۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵
  • کد خبر: 461732
تولید نفت لیبی کاهش یافت

تولید نفت لیبی در پی نوسان برق در تأسیسات نفتی این کشور به زیر یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز رسید.

به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه قطری پنیسولا، شرکت ملی نفت لیبی روز دوشنبه (۱۴ شهریورماه) اعلام کرد که تولید نفت این کشور به‌دلیل مشکلات برق در میدان‌های نفتی سریر و مصلا به یک میلیون و ۱۶۳ هزار بشکه رسید.

تولید نفت خام این کشور آفریقای شمالی اوایل هفته به یک میلیون و ۲۲۴ هزار بشکه رسیده بود.

اداره شرکت ملی نفت لیبی هم‌اکنون برعهده مدیرعامل جدیدی است که از سوی دولت وحدت ملی به این مقام منصوب شده است.

عبدالحمید الدبیبه، نخست‌وزیر دولت وحدت ملی، به‌تازگی فرهت بنگدارا را به‌عنوان مدیرعامل شرکت ملی نفت لیبی منصوب کرد. وی نیز پس از استقرار نیروهای مسلح وارد این شرکت شد.

بنگدارا در جریان بازدید از شهر بنغازی در شرق لیبی، با بزرگان قبیله به نمایندگی از گروه‌های دخیل در محاصره میدان‌ها و پایانه‌های صادراتی نفت این کشور نیز ملاقات کرد.

بنگدارا در زمان انتصابش (دوم تیرماه) اعلام کرده بود تولید نفت خام لیبی به ۸۶۰ هزار بشکه در روز رسیده است و از هدف‌گذاری برای رسیدن تولید به یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز طی دو هفته خبر داده بود.

مصطفی صنع‌الله که از سال ۲۰۱۴ میلادی مدیرعامل شرکت ملی نفت لیبی بود، انتصاب بنگدارا را به رسمیت نشناخت و گفت دوره نخست‌وزیری دبیبه به پایان رسیده است و او اختیار برکناری وی را ندارد.

پارلمان مستقر در شرق لیبی که اختیار دبیبه را در دولت نمی‌پذیرد، بنگدارا را به‌عنوان مدیرعامل شرکت ملی نفت این کشور نیز قبول نداشته است و این موضوع احتمال بروز اختلاف در این شرکت را افزایش می‌دهد.

گروه‌های وابسته به حفتر که در این محاصره دخیل بودند، خواستار کناره‌گیری دبیبه به نفع فتحی بشاغه بودند؛ فردی که مجلس به‌عنوان نخست‌وزیر جایگزین وی کرد.

با این حال، بنگدارا به‌عنوان متحد حفتر شناخته می‌شود و به نظر می‌رسد تصمیم دبیبه برای انتصاب او به‌عنوان مدیرعامل شرکت ملی نفت لیبی بخشی از مقدمات پایان دادن به محاصره باشد.

همه جناح‌ها در لیبی به‌دنبال دسترسی به درآمد حاصل از صادرات نفت این کشور هستند که در مقطعی در سال گذشته به یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز رسید.

بزرگ این قبیله که از توافق این گروه‌ها برای آغاز دوباره تولید نفت خبر داده بود، گفت اگرچه دبیبه به‌ جای بشاغه در سمت خود باقی مانده، اما یکی دیگر از خواسته‌های آنها با برکناری صنع‌الله از سمت مدیرعاملی شرکت ملی نفت برآورده شده است.

صادرات نفت این کشور آفریقای شمالی عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) سال گذشته میلادی در مقاطعی به یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز رسیده بود.

کد خبر 461732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =