ ماه دوم ۲۰۲۲

قیمت بالای نفت، سوددهی شرکت سعودی آرامکو عربستان در سه ماه دوم سال جاری میلادی را به ۴۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رساند و درآمد این شرکت در نیمه نخست امسال به حدود ۸۸ میلیارد دلار رسید.

به گزارش خبرگزاری آسوشیدپرس از دوبی، شرکت سعودی آرامکو روز یکشنبه (۲۴ مردادماه) اعلام کرد که سود این شرکت در سه ماه دوم سال ۲۰۲۲ میلادی نسبت به مدت مشابه پارسال ۹۰ درصد افزایش یافت و این موضوع سبب شد درآمد ۶ ماهه‌ آرامکو به حدود ۸۸ میلیارد دلار برسد.

سود خالص آرامکو با توجه به ثبت سود ۴۸ میلیارد و۴۰۰ میلیون دلاری در سه ماه دوم منتهی به ژوئن افزایش یافت، در حالی که این رقم بالاتر از سود ۴۷ میلیارد دلاری نیمه نخست سال ۲۰۲۱ است و از آنجا که آرامکو برای نخستین بار در اواخر سال ۲۰۱۹ حدود ۵ درصد از سهام این شرکت را در بازار بورس عربستان عرضه کرد، ثبت رقم سود به‌دست‌آمده برای یک دوره سه ماهه رکوردی تازه به‌شمار می‌آید.

سوددهی دیگر شرکت‌های بزرگ نفتی هم در سه ماه دوم مطلوب بوده است، به‌طوری که شرکت‌های آمریکایی اکسون‌موبیل و شورون به‌ترتیب سودهای بی‌سابقه ۱۷ میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلاری و ۱۱ میلیارد و ۶۲۰ میلیون دلاری را ثبت کردند، سوددهی شرکت شل هم در سه ماه دوم امسال رکوردی تازه به جا گذاشت.

درآمد سعودی آرامکو در سه ماه اخیر تا حدودی با سوددهی سالانه آرامکو در سال ۲۰۲۰ میلادی برابر است؛ زمانی که تقاضا برای نفت خام به‌دلیل قرنطینه‌های طولانی‌مدت در سراسر جهان به‌منظور مقابله با شیوع ویروس همه‌گیر کرونا سقوط کرد.

ثبت درآمد ۸۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلاری در نیمه نخست سال ۲۰۲۲ میلادی آرامکو را در مسیری قرار داد که از درآمد سال ۲۰۱۹ (۸۸ میلیارد دلار) پیشی گرفت.

آرامکو افزایش قیمت نفت خام، حجم فروش و افزایش حاشیه سود پالایشی را از دلایل افزایش سودهی این شرکت برشمرد.

امین ناصر، مدیرعامل سعودی آرامکو نیز اعلام کرد که انتظار دارد با وجود چشم‌انداز نزولی شرایط اقتصادی، تقاضای نفت تا پایان دهه به روند افزایشی خود ادامه می‌دهد.

وی افزود: نتایج مالی آرامکو در سال جاری میلادی بازتاب‌دهنده افزایش تقاضا برای نفت است.

مدیرعامل سعودی آرامکو با تأکید بر سرمایه‌گذاری بیشتر در صنایع نفت و گاز گفت: جهان خواستار انرژی مقرون‌به‌صرفه و قابل اعتماد است و ما به این درخواست پاسخ می‌دهیم.

ناصر در جمع خبرنگاران گفت: ما آماده‌ایم در صورت مجوز دولت عربستان، تولید نفت خام خود را به حداکثر ظرفیت ۱۲ میلیون بشکه در روز برسانیم.

وی همچنین در ویدیویی کوتاه که همراه با نتایج مالی منتشر شد، گفت: مشتریان ما می‌دانند که هر اتفاقی بیفتد، آرامکو همیشه آماده عرضه مطمئن انرژی است.

کد خبر 460635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =