گواهی صرفه‌جویی، مصرف‌کننده را در منافع حاصل از صرفه‌جویی انرژی سهیم می‌کند

مدیرعامل بورس انرژی از آمادگی این بورس برای انجام معاملات گواهی صرفه‌جویی در صورت تخصیص آن از سوی شرکت‌های ملی گاز و توانیر خبر داد و گفت: گواهی صرفه‌جویی، مصرف‌کننده را در منافع حاصل از صرفه‌جویی انرژی سهیم می‌کند.

به گزارش شانا به نقل از بورس انرژی ایران، علی نقوی در نشست تخصصی «بازار بهینه‌سازی انرژی، چالش‌ها و راهکارها» کنفرانس و نمایشگاه بهینه‌سازی و بهره‌وری انرژی ایران در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما گفت: طبق پیش‌بینی انجام‌شده از سوی مراجع معتبر، صرفه‌جویی انرژی و افزایش کارآیی انرژی در چشم‌انداز گذار انرژی دنیا تا سال ۲۰۵۰ با اختصاص سهم ۲۵ درصدی به خود در کنار انرژی‌های تجدیدپذیر بیشترین نقش را در آینده انرژی جهان خواهند داشت.

وی با اشاره به اقدام‌های انجام‌شده از سوی بازار سرمایه در راه‌اندازی بازار بهینه‌سازی مصرف انرژی و محیط زیست، مهم‌ترین اقدام‌های بورس انرژی ایران در این باره را طراحی گواهی صرفه‌جویی انرژی به‌عنوان ابزاری مالی، طرح و تأیید موضوع در کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، تدوین و تصویب مقررات مورد نیاز در هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و شورای عالی بورس و هماهنگی با ذی‌نفعان این بازار برای راه‌اندازی آن اعلام کرد. 

 مدیرعامل بورس انرژی ایران با ذکر اسناد بالادستی از جمله سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف و دستورعمل‌ها و آیین‌های اجرایی راه‌اندازی این بازار، از آمادگی بورس انرژی ایران برای انجام معاملات گواهی صرفه‌جویی در صورت تخصیص آن از سوی شرکت ملی گاز ایران و شرکت توانیر خبر داد.

نقوی گفت: گواهی صرفه‌جویی انرژی که قرار است در بورس معامله شود ورقه بهاداری است که حق دریافت، استفاده یا تسویه مقدار مشخصی از انرژی صرفه‌جویی‌شده را به خریدار می‌دهد.

به گفته وی، دو نوع گواهی صرفه‌جویی وجود دارد. «گواهی صرفه‌جویی محقق‌شده» زمانی صادر می‌شود که یک پروژه انجام و به صرفه‌جویی انرژی منجر می‌شود. «گواهی صرفه‌جویی تأمین مالی» که برای انجام یک پروژه صرفه‌جویی، سرمایه‌گذاران می‌توانند با دریافت مجوز برای صدور آن اقدام کنند.

 مدیرعامل بورس انرژی ایران افزود: در این مدل مصرف‌کننده در منافع حاصل از صرفه‌جویی شریک می‌شود، در حالی‌ که در دیگر سیاست‌های مدیریت مصرف، این ویژگی وجود ندارد، انتشار گواهی صرفه‌جویی انرژی و راه‌اندازی بازار بهینه‌سازی به‌معنای تغییر پارادایم در حوزه مدیریت مصرف انرژی در ایران خواهد بود.

نقوی تصریح کرد: بورس انرژی با همکاری انجمن اسقاط خودرو الگویی را طراحی کرده است تا برای سوخت صرفه‌جویی‌شده ناشی از خارج‌شدن خودروهای فرسوده و اسقاطی از مدار حمل‌ونقل گواهی صرفه‌جویی سوخت صادر شود، بنابراین ظرفیت صدور گواهی صرفه‌جویی برای دیگر حامل‌های انرژی نیز وجود دارد.

وی مهم‌ترین چالش‌های راه‌اندازی این بازار را عدم استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه به‌منظور راه‌اندازی بازارهای رقابتی در حوزه انرژی و خروج از نظام مبتنی بر تعرفه، بوروکراسی اداری پیچیده و بخشی‌نگری حاکم بر نهادهای متولی انرژی و طولانی‌ شدن زمان تدوین مقررات عنوان کرد و تکیه بر ساختار رقابتی و بازارمحور به‌منظور کشف قیمت حامل‌های انرژی، تعهد وزارتخانه‌های نفت و نیرو به تحویل‌پذیر بودن کالای پایه، امکان‌پذیرشدن تبادل یا جایگزینی کالای شاخص و تبدیل‌پذیر بودن آن با دیگر دارایی‌ها (مانند نفت خام، گازوئیل، بنزین، نفتا، گاز مایع) و افزودن قابلیت صادراتی به گواهی صرفه‌جویی انرژی را از جمله پیشنهادهای بورس درباره این بازار اعلام کرد.

کد خبر 460899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =