ترکیه گازبها را برای صنایع سنگین بیش از ۵۰ درصد گران کرد

ترکیه گازبهای خانگی را بیش از ۲۰ درصد و صنایع سنگین را ۵۰ درصد افزایش داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از استانبول، دولت ترکیه قیمت برق و گاز طبیعی را برای بخش خانگی حدود ۲۰ درصد و برای صنایع حدود ۵۰ درصد افزایش داد. این افزایش قیمت‌ها فشار مضاعفی بر تورم ۸۰ درصد ثبت‌شده در ماه ژوئیه است.

بر اساس محاسبات رویترز، انتظار می‌رود افزایش قیمت آب و برق تورم را در ترکیه ۰.۸ درصد افزایش دهد، در حالی که قیمت بالاتر گاز و برق برای صنایع هم به افزایش غیرمستقیم تورم منجر خواهد شد، زیرا تولیدکنندگان هزینه‌ها را برای مصرف‌کنندگان افزایش می‌دهند.

شرکت بوتاش ترکیه هم اعلام کرد قیمت گاز طبیعی را برای مصارف خانگی ۲۰.۴ درصد، برای صنایع کوچک و متوسط ۴۷.۶ درصد و برای صنایع سنگین ۵۰.۸ درصد افزایش داده است.

بر اساس اعلام بوتاش، قیمت گاز مورد استفاده برای تولید برق ۴۹.۵ درصد افزایش یافته است.

شرکت تنظیم‌گر ئی‌پی‌دی‌کی ترکیه (EPDK) هم اعلام کرد قیمت برق خانگی را ۲۰ درصد، برق مصرفی بخش‌های عمومی و خدمات را ۳۰ درصد و برق مصرفی صنایع را ۵۰ درصد افزایش داده است.

هر دو نهاد از درگیری در اوکراین و تحولات جهانی، از جمله شیوع ویروس کرونا، به‌عنوان دلایل افزایش قیمت‌ها یاد کردند.

ترکیه برای تأمین نیازهای گاز طبیعی و نفت خود تا حدود زیادی به واردات متکی است و تقاضای داخلی از زمان بحران شیوع ویروس کرونا افزایش یافته است.

افزایش قیمت جهانی انرژی در سال ۲۰۲۲ و  کاهش شدید ارزش لیر (۴۴ درصد) در سال ۲۰۲۱ میلادی و بیش از ۲۷ درصد در سال جاری میلادی سبب افزایش قیمت‌ها در داخل کشور شده است.

قیمت گاز طبیعی امسال برای بخش خانگی ترکیه ۱۷۴ درصد، برای صنایع کوچک و متوسط ۲۷۷ درصد و برای صنایع سنگین ۳۷۹ درصد افزایش یافته است.

بوتاش به‌تازگی اعلام کرده است که دولت همچنان به بیش از ۸۰ درصد قیمت گاز طبیعی برای خانوارها یارانه می‌دهد.

کد خبر 461530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =