مهم‌ترین بخش تفاهم‌نامه ایران و نیجریه تبیین شد/ تشکیل کارگروه مشترک در آینده نزدیک

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت مهم‌ترین بخش‌های تفاهم‌نامه ایران و نیجریه را تبیین کرد و گفت: مقرر شد کارگروه مشترکی از دو طرف برای پیشبرد بندهای این تفاهم‌نامه هر چه سریع‌تر تشکیل و نسبت به تنظیم قراردادهای نهایی اقدام شود.

احمد اسدزاده امروز (شنبه، پنجم شهریورماه) در گفت‌وگو با شانا درباره دیدار جواد اوجی، وزیر نفت و تیمپره سیلوا، وزیر نفت نیجریه با اشاره به اینکه این دیدار به دعوت وزیر نفت کشورمان انجام شد، اظهار کرد: با توجه به عضویت دو کشور در سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و مجمع کشورهای صادر کننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) در این نشست بر ادامه همکاری‌ها در مجامع بین‌المللی تأکید شد.

وی با بیان اینکه وزیر نفت کشورمان در این نشست با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کشورمان در تولید نفت و گاز، همچنین احداث پالایشگاه‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی از سوی کارشناسان ایرانی خواستار توسعه روابط و همکاری‌ها در این زمینه‌ها شد، تصریح کرد: صدور خدمات فنی و مهندسی به کشور نیجریه در زمینه بازسازی و نوسازی پالایشگاه‌های نیجریه، احداث خطوط لوله و پالایشگاه‌های گازی و پتروشیمی، اجرای پروژه دوگانه‌سوز کردن خودروها در نیجریه از سوی شرکت‌های ایرانی از جمله مواردی بود که آقای اوجی به طرف نیجریه‌ای پیشنهاد کرد.

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت از کشور نیجریه به‌عنوان یکی از صادرکنندگان ال‌ان‌جی در قاره آفریقا و دنیا نام برد و با بیان توانمندی این کشور در این زمینه افزود: در این نشست پیشنهاد مشارکت طرف نیجریه در تکمیل و راه‌اندازی پروژه  ایران ال‌ان‌جی و صدور گاز آن به هر نقطه از دنیا که مایل هستند، مطرح شد.

پیشرفت ایران با وجود تحریم

اسدزاده با بیان اینکه تیمیپره سیلوا، وزیر نفت نیجریه نیز در این نشست با اذعان به اینکه کشور ایران با وجود تحریم‌ها پیشرفت‌های قابل توجهی در بخش‌های مختلف صنعت نفت داشته است، تصریح کرد: وی اعلام کرد که ایران در زمینه‌های مختلف می‌تواند به کشور نیجریه کمک کند. کشور نیجریه در عین حال که بزرگ‌ترین تولید و صادر کننده نفت خام در آفریقا است بیشترین وارد کننده فرآورده نیز است. با توجه به یارانه سوخت در نیجریه پالایشگاه‌های این کشور در حالت کاملاً غیر اقتصادی فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: در این نشست با توجه به هزینه بالای تأمین سوخت برای دولت نیجریه، برنامه دوگانه‌سوز کردن خودروها و استفاده از گاز به‌عنوان سوخت سی‌ان‌جی مطرح شد. کشور ایران یکی از کشورهای پیشرو در زمینه سوخت سی‌ان‌جی در دنیا بوده و می‌تواند به نیجریه کمک کند. در این زمینه شرکت‌های دو طرف مذاکرات خوب و سازنده‌ای با یکدیگر داشته و امیدوارند که با امضای تفاهم‌نامه موجود در روند اجرای آن تسریع شود.

معاون وزیر نفت گفت: همچنین وزیر نفت نیجریه پیشنهاد سرمایه‌گذاری و ساخت یک پالایشگاه از سوی ایران در نیجریه را مطرح کرد.

در این نشست تفاهم‌نامه‌ای که در ششمین نشست کمیسیون مشترک دو کشور که در خردادماه امسال در تهران تنظیم و نهایی شده بود به امضای وزیران نفت دو کشور رسید. در این تفاهم‌نامه موضوعات مختلف همکاری از قبیل دوگانه‌سوز کردن خودروها، همکارهای پالایشگاهی و پتروشیمی، انتقال دانش و فناوری، ال‌ان‌جی و... مطرح شد.

بنا به برنامه‌ریزی صورت گرفته از سوی وزارت نفت قرار است وزیر نفت نیجریه از بعضی از کارخانه‌های فعال در حوزه صنعت سی‌ان‌جی در کشور بازدید کند.

کد خبر 461159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =