همکاری گازی تهران-مسکو می‌تواند به شکل‌گیری تشکل انرژی در منطقه کمک کند

یک کارشناس حوزه انرژی گفت: همکاری گازی ایران و روسیه می‌تواند مقدمه‌ای برای همکاری و گروه جدید انرژی در منطقه باشد، تهران و مسکو توان مدیریت بازار را دارند و در واقع یک تشکل گازی در منطقه شکل گیرد.

به گزارش شانا به نقل از ایلنا، میرقاسم مومنی درباره واردات گاز از روسیه اظهار کرد: در این باره باید چند موضوع را در نظر بگیریم؛ ابتدا اینکه علیه دو کشور تحریم اعمال شده، موضوع دیگر اینکه در شرایط کنونی ایران نمی‌تواند از جنوب کشور گاز کافی برای مصرف استان‌های شمالی انتقال دهد زیرا هزینه‌های نقل‌وانتقال بالاست، همچنین تعهدهایی به کشورهای مشتری داریم که در بعضی از زمان‌ها امکان تأمین نداریم. 

 وی افزود: افزون بر تعهدهای گازی که ما به عراق و ترکیه داریم، بالا رفتن سرانه مصرف کشور هم تا حدی است که برخی مواقع با کمبود روبه‌رو می‌شویم، بر این اساس اکنون تفاهم شده روزانه ۵۵ مییلیون مترمکعب گاز را وارد کنیم که در قالب سوآپ انجام خواهد شد، یعنی گاز روسیه را در داخل مصرف می‌کنیم و از جنوب به مشتریان این کشور تحویل خواهیم داد. 

این کارشناس حوزه بین‌الملل انرژی تصریح کرد: همکاری گازی ایران و روسیه می‌تواند مقدمه‌ای برای همکاری و گروه جدید انرژی در منطقه باشد، ایران و روسیه می‌توانند بازار را مدیریت کنند و در واقع یک تشکل گازی در منطقه شکل بگیرد. 

مؤمنی گفت: البته اجرای این پروژه منوط به این است که زیرساخت‌ها و شرایط مالی و سیاسی لازم فراهم شود، اینکه خط لوله از کدام کشورها عبور کند بسیار اهمیت دارد، چون ما با روسیه مرز زمینی نداریم و از بستر دریای خزر هم با توجه به مسئله حقوق دریا، همچنین عمق آن امکان ندارد، از طریق خطوط لوله ترکمنستان- روسیه و ایران قابل اجراست، بین روسیه و ترکمنستان از زمان اتحاد جماهیر شوروی سابق یک خط لوله گاز برقرار است که می‌توان از آن برای انتقال گاز از روسیه به ترکمنستان و سپس ایران و بعد به ترکیه، افغانستان، پاکستان استفاده و گاز را سوآپ کرد.

وی دریافت گاز از روسیه را فرصتی برای دور زدن تحریم‌ها دانست و ادامه داد: اکنون با توجه به محدود شدن روسیه برای ارسال گاز به اروپا شرایط صادرات این کشور تغییر کرده است. ما نیز در شرایطی هستیم که می‌توانیم برای تأمین گاز استان‌های شمالی از مسیر واردات از روسیه بهره ببریم و معادل آن را از جنوب به مشتریان روسیه صادر کنیم.

این کارشناس حوزه بین‌الملل انرژی درباره احتمال عمل نکردن به وعده از سوی روسیه گفت: در عالم سیاست یک موضوع قطعی وجود ندارد، ممکن است تا فردا روسیه با اروپا و آمریکا صلح کند و شیر لوله‌های گاز را به اروپا باز کند و موضوع تفاهم با ایران منتفی شود، اما این کشور اکنون حدود ۸۰ تا ۹۰ میلیارد مترمکعب گاز مازاد دارد، به‌دلیل اینکه با تحریم اروپا روبه‌روست و ما با واردات حدود ۵۵ میلیون مترمکعب از طریق ترکمنستان می‌توانیم به تعهدهای گازی خودمان با ترکیه و عراق عمل کنیم و حتی گاز را به پاکستان و افغانستان انتقال دهیم، ضمن اینکه ترکیه دوباره گاز را از آذربایجان و روسیه و ایران پس از تأمین نیاز داخل صادرات دوباره می‌کند و بی‌شک به هر مقدار گاز صادراتی نیاز دارد. ترکیه اکنون از دو خط ترک‌استریم و بلواستریم از مسیر دریای سیاه گاز دریافت می‌کند و این فرصتی است که بتواند بخشی از نیاز خود را از ایران هم دریافت کند و صادرات داشته باشد.

مؤمنی در ادامه یادآور شد: تصمیم به واردات گاز از روسیه تصمیم در بحران است. ما در شرایط عادی نیستیم، کشوری هستیم که نمی‌توانیم نقل‌وانتقال مالی و داد و ستد انرژی داشته باشیم و امکان واردات و صادرات نداریم، در این شرایط از هر فرصتی برای دور زدن تحریم استفاده می‌کنیم تا برای اداره کشور درآمد ارزی داشته باشیم، از هر پیشنهادی که بخشی از نیاز ما را تأمین کند وارد مذاکره می‌شویم. اینکه روسیه از مسیر ترکمنستان به ایران گاز می‌فرستد تا ما به ترکیه و عراق صادرات داشته باشیم فرصت خوبی است، حداقل اینکه می‌توانیم از درآمد ترانزیت استفاده کنیم و این نکته مثبتی برای کشور است. 

وی تأکید کرد: با وجود اینکه در شرایط کنونی واردات گاز از روسیه مثبت ارزیابی می‌شود، اما اگر بلندمدت فکر کنیم همه خطوط لوله کشور باید مستقل و به منابع داخلی متصل باشد در شرایط فعلی تحریم شاید مجبوریم این‌گونه عمل کنیم.

کد خبر 460836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =