ظرفیت تولید و انتقال برق فجر انرژی افزایش می‌یابد

مدیر مجتمع شرکت فجر انرژی خلیج فارس، از آغاز فاز اجرایی طرح توسعه پست ۴۰۰ کیلوولت این شرکت خبر داد و گفت: ظرفیت انتقال و تولید برق بفجر با افزودن دو ترانس در این طرح توسعه و در ادامه آن افزودن ۳ توربین - ژنراتور در قالب طرح توسعه نیروگاه، افزایش خواهد یافت.

به گزارش شانا به نقل از شرکت فجر انرژی خلیج فارس، عبدالله علی‌پناه بهمنیری اظهار کرد: برق، راهبردی‌ترین محصول شرکت فجر انرژی خلیج فارس است که در کنار دیگر سرویس‌های حیاتی، نقشی ویژه در پایداری تولید پتروشیمی‌های منطقه دارد. فجر انرژی با دو نیروگاه در مجموع ظرفیت تولید ۱۱۴۷ مگاوات در ساعت را دارد.

وی افزود: برق تولیدی از این نیروگاه‌ها پس از تقویت به ولتاژ ۱۳۲ کیلوولت به دو پست توزیع و انتقال برق فجر انرژی ارسال می‌شود تا سرانجام به شرکت‌های منطقه یا شبکه سراسری برق تزریق شود. پست‌های شرکت فجر به دو بخش پست‌های هوایی AIS و GIS تقسیم می‌شوند. GIS نوعی کلیدبرق هستند که با بهره‌گیری از گاز SF6 کار عایق‌سازی اجزای دارای الکتریسیته را انجام دهند؛ این موضوع سبب می‌شود بتوانیم چند خط برق ۱۳۲ کیلوولت را در کنار یکدیگر با کمترین فضا قرار دهیم.

مدیر مجتمع شرکت فجر انرژی خلیج فارس با اشاره به اینکه خطوط هوایی در بخش پست ۴۰۰ کیلوولت این شرکت واقع شده‌اند، بیان کرد: در این پست دو ترانسفورماتور با ظرفیت هرکدام ۳۱۵ مگاوات آمپر وظیفه افزایش ولتاژ برق از ۱۳۲ به ۴۰۰ کیلوولت را به‌عهده دارند. پست هوایی برای اتصال شبکه برق این شرکت با بهره‌گیری از خطوط هوایی به شبکه سراسری برق است تا قابلیت دریافت و ارسال برق را فراهم کند.

علی‌پناه گفت: فجر انرژی در ماه‌های گرم سال ۵۰۰ مگاوات ساعت (توان لحظه‌ای) برق را به شبکه سراسری برای آسایش مردم فرهیخته و فداکار منطقه استان خوزستان تزریق می‌کند. در صورتی که هرکدام از ترانسفورماتورها دچار مشکل شود همه بار به ترانسفورماتور دیگر منتقل می‌شود. کارشناسان فجر با تعریف برنامه‌ای هوشمند، این فرآیند را در پایش هدف گرفته‌اند.

وی ادامه داد: با خروج هر ترانس از مدار، یک توربین تولید برق از مدار خارج می‌شود تا بار روی ترانس دیگر بر اساس ظرفیت آن تنظیم شود. حال با توجه به اهمیت این پست هوایی و به‌منظور افزایش ظرفیت انتقال برق، همچنین حفظ پایداری تولید توسعه پست ۴۰۰ کیلوولت به‌عنوان یک نیاز شناخته شد.

مدیر مجتمع شرکت فجر انرژی خلیج فارس با تأکید بر اینکه در ادامه طرح توسعه پست ۴۰۰، طرح توسعه نیروگاه با افزودن سه توربین ژنراتور تعریف خواهد شد، گفت: برای توسعه پست ۴۰۰ کیلوولت پروژه‌ای راهبردی با کمک مشاور مطالعات تعریف و به‌دنبال آن مجوزهای لازم برای آن نیز دریافت شد. این پروژه شامل چند بخش سفارش، طراحی، ساخت و نصب ترانسفرماتورها، سوییچ‌گیرهای گازی GIS، کابل‌های فشار قوی، سرکابل‌ها و دیگر تجهیزات جانبی و زیرسازی‌های لازم و ساختمانی بوده است.

علی‌پناه افزود: در گام نخست پروژه توسعه پست ۴۰۰ کیلوولت دو ترانسفورماتور قدرت با ویژگی‌های فنی ۴۰۰ به ۱۳۲ کیلوولت با توان ۳۱۵ مگاوات آمپر از یک شرکت داخلی سفارش داده شده که پس از تولید و گذراندن تست‌های آزمایشگاهی به‌دلیل ترافیکی بودن، با انتقال به بندرعباس از طریق مسیرهای آبی به بندرامام و پس از آن به محل پست ۴۰۰ رسیده است. این ترانسفورماتورها با تکیه بر توان داخلی و به‌منظور  حمایت از سازندگان ایرانی سفارش داده شده است.  

وی یادآور شد: دیگر بخش‌های طرح توسعه پست ۴۰۰ کیلوولت نیز پس از گذراندن تشریفات، سفارش تولید و طراحی آنها با بهره‌گیری از سازندگان ایرانی و گاه غیرایرانی گذاشته شده است و به‌زودی تحویل داده می‌شود، بخش‌های ساختمانی و زیرسازی نیز مجوزهای لازم را دریافت کرده و اکنون در مرحله برگزاری مناقصه بوده است.

مدیر مجتمع شرکت فجر انرژی خلیج فارس یادآور شد: پروژه افزایش ظرفیت نیروگاه ناحیه ۲ نیز که با هدف توسعه ظرفیت، انتقال و کنترل آغاز می‌شود اکنون مرحله مطالعات را گذرانده و پس از پذیرش از سوی هیئت مدیره، به مرحله انتخاب پیمانکار و آغاز کار اجرایی خواهد رسید.

کد خبر 460911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =