مدیریت اکتشاف از میان «کویر مرنجاب» طلای سیاه استخراج می‌کند

پروژه سیلک در استان اصفهان و شمال شهر آران بیدگل (محدوده طرح ایران مرکزی) با ظرفیت ۱۵۰ کیلومتر داده‌های لرزه‌نگاری دوبعدی روی لید چهارتاقی و ۴۰۰ کیلومتر داده‌های لرزه‌نگاری سه‌بعدی روی تاقدیس سیلک که مردادماه ۱۴۰۱ از سوی مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران آغاز به‌کار کرد، روند پیشروی خود را ادامه می‌دهد.

به گزارش شانا به نقل از مدیریت اکتشاف، حوضه رسوبی ایران مرکزی، وسیع‌ترین حوضه رسوبی کشور و از جمله مناطقی است که مستعد اکتشاف هیدروکربن بوده و از دیرباز توجه مطالعات اکتشافی را به‌ خود جلب کرده است. از همین رو چاه شماره ۱ سیلک روی یک ساختار ژئوفیزیکی در سال ۱۳۸۸ از سوی شرکت دولتی نفت تایلند (PTTEP) در منطقه شمال آران، حفاری شد و با توجه به وجود گاز و میعانات گازی در بخش بالایی سازند قم آغاز به‌کار کرد که البته با وجود گسل‌های پرشمار در سازند قرمز بالایی و ضخامت زیاد بخش تبخیری قاعده این سازند، مشکلات زیادی در حین حفاری چاه شماره ۱ ایجاد شد.

از این رو پروژه لرزه‌نگاری «سیلک» با ترسیم هندسه دقیق ساختمان و الگوی گسل‌ها، پس از برداشت سه‌بعدی و مشخص کردن دقیق محل حفاری چاه شماره ۲، مردادماه امسال آغاز به‌کار کرد.

اهداف اکتشافی این پروژه شامل تهیه نقشه عمقی از سازند قرمز بالایی، سازند قم و در صورت امکان سطح پی سنگ ائوسن (شکل هندسی، الگوی گسل و شکستگی‌ها) در ساختمان سیلک، مطالعات ژئوفیزیک مخزن یکپارچه در تاقدیس‌های آران و سیلک و بررسی بستگی ساختاری لید چهارتاقی در جریان اجرا محقق می‌شوند

شایان ذکر است مدت قرارداد حاضر ۱۶ ماه است که این زمان با احتساب هم‌پوشانی برداشت پروژه سه‌بعدی آران بیدگل و خطوط دو بعدی در سال ۸۳ که از شرکت BGP انجام شده، محاسبه شده است، بنابراین پردازش پروژه‌های سیلک و آران به‌صورت یکپارچه از سوی شرکت ژئوفیزیک «دانا کیش» انجام خواهد شد.

کد خبر 461685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =